Vad gör ni med hunden om ni blir sjuka?

Kör hunden till uppfödaren :angel: @AraSlei

Vi bor på landet, med hundgårdar så vi skulle nog klara oss länge. Blir vi alla riktigt dåliga så hoppas jag att några i vår närmsta familj är pigga och kan ta dom.
Jag tänkte att uppfödaren *host @AraSlei * åker runt och hämtar upp hundarna om vi behöver hjälp va? :idea:
Så klart :love: :D


Skulle både jag och sambon bli rejält sjuka skulle hundarna få flytta ut i hundgårdarna och rastas av mina föräldrar.
 
När jag är sjuk brukar min mamma komma och gå ut och gå med hunden. Mannen släpper ut honom och fodrar men går gärna inte promenader med honom. :)
 
Tanken slog mig efter att jag insåg att en inte alls ska gå ut om en blir sjuk i Covid-19. Vilket ju inte är så otänkbart att en blir just nu. Men vad gör jag med hunden? Den ska ju ut minst 3-4 ggr/dag. Jag bor mitt i en småstad, hade varit en annan sak om jag var mitt i skogen eller på landet.

Jag har några bekanta som skulle kunna ha henne, förutsatt att de är friska. Men hur görs det praktiskt om jag inte får gå ut? Skicka ut hunden med en matpåse på bron?

Vad har ni för kris-hund-plan?
Jag var influensasjuk i februari med över 40 graders feber i trefyra dagar och trots att jag har sambo (som då ännu inte jobbade hemma) så tog mina föräldrar hunden två nätter. Jag klarade inte av att lämna soffan själv och det fanns inte en chans att jag skulle orka ut för att kissa henne.
Men det sagt... så länge jag kan stå på benen sköter jag ( eller sambon) henne själv. även om det skulle vara corona så kan jag smita ut i skogsområdet vi har alldeles runt knuten utan att stöta på alldeles för mycket folk. Vi är ju två här hemma som kan turas om. Vi har också lite lätt pratat med grannar som kan tänka sig vara hundvakter.
 
Jag har nästan alltid skött mina hundar ensam, oavsett om jag haft influensa med jättehög feber så har jag på något sätt lyckats gå runt huset med dom. Proppat i mig panodil och gått ut precis när den verkat som bäst.
Är som tur var väldigt sällan mer än småförkyld 🤗
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag har nästan alltid skött mina hundar ensam, oavsett om jag haft influensa med jättehög feber så har jag på något sätt lyckats gå runt huset med dom. Proppat i mig panodil och gått ut precis när den verkat som bäst.
Är som tur var väldigt sällan mer än småförkyld 🤗

Mja. Jag är väl inte mest orolig för egen del, men vill ju inte pestsmitta omgivningen. Var väl mest det som blev min hang-up eftersom det sägs att en inte ska gå ut alls, men som hundägare måste en ju det...
 
Jag har redan talat om att jag testamenterar bort Nessie till @Fruentimber om nåt skulle hända mig, jag tror inte det finns så många andra som skulle stå ut med henne :angel:. Sen får väl hon och uppfödaren se om nån av dem vill ta Qila för husse har nog fullt upp med "sina " hundar.

I de fall jag inte dör men är helt utslagen så finns det möjlighet för snabbrastning i trädgården och maken och dottern får ta långpromenaderna med vovvarna, vi bor ute i ingenstans så vi är ju i princip isolerade så så länge jag kan stå på benen så kan jag ta ut mina hundar. Räknar med att ovanstående kanske kan ställa upp vid långvarig sjukdom också, syster yster adopterar gärna Nike och mamma skulle säkert också ställa upp och ta Nano eller Nike, sen har vi ju svärmor i reserv och några till så jag inte så oroad över att bli utan hjälp om det krisar. Nanos uppfödare skulle säkert också kunna hjälpa till på ett hörn osv osv.
 
Mina föräldrar tar Ascot när jag blir (ordentligt) sjuk. Åkte på vinterkräksjukan förra veckan med i princip alla symptom :yuck::crazy: inklusive över 39 grader feber, och då hämtade min pappa honom. Nu låg även min mamma i vinterkräksjukan men pappa höll sig tack och lov frisk. Annars hade jag fått kämpa mig ut på minimala rastningar - hade gått även om jag är mkt tacksam att det inte behövdes då jag verkligen var sänkt.

Nu har jag ju Ascot tillsammans med mina föräldrar (han bor typ 50% hos dem och 50% hos mig även om jag ansvarar för all träning) så för vår del blir det ju helt naturligt.
 
Förutom när jag legat inlagd på sjukhus har jag nog aldrig i mitt liv varit i närheten så dålig att jag inte skulle kunna bita ihop och släpa mig ut en kort runda med hunden om jag var tvungen, så det är liksom lite svårt att föreställa sig. Vår hund behöver inte några mängder motion för att hålla sig dräglig heller utan skulle utan problem klara en period med bara korta promenader om hon fick vara hemma med oss.

Smittorisken känns som ett icke-problem som vi bor, även om vi bor i villaområde. Möter på en vanlig promenad kanske någon eller några andra hundägare eller motionärer på hyfsat avstånd, så att hålla lite extra avstånd vore inte så svårt.

Men om vi nu skulle bli så dåliga både jag och mannen samtidigt att vi inte ens fixar det vore största problemet var vi gör av vår dotter och då skulle väl hunden helt enkelt få följa med på den lösningen.
 
Jag har förmodligen Covid-19 och har legat sjuk i snart 2v. Bor i lägenhet men ser till att jag inte kladdar i trappen utan endast ut och in.
Nu är jag dock så pass dålig att Fenna bor hos mina föräldrar så jag håller mig isolerad nu.
 
Mja. Jag är väl inte mest orolig för egen del, men vill ju inte pestsmitta omgivningen. Var väl mest det som blev min hang-up eftersom det sägs att en inte ska gå ut alls, men som hundägare måste en ju det...
Klart man kan gå ut med hundarna, om någon människa vill krypa upp i mitt ansikte är det väl upp till dom.
 
Blir jag sjuk tar antingen maken eller de äldsta barnet ut hunden. Skulle hela familjen drabbas har jag en kompis en kort biltur bort som har egna hundar som går ihop med min, hon skulle garanterat ställa upp. Alterntivt övrig familj och släkt, men de bor på södra sidan om stan, så blir lite krångligare, men klart genomförbart.
 
Vi köpte ett hus enkom med tanke på hundarna, med hundgårdar och inhägnad tomt på 4500 m2. Skulle både jag och maken bli gravt sjuka ett tag så klarar sig hundarna bra med trädgårdshäng under den perioden, blir några hundar extra rastlösa har vi ett hundlöpband där de kan få extra motion och man själv bara kan sitta på en stol, det skulle fungera för de allra flesta sjukor.

I allra värsta fall har vi familj och vänner som skulle ställa upp och aktivera hundarna.
 
Jag har hundgård och inhägnad trädgård så klarar mig långt med det. Skulle jag bli inlagd får de flytta hem till min pappa och stå i hundgård där eller så kan min ena bror flytta hem till mig tillfälligt. I värsta fall har jag vänner som jag kan placera ut dom hos och den enas uppfödare kan ta dom ett tag.
 
Jag pratade med en läkare på jourcentralen när jag var där och hon sa att man får gå ut med hunden även om man är sjuk.

Men jag tänker att vara noga med hygien, inte gå där det är som mest folk osv ju är viktigt att hålla sig till men det tror jag dom flesta tänker i alla fall.

Nu har jag turen att mina föräldrar kan ha dom just nu när jag inte orkar gå ut med dom men när jag är friskare så pass att jag kan gå ut med dom kommer dom flytta hem till mig eftersom mina föräldrar jobbar förutom att mamma och pappa varit hemma från jobbet med milda symtom och därför kunnat ha dom. Vet inte hur jag skulle klara att ha dom nu när jag inte ens orkar sitta upp så i sådana krislägen hjälper det ju inte att man får gå ut om man ändå inte kan. I värsta fall får mormor och morfar ta dom på måndag om jag inte är friskare då.
 
Hoppas vid gud att inte mina 11 labbevalpköpare tänker så om covid kommer tillbaka i höst 🙈 🤪 :nailbiting:
Aldrig att jag skulle utsätta någon för smitta om jag kunnat undvika det, Vad är de tör fel på folk? Är hundarna mer värda än människor?
Som tur är har jag ingen hund längre o kommer nog inte att skaffa någon, annat än akuta djurskyddsärenden.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Skulle vilja veta om någon av er har eran hund utomhus i hundgård året om? Var intresserad av polarhund, men hört de ska vara svåra att...
2
Svar
23
· Visningar
2 591
Senast: gammalek
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 619
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Jag har gått och blivit sjuk, tror jag. Har fått bland annat utmattningssyndrom och dom har hittat nånting avvikande i min hjärna. Under...
Svar
13
· Visningar
1 759
Senast: Guldaskig
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 270

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp