Vad gör ni med era hundar?

snorp

Trådstartare
Jag hänger en del på BK och tränar och tävlar. Nu pga mediciner så har Viktor tävlingskarens och vi kommer troligen inte tävla nått i år. Jag tänkte passa på att utforska andra saker vi kan göra ihop under den här tiden men har fastnat lite i mitt tänk. Vill utforska mer aktiveringar som är utanför SBK om man säger så.

En kompis har börjat introducera oss i canicross och det tänkte jag försöka utveckla.

Viktor är även assistanshund så han hänger ju med på en del saker ändå. Men det beror ju väldigt mycket på hur han mår i sin allergi. Jag har honom inte i tjänst om han inte mår helt bra.

Så vad gör ni för att ha kul ihop och utveckla relationen ännu mer?
 
Vi promenerade mycket i olika naturreservat under coronan när man inte behövde fundera på tävling. Maken tränade lite hoopers med Nessie för skojs skull. Nu hänger vi mestadels i fårhagen för att ladda batterierna.
Jag har gått kurs förut i både freestyle och heelwork och tyckte att det var jättekul och även hjälpt mig att tänka utanför boxen i lydnadsträningen.
 
Vi promenerade mycket i olika naturreservat under coronan när man inte behövde fundera på tävling. Maken tränade lite hoopers med Nessie för skojs skull. Nu hänger vi mestadels i fårhagen för att ladda batterierna.
Jag har gått kurs förut i både freestyle och heelwork och tyckte att det var jättekul och även hjälpt mig att tänka utanför boxen i lydnadsträningen.
Vi promenerar en hel del men kan bli bättre på att utforska fler nya ställen.

Htm och fs tränar och tävlar vi. Kul grenar och jag håller med att det är utvecklande för både lydnaden och rallyn också.
 
Vi håller mest på med vardagslydnad, canicross och traskar i skogen. Jag skulle vilja hålla på mer med barmarksdrag men min pansargris har tydligt visat att han inte vill dra något föremål utan han går med på canicross men sen är det stopp. Och så leker vi mycket utomhus.

Jag tänker att det viktigaste är att få en glad och sund hund som ser fram emot aktiviteten. :)
 
Promenera på nya ställen försöker vi få till ofta!
Drag gillar våra, del springa/jogga men även framför cykel.
Spår, sök och uppletande är annat som vi sysselsätter oss med :)
 
Jag har inte aktiverat mina hundar så mycket på sista tiden men ska ändra på det nu!
Har snuffelmattor som jag peppar med godis el torrfoder. Kongar med blötmat i som frys in. Även lickmats med blötmat utsmetade på och sedan in i frysen.

när jag har mer ork så kör jag med klickern och tränar in enkla tricks tex. Runda konen. Nosework är även skoj att göra! Brukar även köra tepåsar och gömma i rummet. Sedan klicka när hunden har hittar doftgönman med godis från mig. men det är när jag har mer ork och huvudet hänger med.
 
Mina gillar att leka med andra hundar, så vi försöker få till träffar med vänner så ofta som möjligt.
I övrigt, rallylydnad, fåniga tricks, besök på kappbana och lure coursing. Kanske förutsägbart för någon med vinthundar m.a.o. :p
 
Eftersom det är lågsäsong för fågelhundar nu så kör vi barmarksdrag för kondisen, agility, parkour, blodspår och nosework.
 
Vi promenerar tillsammans. Helst ”mitt ute i ingenstans” och runt skogssjöar. Både jag och hunden uppskattar tystnaden och lugnet i skogen.
Annars är han med på allt i det vardagliga livet där han tillåts.

Vi åker emellanåt på ringträning eller utställningar för den sociala biten. Men jag tror att vi både föredrar skogen mer :angel:
 
Jag och en kompis har som ambition att gå en stadspromenad i veckan 😄 För våra lantishundar är det något helt annorlunda och de brukar vara bra trötta efteråt. Särskilt unghundarna såklart.

Sen tränar vi också en del på klubben. Och hemma. Olika beroende på hund men just nu är det rally, lydnad, spår och specialsök. Och vardagslydnad med unghunden 🙈😂😂 Leker mycket och trick-shejpar en hel del. Tycker det ger bra trött unghund 😍
 
Ja, skogspromenader är en favorit för min hund också. Speciellt om vi är någonstans där hon kan gå lös, mitt ute i den djupast vildmarken där inga andra människor är. Där letar hon efter gamla benknotor som räven dumpat, hittar hon sånt blir hon lycklig.

Ett och annat spår blir det också, och snart skall vi träffa hundansvariga på missing people och se om det kan vara något för oss.
 
Apportering, klickerträning och drag. Skulle vilja spåra med dom, fattar inte varför det sitter så långt inne. Det får bli sommarens utmaning ☺️ Framför allt går vi promenader i skogen, det tror jag vi tycker bäst om allihopa.
 
Det varierar en del beroende på hund, har en Malle (som har en gammal skada och börjar bli lite äldre) och en Belgar-schäfer/collie blandning...(och letar ny valp)-så det är mycket nu 😊. Men...

Jag kör mycket Tävlingslydnad genom att shejpa in momenten..nästan dagligen flera pass..

Balansbolls övningar varannan dag med stretch o massage och så vill jag faktiskt utbilda mig i reiki healing för hundar!

Sen spårar vi ca 2 ggr/v - förut mer med mallen, men tar det lugnare nu för blandisen får ju ändå inte tävla i bruks fast han är bättre än mallen😁men det är kul ändå.
Sen blir det uppletande ibland beroende på övrig träning.

Kör agility med blandisen ca 3ggr/v och övar då på hel bana el/& så filar vi på några spec hinder på tomten el klubben.

Sen istället för canicross så kör vi bikejoring eller cykeldrag vilket är jätte kul om man gillar att köra fort! 🐕🚴‍♀️
men jag har aldrig testat canicross...

Sen har vi kört Nosework rätt mycket nu också inför kommande tävling-vår första i NW.😬😊

Sen har jag även tänkt på att testa på Rallylydnad och ev specialsök...
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 327
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 969
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 606
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 633
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Den siarlösa ulvleken
  • Tjockistråden 3
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp