Vad gör ni med urvuxna kläder/saker?

Lite olika beroende på vad det är för prylar. Större saker som selar och tillbehör har jag sålt på Facebook och marketplace och ändå fått hyfsat betalt. Kläder och klädpaket till baby funkar ofta bra på tradera, i synnerhet märken som Newbie, POP osv. Större blandade klädpaket har jag dock sålt en del av på marketplace också 😊
 
Det där är ju helt beroende på vad det är man säljer och vilket märke. Finns många märken och typer av saker där andrahandsvärdet (tack och lov) är betydligt högre än så.

För mig är det helt obegripligt varför en oanvänd sak av princip skulle vara värd max halva nypriset.
Om den var värd mer kunde man ju lämna tillbaka den till affären?

Jag tycker det är jättekonstigt allting typ nytt typ oanvänt som säljs till bara 20% lägre än nypris. Om jag faktiskt ville ha en sådan skulle jag ju bara åka och köpa den ny och få helt och hållet rätt + returrätt och garanti om det faller sönder.

Men i övrigt skulle jag inte tveka om att sälja en cykel jag köpt på blocket i en stad för 1 000 kr i en annan för 1 500 kr och det är ju inget fel i om man fått tag i ngt sällsynt plagg att sälja för marknadspris.
 
Senast ändrad:
Gravid med andra barnet som inte alls kommer ligga i samma storlek samma säsong som barn nr 1 (och helt ärligt så tror vi ju på att det är en pojke, har en flicka sen tidigare och jag har svårt att se att jag kommer klä en pojke i klänning och småblommigt).

Har börjat sälja av lite saker - har redan skänkt bort det som inte är absoluta favoriter så det är bara guldkornen kvar. Men jag blir tokig? Folk ska pruta på shorts som jag lagt ut för 20 kr? Och betala efter lön när man handlar kläder för 100 kr? Jag tycker det är jobbigt nog att packa och skicka, orkar inte med allt krångel. Får man acceptera det eller har ni några magiska tips? Säljer mest i Facebook-grupper, enstaka på Marketplace (sålde idag en bärsele från Ergobaby, den skulle ju också prutas på men de kom iaf hit och hämtade den. Sålde den för 400 kr, nypris 1400 kr och den var helt utan skavanker….).

Försöker göra en god gärning för miljön och andra människors plånböcker (har tyvärr en förkärlek för dyra, alldeles för fina kläder till mitt barn). Klädpaket känns det typ inte som att någon köper eller har jag fel?

Era erfarenheter och bästa tips?
Helt lokal säljgrupp är lättare tänker jag. Slippa packa och böka och de bor nära så kan lätt kvista förbi.

Men jag håller med om att enda gången jag försökt sälja några barnkläder billigt, ett merinounderställ, så var det vansinnigt krångligt allting. Hon hade lagt ut att hon letade efter ett. Jag skrev att jag hade ett 50 kr, hon krånglade om tid, sedan färg och fläck osv till slut sa jag att hon fick bara ta den och slänga den om hon inte skulle ha den (vilket hon krånglade lite om också men till slut gick hon). Så saker åker i tunnan för hjälpförening är jag rädd helt enkelt, finare saker till släktingar.
 
Jag syftade mer på folks inställning till begagnat. Om man ska generalisera så ju mer intresserade folk som brukar varan är av hållbarhet, miljöfrågan och återbruk, desto högre blir andrahandsvärdena.

Sen såklart en del märken som nödvändigtvis inte behöver stämma in på ovan utan märket i sig har högt andrahandsvärde.
Det tycker jag inte, jag är intresserad av att folk får användning för sportsaker som vuxits ur till exempel, det får väl mig snarare att sänka priset. Och jag köper fortfarande inte slalompjäxor som ska användas ett enda år för nära nypris, även om de är oanvända, då skulle jag gå och prova in ett par perfekta hellre. Om jag provar slalompjäxor på barnet i en hall eller köper dem på känn så får det i alla fall vara högst halvt nypris.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp