Vad gör ni med urvuxna kläder/saker?

orkide

Trådstartare
Gravid med andra barnet som inte alls kommer ligga i samma storlek samma säsong som barn nr 1 (och helt ärligt så tror vi ju på att det är en pojke, har en flicka sen tidigare och jag har svårt att se att jag kommer klä en pojke i klänning och småblommigt).

Har börjat sälja av lite saker - har redan skänkt bort det som inte är absoluta favoriter så det är bara guldkornen kvar. Men jag blir tokig? Folk ska pruta på shorts som jag lagt ut för 20 kr? Och betala efter lön när man handlar kläder för 100 kr? Jag tycker det är jobbigt nog att packa och skicka, orkar inte med allt krångel. Får man acceptera det eller har ni några magiska tips? Säljer mest i Facebook-grupper, enstaka på Marketplace (sålde idag en bärsele från Ergobaby, den skulle ju också prutas på men de kom iaf hit och hämtade den. Sålde den för 400 kr, nypris 1400 kr och den var helt utan skavanker….).

Försöker göra en god gärning för miljön och andra människors plånböcker (har tyvärr en förkärlek för dyra, alldeles för fina kläder till mitt barn). Klädpaket känns det typ inte som att någon köper eller har jag fel?

Era erfarenheter och bästa tips?
 
Bra tråd! Vi ska sälja av mycket kläder framöver men jag vet liksom inte alls var vi ska börja nånstans. Är det för bökigt att sälja blir det nog Röda Korset för oss.

Följer med intresse!
 
Jag skulle också gärna veta hur andra gör! Jag har skänkt typ allt hittills pga orkar inte ta tag i det, men vissa grejer skulle jag gärna få sålt som typ vår oanvända ergobaby och lite vinterkläder.
 
Jag brukar sälja sådant som är lite dyrare men ofta skänkt bort kläderna, har inte riktigt energin att ta kort och sälja styckpris…
 
Finns det ingen passande loppis i närheten?
Så slipper du posta, får allt gjort samma dag och sista halvtimmen skänker du bort prylarna och det som blir kvar går till nån välgörenhets-secondhand?
Var även generös med mängdrabatt på loppisen.

För att det ska vara kul att handla begagnat tycker jag att oanvända grejer säljs för max halva priset och använda för max 25%.
Är de synligt slitna ska vara jättebilligt. Man KAN få mer men då får man också jobba för det.

Väntar man sig över halva nypriset för använda grejer kommer man bli nöjd nån gång men oftast besviken.

Man ser ju priser i annonser men det behöver inte motsvara vad grejerna faktiskt säljs för
 
Det som går, sälj i märkesgrupper eller grupper med specifikt ändamål på Facebook. Du hade nog fått mer än 400:- för en Ergobaby i en grupp för bördon tex.

Annars om i har någon secondhandbutik där man kan lämna in och få procentandel?

Men vill ocksåslå ett slag för att ha is i magen även om barnen är födda olika säsonger. Mina två äldsta är födda oktober och april men har ändå kunnat ärva nästan allt eftersom de varit så olika stora. Alla kläder är ju kanske inte småblommiga klänningar :)

Jag har hittills inte sålt några ”märkeslösa” kläder utan skänkt till barnen kusiner och kompisars barn osv.
 
En del saker säljer jag på Tradera annars lämnar jag in på en barnsecondhand så säljs sakerna mot provision.
 
För att det ska vara kul att handla begagnat tycker jag att oanvända grejer säljs för max halva priset och använda för max 25%.
Är de synligt slitna ska vara jättebilligt. Man KAN få mer men då får man också jobba för det.

Väntar man sig över halva nypriset för använda grejer kommer man bli nöjd nån gång men oftast besviken.

Det där är ju helt beroende på vad det är man säljer och vilket märke. Finns många märken och typer av saker där andrahandsvärdet (tack och lov) är betydligt högre än så.

För mig är det helt obegripligt varför en oanvänd sak av princip skulle vara värd max halva nypriset.
 
Det där är ju helt beroende på vad det är man säljer och vilket märke. Finns många märken och typer av saker där andrahandsvärdet (tack och lov) är betydligt högre än så.

För mig är det helt obegripligt varför en oanvänd sak av princip skulle vara värd max halva nypriset.
För att nypriset (alltså listpriset som varan såldes för när modellen var ny) ofta är en bra bit högre än vad man kan hitta om man letar lite och utnyttjar kampanjer eller bara tidens gång.
Och när du handlar från butik har du returrätt, ev. garanti och sånt.
Så därför bör begagnatpriset vara ordentligt lägre för att vara prisvärt.

Alltså klart man får ta vad man vill, men om man inte gillar att hålla på att sälja och posta och svara folk som prutar är det smidigt att ha priser så att man kan skita i alla som strular och välja en köpare som betalar utan strul.

Detta är min efrarenhet. Har aldrig sålt begagnade bebisprylar men utgår från att det är liknande. Nån annan föreslog ju att ta mer betalt för att slippa strul.. så man kan visst ha olika ideer. Kanske pga olika erfarenheter.
 
För att nypriset (alltså listpriset som varan såldes för när modellen var ny) ofta är en bra bit högre än vad man kan hitta om man letar lite och utnyttjar kampanjer eller bara tidens gång.
Och när du handlar från butik har du returrätt, ev. garanti och sånt.
Så därför bör begagnatpriset vara ordentligt lägre för att vara prisvärt.

Alltså klart man får ta vad man vill, men om man inte gillar att hålla på att sälja och posta och svara folk som prutar är det smidigt att ha priser så att man kan skita i alla som strular och välja en köpare som betalar utan strul.

Detta är min efrarenhet. Har aldrig sålt begagnade bebisprylar men utgår från att det är liknande. Nån annan föreslog ju att ta mer betalt för att slippa strul.. så man kan visst ha olika ideer. Kanske pga olika erfarenheter.

Ja alltså jag undrade inte om anledningarna till varför. Jag skrev bara att när det gäller en del märken och typer av varor är det inte alls så utan andrahandsvärdet är högre. Så man kan inte utgå från det som någon generell regel.
 
Sälj kläder i paket för att slippa lägga mycket tid på varje plagg :)
Brukar mest sälja på tradera, då slipper man svara på massor av frågor som oftast inte leder någon vart, och de har ett enkelt frakt och betalsätt.
Det är också mer lättsökt där och låter man annonsen ligga kvar ett tag så brukar även lite mer ovanliga grejer bli sålda.
Allt som oftast får jag bättre betalt med mindre strul och nedlagd tid på sånt jag lägger ut på Tradera i jämförelse med Facebook.

Ett tag lämnade jag in barnkläder och leksaker till en loppis.
Många säljer också själva på bakluckeloppisar, gatuloppisar mm.

Kläder skänker jag oftast nuförtiden nu när båda jobbar heltid igen, tiden finns inte längre.
Leksaker mm säljer jag på Tradera/marketplace ifall jag tror det är lättsålt och med ett värde över 200 kr. Resten spar jag till en byloppis min by har varje år.
 
Det där är ju helt beroende på vad det är man säljer och vilket märke. Finns många märken och typer av saker där andrahandsvärdet (tack och lov) är betydligt högre än så.

För mig är det helt obegripligt varför en oanvänd sak av princip skulle vara värd max halva nypriset.
Är med i några grupper för att sälja barnkläder och du får ABSOLUT inte tjäna något på att sälja. GUD NÅDE DIG om du säljer dyrare än du köpt, även om det finns köpare villiga att betala 😂😂

Flera personers logik var att man kan inte sälja dyrare än man köpt för det är FEL! Frågade då om det innebär att om jag får en Gucci-väska av min man och sen skulle vilja sälja den, då måste jag med deras logik ge bort den, för jag har ju inte betalat något för den?

Folk är så missunnsamma och fåniga. Är mest med i grupperna för underhållningen.

Lol måste berätta om en händelse. En tjej säljer ett plagg, oanvänt med lapp kvar. Person 2 köper. Person 2 får hem plagget och ser att det sitter en rea-etikett på!!! Krig bryter ut i gruppen för tjejen som sålde har tjänat 10 kr på att sälja plagget buhu 😭 i övrigt var tjejen nöjd med plagget haha. Fattar inte hur folk orkar, har de inga jobb eller.
 
Ja alltså jag undrade inte om anledningarna till varför. Jag skrev bara att när det gäller en del märken och typer av varor är det inte alls så utan andrahandsvärdet är högre. Så man kan inte utgå från det som någon generell regel.
Okej.. klart det inte alltid stämmer.
Är det varor där det aldrig kommer nya modeller så butikerna alltid tar samma pris t.ex.
Eller varor där garanti och support och bytesrätt inte är värt något alls.. just lite dyrare märkesvaror funkar ju ofta som jag skrev.

Men det finns ju saker som inte längre tillverkas som säljs för tio gånger nypriset..
 
Är med i några grupper för att sälja barnkläder och du får ABSOLUT inte tjäna något på att sälja. GUD NÅDE DIG om du säljer dyrare än du köpt, även om det finns köpare villiga att betala 😂😂

Flera personers logik var att man kan inte sälja dyrare än man köpt för det är FEL! Frågade då om det innebär att om jag får en Gucci-väska av min man och sen skulle vilja sälja den, då måste jag med deras logik ge bort den, för jag har ju inte betalat något för den?

Folk är så missunnsamma och fåniga. Är mest med i grupperna för underhållningen.

Lol måste berätta om en händelse. En tjej säljer ett plagg, oanvänt med lapp kvar. Person 2 köper. Person 2 får hem plagget och ser att det sitter en rea-etikett på!!! Krig bryter ut i gruppen för tjejen som sålde har tjänat 10 kr på att sälja plagget buhu 😭 i övrigt var tjejen nöjd med plagget haha. Fattar inte hur folk orkar, har de inga jobb eller.
Tråkigt med sådan stämmning i grupperna!
Man köper väl bara om man är nöjd med priset? Men det finns folk till allt.
 
Jag säljer på bytardag/barnloppis som arrangeras ideellt här. 100 kr för att lämna in och sälja, fast man själv står inte och säljer. Sen kommer pengen på Swish.

En gång höst och en gång vår. Finns i alla små samhällen häromkring.
 
Okej.. klart det inte alltid stämmer.
Är det varor där det aldrig kommer nya modeller så butikerna alltid tar samma pris t.ex.
Eller varor där garanti och support och bytesrätt inte är värt något alls.. just lite dyrare märkesvaror funkar ju ofta som jag skrev.

Men det finns ju saker som inte längre tillverkas som säljs för tio gånger nypriset..

Jag syftade mer på folks inställning till begagnat. Om man ska generalisera så ju mer intresserade folk som brukar varan är av hållbarhet, miljöfrågan och återbruk, desto högre blir andrahandsvärdena.

Sen såklart en del märken som nödvändigtvis inte behöver stämma in på ovan utan märket i sig har högt andrahandsvärde.
 
Är med i några grupper för att sälja barnkläder och du får ABSOLUT inte tjäna något på att sälja. GUD NÅDE DIG om du säljer dyrare än du köpt, även om det finns köpare villiga att betala 😂😂

Flera personers logik var att man kan inte sälja dyrare än man köpt för det är FEL! Frågade då om det innebär att om jag får en Gucci-väska av min man och sen skulle vilja sälja den, då måste jag med deras logik ge bort den, för jag har ju inte betalat något för den?

Folk är så missunnsamma och fåniga. Är mest med i grupperna för underhållningen.

Lol måste berätta om en händelse. En tjej säljer ett plagg, oanvänt med lapp kvar. Person 2 köper. Person 2 får hem plagget och ser att det sitter en rea-etikett på!!! Krig bryter ut i gruppen för tjejen som sålde har tjänat 10 kr på att sälja plagget buhu 😭 i övrigt var tjejen nöjd med plagget haha. Fattar inte hur folk orkar, har de inga jobb eller.

Såna grupper aktar jag mig för :p
 
Det som går, sälj i märkesgrupper eller grupper med specifikt ändamål på Facebook. Du hade nog fått mer än 400:- för en Ergobaby i en grupp för bördon tex.

Annars om i har någon secondhandbutik där man kan lämna in och få procentandel?

Men vill ocksåslå ett slag för att ha is i magen även om barnen är födda olika säsonger. Mina två äldsta är födda oktober och april men har ändå kunnat ärva nästan allt eftersom de varit så olika stora. Alla kläder är ju kanske inte småblommiga klänningar :)

Jag har hittills inte sålt några ”märkeslösa” kläder utan skänkt till barnen kusiner och kompisars barn osv.
Kanske är så man får göra, leta upp specifika grupper. Lägger mest ut i Lilla Klädcirkeln, och tycker jag lägger riktigt låga priser - typ 20 kr för shorts, 20 kr för body, romper för typ 80 kr. Sen lite MarMar för typ 200 kr plagget, men där har nypris varit runt 500kr och är i nyskick.

Mini Rodini verket man kunna sälja till halva nypriset oavsett hur skicket är, med fläckar får man ändå runt 250 kr för en tröja. Men får kanske sluta spendera för mkt pengar på barnkläder 😇 Även om jag är bra på rabattkoder så är det ju mycket pengar..

@PathOfClovers får väl snart en påse, våra barn är födda samtidigt på året så de ligger nog hyfsat lika varandra i storlek under samma säsong..
 
Vi har nyligen fått vårt tredje (och sista!) barn och jag ser verkligen fram emot att göra mig av med alla grejer 😅 Allt som är urvuxrt resans nu ut direkt. Få, enstaka plagg som har särskilt emotionellt sparas men resten slängs, skänks till välgörenhet eller säljs. Det som ska säljas är bara finare grejer som jag verkligen tror jag kan få nåt för. Då lämnar jag antingen in det på en loppis/secondhand som finns här eller så säljer jag själv i specifika grupper på Facebook (gäller mest bärdon och ullkläder).

Hade gärna haft någon bekant eller släkting jag kunde ge till, vi har själva ärvt massor och det är ju kul att få se det komma till nytta men vi verkar tyvärr vara "sist ut".
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp