Vad gör ni med hunden om ni blir sjuka?

_Taggis_

Trådstartare
Tanken slog mig efter att jag insåg att en inte alls ska gå ut om en blir sjuk i Covid-19. Vilket ju inte är så otänkbart att en blir just nu. Men vad gör jag med hunden? Den ska ju ut minst 3-4 ggr/dag. Jag bor mitt i en småstad, hade varit en annan sak om jag var mitt i skogen eller på landet.

Jag har några bekanta som skulle kunna ha henne, förutsatt att de är friska. Men hur görs det praktiskt om jag inte får gå ut? Skicka ut hunden med en matpåse på bron?

Vad har ni för kris-hund-plan?
 
Jag tvättar mig, spritar mig och tar inte hissen. Jag spritar mig mycket ymmligt innan jag går in igen. Försöker låta bli att andas i porten och rör inget som jag inte måste och då med mycket sprit på.
Mycket mer än så kan jag inte göra.
Jag tror inte det är corona jag har, men tar det säkra före det osäkra.
 
Jag bor med inhägnad tomt så kelpien blir nog kvar hemma då hon inte mår riktigt bra så jag vill ha koll på henne. Hon är dessutom väldigt mattig och är nöjd med att mysa i soffan. Schipperken får nog åka till mamma eller nån kompis om jag blir så dålig att jag inte kan gå ut, han vill inte bajsa på tomten.
 
Jag får helt enkelt sprita mig och gå över på andra sidan gatan när jag ser folk på avstånd. Jag har ingen att lämna över hundarna till och är väl egentligen mest orolig för att jag ska hamna på sjukhus. Men det ska det ju mycket till för. :)
Jag har i alla fall egen ytterdörr och en liten uteplats (men hundarna går inte på toa där.) så jag behöver inte stöta på någon i trapphus eller port.
 
Nu bor vi på landet med inhägnad tomt och hundgårdar om det kniper, så för vår del är det ingen fara även om både jag och sambon skulle ligga samtidigt. Plan B, tex om vi mot alla odds blir så dåliga att vi blir inlagda båda två är att svärmor få ta hunden under tiden och då sätter vi ut hunden i hundgården så får hon hämta henne där ute.

Hade jag bott i lägenhet och inte fått gå ut hade jag packat en påse med allt som hunden behöver och ställt utanför dörren, sen när upphämtaren är på väg upp i trapphuset så får h*n ringa mig så att jag vet att h*n är där om ett par sekunder bara. I det läget hade jag skickat ut hunden i trapphuset och klämt kopplet i dörren så att hunden är utanför men inte kan dra iväg. När upphämtaren är utanför dörren så får h*n knacka eller ropa så att jag vet att h*n har hunden och kan glänta på dörren precis så mycket så att h*n kan få loss kopplet och ta hunden med sig. Finns det räcke eller liknande kan man ju binda hunden där när man vet att upphämtaren bara är ett par sekunder bort, men risken är ju alltid att det kommer någon annan medan man är uteoch gör det.
 
Har inhägnad tomt. Har redan nu bestämt att om jag blir sjuk gör vi så långa färdiga portioner som ryms i frys och kyl och förbereder för att behöva skicka hundarna till olika hudvakter (har 5 hundar).

Ganska länge klarar vi nog oss hemma med hundarna.
 
Tanken slog mig efter att jag insåg att en inte alls ska gå ut om en blir sjuk i Covid-19. Vilket ju inte är så otänkbart att en blir just nu. Men vad gör jag med hunden? Den ska ju ut minst 3-4 ggr/dag. Jag bor mitt i en småstad, hade varit en annan sak om jag var mitt i skogen eller på landet.

Jag har några bekanta som skulle kunna ha henne, förutsatt att de är friska. Men hur görs det praktiskt om jag inte får gå ut? Skicka ut hunden med en matpåse på bron?

Vad har ni för kris-hund-plan?

Skulle gå ut med hundarna som vanligt (om jag orkar, beror ju på hur sjuk man blir) men ta de lite längre rundorna på tider så få är ute. Alternativt ta bilen till skogen. Typ tidig morgon, sen kväll och endast rasta kort övrig tid. Skulle inte ta hissen utan gå i trappen och inte om någon annan person är där samtidigt. Skulle självklart hålla avstånd så mycket som går och undvika ta i handtag och trycka på knappar. Tvätta händerna innan jag går ut.
Utomhus är utspädningseffekten så pass stor så håller man bara avstånd tror jag risken är minimal att smitta någon annan.
Det är fortfarande tillåtet att rasta hunden även i dom länder som befinner sig i lockdown.

Har en sambo så vi skulle turas om. Om båda skulle bli jättesjuka så pass att vi inte orkar gå ordentligt så skulle min mamma kunna ha hundarna då hon jobbar hemifrån just nu men även pappa som är pensionär. Åtminstone skulle någon av de kunna hjälpa till med en längre promenad en gång om dagen. Då skulle hundarna badas innan och torkas med desinfektionsservetter och ställas utanför lägenhetsdörren när jag öppnat porten via porttelefonen så att ingen av mina föräldrar behöver träffa mig vid överlämningen. Har pratat med mamma om detta i fall det skulle behövas. Så känns ändå som att vi har en plan. Hundarna skulle klara sig med korta rastningar i två veckors tid.
 
Om jag blir sjuk så kommer jag fortfarande rasta hundarna, men precis som @Malibu_Stacy i möjligaste mån vara ute på "konstiga" tider, samt såklart vara ännu mer noga med handhygien osv än vad jag är nu.

Mitt största problem i så fall kommer vara att få hem hundmat. Funderar på att se till så att jag för ett tag framöver alltid har hundmat för minst 2 veckor hemma, bara för säkerhets skull. Mat till mig kan jag alltid be någon vän att handla och ställa utanför dörren, damernas hundvakt har nyckel hit. Men att släpa hem måånga kg hundmat (det går ändå åt nästan 1kg per dag här) känns lite bökigare, även om hundvakten i nödfall säkert skulle ställa upp med det också.
 
Vi bor på landet så mitt svar kanske inte passar in, men har ändå tänkt igenom hur det skulle bli.

Eftersom vi bor som vi bor har vi har det bra förspänt i dessa tider.
Vi har både inhängnad tomt och hundgård att låta hundarna vara i. De klarar sej att rasta sej där i händelse av att vi blir riktigt sjuka och isolerade och utan att behöva leja hjälp 'utifrån'.
Tills dess kan vi helt enkelt fortsätta som vanligt då vi inte behöver möta någon.

Jag hade en jättejobbig lunginflammation i jul och jag var fullständigt däckad, inte en chans att jag skulle ha kunnat rasta några hundar under den tiden. Blir vi såpass sjuka samtidigt har vi problem men hundarna kan klara sej och hästarna kan gå på lösdrift. Det skulle lösa sej.

Misstänker starkt att som coronasmittad var den där jobbiga lunginflammationen ingenting.. Är man fortfarande kvar hemma lär man kanske inte göra många hyss med en sån i kroppen.

Har faktiskt bunkrat endel hundmat(och hästmat) men har vänner och bekanta som kan handla och lämpa av. Liksom vi kan göra för de som vill ha hjälp.
Förutsatt att produktion ochleveranser går som de ska. Jag hoppas vi inte hamnar i ett sånt läge men en vet ju faktiskt aldrig.

Gillar verkligen swish just nu.Man behöver inte ens kliva ur bilen där vi köper vårt foder, säljaren kan slänga in det i bilen och bli swishad utan någon som helst fysisk kontakt.
 
Jag bor tackolov på bottenplan med egen ingång. Nödrasta hunden kan jag göra på gräsplätten utanför. Dessvärre blir hon vaktig och dryg inne om det händer för lite i för många dagar, så för hennes skull hade jag ogärna haft henne hemma om jag är sjuk länge, menar då så pass sjuk att jag inte orkar aktivera henne ute ordentligt 1 tim per dag. Så länge jag är i skick att köra bil kan jag ju iaf lösa det med att gå ut med henne utan att möta folk.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Vi bor i hus i skogen. Så vi möter ju inget folk. Nu är jag sjuk och hunden får mest släppas ut på tomten och kastas boll etc.

Min pappa 70 år sambon 71 år och bor i lägenhet i Sthlm med hund.
De går ut som vanligt med hunden i det grönområde de bor vid. Men håller avstånd mot folk och tvättar sig noga efter.
När en av dem var förkyld sov de i olika sovrum och umgicks inte.

I värsta fall kan jag eller hans sambos barn ta deras hund. Så det löser vi. De får väl släppa ut den på trappen typ.
 
Om jag orkar stå på benen så går jag ut med hundarna själv. Tycker att det är skönt att komma ut i friska luften. Risken att smittas av ex covid-19 utomhus är mycket liten. Jag hade dock valt att gå på platser med färre människor och på tider där färre människor rör sig ute.

Om jag inte orkar stå på benen (vilket hände senast jag hade vanliga influensan) så får sambon ta hundarna. Kan inte sambon så har jag hundälskande föräldrar, syskon och svärföräldrar i närheten. Hade jag inte haft det hade jag försökt ta hjälp av en vän. Sista alternativet är en dog walker. Finns flertalet företag som erbjuder promenadtjänster för hund.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Skulle vilja veta om någon av er har eran hund utomhus i hundgård året om? Var intresserad av polarhund, men hört de ska vara svåra att...
2
Svar
23
· Visningar
2 536
Senast: gammalek
·
Övr. Hund Jag har gått och blivit sjuk, tror jag. Har fått bland annat utmattningssyndrom och dom har hittat nånting avvikande i min hjärna. Under...
Svar
13
· Visningar
1 738
Senast: Guldaskig
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 395
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 387
Senast: alicegard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp