Vad gör ni med hunden när ni blir sjuka?

Sofie.S

Trådstartare
Lite feber hindrar ju en inte att motionera en hund, men hur löser ni det med hund när ni blir riktigt sjuka? Tex magsjuka eller väldigt hög feber?

Tanken slog mig inatt då vi har magsjuka härjande här hemma. Vi har dock tur, mamma erbjuder sig alltid att motionera vår hund när vi är väldigt sjuka.
Hur gör ni andra? :)
 
Vi hjälps åt i familjen och om inte det funkar så får hon vara ute i trädgården så länge som hon känner för.
 
Då är vi sjuka och hundarna får slappa ett tag. Rasta sig i trädgården om det skulle bli så illa.
Nu är vi två vuxna och var annan vecka även en tonåring så hittills har det alltid funnits någon som kan gå på en rastprommenad.
 
Jag var ju praktiskt taget sjuk hela sommaren. Jag + Värme = Katastrof.
Det blev minimalt med träning, och knappt några längre promenader alls. Jag fokuserade på träning som utmanade Tinja men inte mig; vittring, tricks, finlir i fotposition, skiften.
Som tur var så kan jag spendera nästan hela somrarna ute i skärgården där hundarna har ca 3000 kvm inhägnad sjötomt att röra sig på.

Man hade ju kunnat tro att Tinja skulle vilja ta det lugnt när det är så varmt, men neeej då :cautious: Hon både ville och orkade träna som vanligt.
 
Min mamma kan ta honom på nån promenad, men han klarar sig bra några dagar med att rastas i trädgården. Han är rätt chill
 
Går ut ändå. Vid hög feber och magsjuka blir det inga långa turer såklart, bara runt husen. Värsta gången tog jag 10 meter i taget och behövde huka mig för att inte svimma.

Om det verkligen inte går att ta sig ut får jag skramla bland vänner.
 
Lite feber hindrar ju en inte att motionera en hund, men hur löser ni det med hund när ni blir riktigt sjuka? Tex magsjuka eller väldigt hög feber?

Tanken slog mig inatt då vi har magsjuka härjande här hemma. Vi har dock tur, mamma erbjuder sig alltid att motionera vår hund när vi är väldigt sjuka.
Hur gör ni andra? :)
De underhåller varandra i trädgården, och så stapplar jag ett varv med dem i hagarna här hemmavid så de får sträcka ut ordentligt en gång om dagen.
 
Hundgård på morgon och kväll och bara en kortare tur mitt på dan. Resten av tiden slappar de mest och myser i soffan med "stackars sjuka matte".
 
Ben ! Märgben eller vanliga ben . Älskar dom med kyckling inuti istället för runt om. Dom sysselsätter mina flera timmar :)
Har dock vad jag vet aldrig varit så sjuk att jag inte orkar gå på kortare promenader några gånger om dagen. Brukar till och med ta Alvedon och åka iväg och träna lite apport runt ett staket:) dvs jag står så långt från grinden jag kan och hunden får springa runt och hämta bollen ett antal mängder gånger 😂😂😂
 
Skulle både jag och maken bli allvarligt sjuka samtidigt så man blir sängliggande helt och hållet så har vi 4500 kvm inhägnad tomt som hundarna får rasta sig på bäst de vill. Ingen av hundarna dör eller ens blir särskilt jobbiga om det skulle bli totalvila med endast trädgårdsrastning nån vecka eller så, de kan roa sig bra själva om de så vill då.

Men mest så ligger alla och sover i soffan/sängen med den som är sjuk :) .
 
Är det bara en dag så får hon klara sig med att göra ifrån sig i trädgården. Skulle det bli längre, eller jag är så dålig att jag inte vågar lämna toaletten, så bor syster med familj i kvarteret och kan ta henne på promenad. Alternativt får hon flytta hem till mina föräldrar några dagar.
 
Nu är vi tre så nån kan ju förhoppningsvis gå promenader, annars kan de springa av sig det värsta i trädgården. Nike tycker det är såå myyyyysigt att ligga i soffan hela dagarna med matte och Nano kan också slappa nån dag, Nessie däremot är en riktig plåga efter två dagar utan träning (långpromenader räknas inte heller) som står och hoppar jämnfota och piper/voffar uppfodrande. Blir att försöka aktivera inomhus eller träna lite i trädgården om det okej klimat oavsett hur däckad man är för man får ingen lugn och ro förrän corgin är nöjd :arghh:. Dock så är hon nöjd med ett kortare pass om man gör det klurigt.
 
Lite feber hindrar ju en inte att motionera en hund, men hur löser ni det med hund när ni blir riktigt sjuka? Tex magsjuka eller väldigt hög feber?

Tanken slog mig inatt då vi har magsjuka härjande här hemma. Vi har dock tur, mamma erbjuder sig alltid att motionera vår hund när vi är väldigt sjuka.
Hur gör ni andra? :)

Magsjuka hoppas jag att jag aldrig får så länge jag är ensam med hund :cautious:. Då skulle det bli mycket korta rastningar precis utanför huset.
 
Slänger ut på tomten. :) Är det något som håller i sig i flera dagar får de ibland åka på kollo till min mamma för att jag inte ska bli tokig av rastlösa hundar.
 
Mina får sysselsätta sig själva på tomten som är inhägnad. Kan ge dom lite ordentliga tugg eller kasta ut maten i trädgården så de får anstränga sig lite men oftast föredrar de att vila med mig.
 
Jag minns med fasa en diskussion för väldigt många år sedan när vi båda hade influensa och bortemot 40˚ feber. Med rätt lång tidsfördröjning hävdade vi omväxlande att det är jag som är sjukast, du får rasta hund. Det slutade med att jag insåg att eftersom jag förstås var sjukast orkade jag inte bråka utan släpade mej ut för att rasta. Som tur var hade vi lunchrastare som gick ut med hunden, och det + ut och kissa fick hon klara sej med.
 
jag har varken trädgård eller avlastning, så det blir vackert till att masa sig ned till närmsta grönområde. :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
1 720
Senast: BornAgain
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 182
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 230
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 232
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp