Vad gör ni med era 2002;or?

Min är fortfarande på hingstbete, men när han kommer hem om 2 veckor så har jag tänkt att börja om med att träna uppbunden på gången, borstning, lyfta hovarna, han ska oxå få ha träns på sig någon timme om dagen. Därefter börjar jag tömköra, kanske efter någon månad, beror på hur "mogen" och mottaglig han är.
 
Ingenting ska erkännas... :smirk:
De har gått på bete tills igår. Förmodligen blir det inte så mycket gjort med de två 2002:orna förrän nästa år pga att vi har tre 2001:or som behöver tiden...
Så busgrabbarna får nog ytterligare ett år då livet bara leker och det enda de behöver göra i stort sätt är att uppföra sig väl när hovslagaren kommer, och det gör de, för även om de ej hanteras så ofta så hanteras de ordentligt när det väl görs något med dem. Ev kommer de att stå i spilta över vintern och då får man uppbindningsvanan på köpet. Vi brukar ha våra ettåringar i spilta av den anledningen, men hingstar är så tråkiga i spilta etersom de inte kissar bakåt, utan mitt på, vilket gör att det blir så blött. Ett tag får vi nog stå ut med det, för kan de stå uppbundna så har man kommit en bra bit på väg och det är sällan problem att påbörja arbetet med dem som tvååringar. :)
 
Min 2002 är supercool, han står dagligen uppbunden på gången medan mamma putsar pälsen och kratsar hovarna. Han använder täcke (för att spara på mattes tid), har haft sadel på sig ett par gånger (galoppsadel) och det är inga problem alls. Han åker transport och reser för att vänja sig vid nya miljöer, framåt vintern ska han för första gånger få kika på startboxar och gå in där, han är duschad. En väldigt trevlig hingst att hantera, dock har han mkt egen vilja. Men matte ger sig aldrig :D
Han ska även få gå bredvid rockarden ibland när jag kör 2001:orna.
 
Måste bara få påpeka att ha träns på sig någon timme om dagen verkar väldigt mycket i mina ögon, särskilt på en häst som aldrig tidigare haft träns på sig. Varför inte börja med ett par minuter i taget? :confused:
 
Eh, naturligtvis är det en upptrappning, börjar med att tränsa och ta av direkt, ha på en stund och öka succesivt. hur snabbt detta går beror på hästen, men en timme om dagen ska den vara van vid innan jag påbörjar någon tömkörning. Kanske inte var klar nog.
 
I ochmed mina två var på utställning i somras så blev det enhel del hantering. Men det hade det blivit även utan utställning. Hanterar mina föl från dag 0, d.v.s. från den stund de föds och framåt i livet. Korta stunder och bara "småsaker"...Pilla på kroppen, benen, öronen, ledas i grimma, lyfta hovarna, "binds upp" o.s.v.
Ettåringarna för givetvis större krav....Lasttränas och får åka också (ett måste när man skall på utställning), miljöträning, tränar mer och mer på att vara uppbunden, stå ensam i stallet, löslongering och liiiiiite sedvanlig longering, promenader, fortsatt träning med att lyfta ben o.s.v. Allt för att få fram en harmonisk och lätthanterlig häst....
Så småningom nu fram i häst skall de få bett i munnen, utan något som helst krav/tryck på bettet. De får ett enkelt tränsbett att smaka på.

Ryktning är självklar så det har jag inte ens nämnt....det göres också från dag = så att säga....men en mjuk borste förståss från början.....
 
Vi kör 1-2 dagar i veckan 10-15 minuter, borstar, kratsar, och åker lite transport ibland. Det är en russing som jag hoppas ska starta till 3-årssäsongen.

Cissi :bump:
 
Hon blir borstad,ryktad, får kratsade hovar varje dag och verkas regelbundet. Vi tränar också med en täckesgjord varje dag och täcke. Hon får stå uppbunden och är van att ledas och har transporterats själv(uppbunden och med mellanvägg).Vi tar skogspromenader och vi har tömkört en gång. Hon har haft träns och en riktig tömkörningsgjord på sig och hon har varit helt fantastisk med detta. Imorgon ska vi löshoppa(en bom på marken, eller så:))och då få vi se hur det går!?!?
 
Borstar, står uppställda i grimma lite då och då. Skogspromenader/longering då och då. En liten tur i walkern också.
 
Tack för att ni delar med er av era "erfarenheter" och vad ni gör etc...

Mitt sto, född 2002 då,
henne har jag faktiskt hanterat en hel del. Hon är alltid med i kanten så att säga.
Observera att vi även haft en del ifred dagar och viloperioder men iaf;

Vi har gått promenader i skogen sedan hon var föl i grimma.
Både ensamma och med sällskap.
Vi har även promenerat mkt på bilvägar och mött lastbilar, tung trafik etc och dessutom har hon vart inne i ridhus några ggr och kollat läget. Både själv och när andra ridit.

Jag har haft träns på henne ett par ggr kortare stunder.
sadel har vi haft på ryggen 1 gång. Ej fastspänd ännu dock.

Vi har kikat på terräng hinder i skogen och även gått över dom lägre (pyttesmå!)

Hon står uppställd på stallgång nästan dagligen.
Vi har lasttränat och åkt transport, både med sällskap och ensam.

Vi har spolat ben (dock är hon ännu ganska vattenrädd, men det ska tränas på...)

Vi trät IKEA påsar över hela kroppen och klivit på presseningar.

Hon har kunnat springa brevid/runt mig i trav, galopp på kommando. (superkorta stunder!!)

jag har som sagt gjort en del med henne, men även låtit henne vilat mkt i omgångar. Hon är ett fullblod och tycker om att aktiveras och är väldigt social och trevlig.

Dock gick även hon på sommarbete med jämngamla en längre tid, och då utan ngt hantering alls.."för att smälta",,,,

Tömköra är väl nästa plan. Vet ej när jag ska börja med det dock. hade tänkt göra det iår, men funderar på att ta det i vår istället.
 
jag har precis bytt stall så just nu tar vi det ganska lugnt. Hon hade aldrig varit hemifrån så hon stressade upp sig en del...

Annars står hon uppbunden varje dag och blir omskött, har täcke + gjord. Vi har även börjat gå skogspromenader. Hittills i grimma utan någonting mera men snart ska schabrak och gjord på.
Tänkte börja så smått med träns om en månad eller så...
 
min tömkörs för fullt och skall snart sättas i vagn....allt "innan" kan han ju redan , borstas, verkas, uppbunden, dushen osv....och jag tror han längtar att få vagnen på sig :D...maken till energisk(OBS inte stressad)häst har jag aldrig varit med om...en pressening tror jag inte han skulle bry sig om han fick över sig...han skulle bara undra vad det var för nåt :rofl: :rofl:
 
min e lite sådär oxå.."jaha..och vad gör hon nu då..tror hon jag är dum eller??" syndrom...sayy en hel kväll och lekte med benskydd på benen. hon var faktiskt som en staty :D går man så tar det emot tyckte hon! så jag skulle kunna sätta på benskydd, lämna henne fri i en sommarhage och där skulle hon stå :cool: utan o röra sig en meter! (hmm..ngt vi ska öva på idag kom ja på nu)

När ni tömkör. tömkör ni i grimma eller i träns?
 
Min går fortfarande på hingstbete, men har blivit utklädd i IKEA påsar och handdukar sedan han varit nyfödd. Går över läskiga saker om han får gömma sig bakom matte. Han är van vid träns och sele. Tömkörde riktigt för första gången igår, och han var så duktig. Ska introducera draglinor snart.
Lasttränar ibland eftersom han fått för sig att han inte ska in i transporten. Det verkar dock inte vara av rädsla utan mest ett test. Men med lock och pock så brukar han stå där i alla fall.
 
Kul att höra vad alla gör. Jag har nu satt igång efter betet, promenerar i skogen i grimma men har tränset under så han får vänja sig vid bettet "ifred". Vill inte riktigt gå ifrån stallet själv, men med lite draghjälp går det bra. Ska börja lägga på tömkörningsgjord nu, och börja tömköra lite såsmåningom. Lösgalopperar i paddocken då och då. Har just lärt sig att stå uppbunden vilket var ett STORT problem förut. Han springer snällt in i trailern också, ska försöka ut och åka lite nu i höst så han får se ett ridhus!
 
Jag måste bara få berätta om min lilla som för första gången har löshoppat idag. Hon hoppade tillsammans med en tvååring(som skulle fungera som draghjälp..)men min lilla tyckte det var så roligt att det var hon som tog täten och med öronen framåt gick det som en dans...med lite bus efter men hon var helt enormt duktig :rofl: :rofl: :rofl:
 
Jag har ett vanligt travhuvudlag med käk o rubbet, han går slalom mellan träden, icirklar och i åttor...han kan som nästan "allt" ;)ptroo är jag noga med att nöta in...det ska sitta som gångertabellen innan vagnen ska på...o naturligtvis allt annat oxå...
 
Står uppbunden, borsta, lägga täcke på, prassla med skynken, lasta och köra lite,
är ute och går i skogen, har tränsat, haft benskydd, linda ben osv, givetvis verkning av hovslagare
springa i padocken, så mycket pyssel som möjligt!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Då är det en tjej som går omkring på stan och frågar folk, kiss or slap. Då får personen välja på kiss eller slap. Väljer man kiss så...
Svar
18
· Visningar
1 521
Senast: Sel
·
Dressyr Ja vad säger ni? Jag tävlade ganska aktivt på upp till Msv B- nivå för 12-15 år sedan och har sedan 2011 bara gjort någon enstaka...
Svar
3
· Visningar
1 143
Senast: Amanda_F
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 126
Senast: mily
·
Hästhantering Vad gör ni med era ettåringar? Vi har en mycket lugn ettåring, som snabbt finner sig i nya saker och har ett väldigt bra psyke. Än så...
Svar
1
· Visningar
595
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp