Vad gör ni som är i karantän? Satt upp mål man vill uppnå, saker man vill lära sig eller bara fördriva tiden?

Började få lite ont i halsen igår kväll så jag jobbar hemma nu.
när jag vaknade idag kändes det redan bättre, så hoppas att det blir kortast möjliga karantän.
 
Nu är jag inte i karantän men jag är hemma mer än jag brukar.
Jag har städat och rensat. Torkat ut alla skåpar, torkat hyllor i köket, tagit luckor och lister. Sen har jag rensat garderober och förvaring, rensat badrumsskåp och gått igenom allt så att det är fräscht och uppdaterat liksom.
Sen målar jag typ 10 timmar per dag och dricker vin på kvällarna. Jag bakar och lagar mat. Och har börjat läsa igenom alla klassiska verk som "alla borde ha läst". Jo har börjat röka cigarr också haha vilket kanske inte är ett svinbra tips iofs :p
 
Jag är mitt i lamningen och har inte sovit mer än tre timmar i sträck sen 6 mars. Hade gärna tränat hund, fixat staket, vårstädat, bakat surdegsbröd, skolat om plantor, gjort jerky och... men nä. Fick influensa i kombination med 24/7 jouren så det enda jag orkar är att stappla runt betena så hundarna får rusa av sig, hålla ordning på lamningen och sitta som en zombie i soffan...

På grund av att alla surfar så mycket funkar knappt Rs internet, så kan inte ens spela med särbon!
Men nej, stackars dig. När allt är bra låter ditt liv som ett drömliv med gård och får och hundar och allt men den där beskrivningen av dagsläget är ju inte en dans på rosor precis. Och vissa sidor laggar för mig också. Försökte fixa en fullmakt till min bror men sidan var överbelastad hela eftermiddagen och kvällen igår.

Sitter också som en zombie förutom att jag nu klarar att spela piano lite grann, tar 5 minuter i taget och det är en glädje. Skulle gärna hjälpt dig med allt jobb om jag hade kunnat:heart
 
Men nej, stackars dig. När allt är bra låter ditt liv som ett drömliv med gård och får och hundar och allt men den där beskrivningen av dagsläget är ju inte en dans på rosor precis. Och vissa sidor laggar för mig också. Försökte fixa en fullmakt till min bror men sidan var överbelastad hela eftermiddagen och kvällen igår.

Sitter också som en zombie förutom att jag nu klarar att spela piano lite grann, tar 5 minuter i taget och det är en glädje. Skulle gärna hjälpt dig med allt jobb om jag hade kunnat:heart
Jag klarar mig, lamningen är alltid en tuff period. Föredrar detta framför att sitta i en lägenhet!😱
 
Det låter som att livet rullar på som vanligt, vad innebär lockdownen för din situation? Är det vistelse ute och stängda affärer och sånt?
För oss innebär det att vi inte får gå ut mer än en gång om dagen, vi får inte åka till jobbet om vi inte jobbar med något som anses samhällsnyttigt, vi får inte umgås fler än två åt gången fast helst inte ens det (om det inte är folk man bor med alltså), alla affärer utom mataffärer och apotek har stängt och vi får endast åka på absolut nödvändiga ärenden, t.ex. för att handla mat.

För mig personligen innebär det att jag inte kan gå till jobbet, åka till stallet, träna crossfit med mina vänner som jag brukar göra tre kvällar i veckan, eller träffa kompisar för middag/vinkväll vilket jag brukar göra ett par gånger i månaden. Så mycket har förändrats, men på sätt som fortfarande är hanterbart :)
 
Jag klarar mig, lamningen är alltid en tuff period. Föredrar detta framför att sitta i en lägenhet!😱
Jag tycker nog som dig, är en halvlantis från början så det är träligt att sitta inne så mycket. Och när man är van att vara ute med hundarna blir det segt.
 
För oss innebär det att vi inte får gå ut mer än en gång om dagen, vi får inte åka till jobbet om vi inte jobbar med något som anses samhällsnyttigt, vi får inte umgås fler än två åt gången fast helst inte ens det (om det inte är folk man bor med alltså), alla affärer utom mataffärer och apotek har stängt och vi får endast åka på absolut nödvändiga ärenden, t.ex. för att handla mat.

För mig personligen innebär det att jag inte kan gå till jobbet, åka till stallet, träna crossfit med mina vänner som jag brukar göra tre kvällar i veckan, eller träffa kompisar för middag/vinkväll vilket jag brukar göra ett par gånger i månaden. Så mycket har förändrats, men på sätt som fortfarande är hanterbart :)
Okej, det är ändå mycket som försvinner från din vardag så förstår att det blir lite tråkigt. När jag är frisk hoppas jag att jag kommer kunna gå ut som vanligt och att det inte blir lika strängt här, med vanligt menar jag att kunna gå i skogen med hundarna och mina föräldrar och gå till mataffären och promenera med hundarna här i stan och träffa någon kompis ibland. Mer än så kräver jag inte.
 
Fasiken, inspirerad av alla här och vad jag sett på TV med allt man kan göra i karantän så kan jag konstatera att dom tipsen inte är så bra när man är sjuk.

Tänkte att jag skulle göra en av dom där sakerna och organisera lådorna i mitt kök, lyckades ställa lite burkar i ordning i en av lådorna och slänga några papper sen var jag helt slut och nu mår jag sämre igen.

Så soffläge igen, är så, så trött på det här! Vill också kunna vara lite effektiv och få saker gjorda, men jag kommer väl ha tid för det jag med under den här krisen. Egentligen är ju inte tiden mitt problem för jag har ju sjukersättning utan det är en massa andra saker som gör att jag inte fixar sånt som att organisera och strukturera saker även fast jag har tiden men det hade varit skönt att fixa det här för att känna att jag klarat något.

Så för mig får det bli stillasittande tidsfördriv som TV, korsord, film och eventuellt lite mer piano om orken kommer tillbaka. Just nu kan jag inte göra mer än sitta och ligga.

Vad kan man göra helt stillasittandes i en soffa som inte kräver för mycket tankeverksamhet?

Tänker att jag kanske ska spela The Sims lite eller se om jag hittar något annat roligt spel. Tips?
 
Är inte isolerad men håller mig mycket mer hemma nu eftersom all min undervisning är på distans, och mitt jobb har också mer eller mindre gått över till digitala lösningar. Jag tänkte gå igenom hela min medeltidsgarderob och fixa med sådant som borde gjorts för länge sedan (laga spruckna sömmar, pressa/sy fållar, slänga på någon dekoration osv.) samt lära mig jonglera! Köpte handsydda jongleringsbollar för typ två år sedan för närmre 500:-, kanske bör börja använda dem också..!
 
Det här får mig verkligen att uppskatta att jag bor på landet. Vi är visserligen inte i karantän, men jag har svårt att det skulle inverka mer på vårt liv än att vi skulle få beställa hem matkassar istället för att åka och handla. Det skulle bli jobbigt om vi inte kunde åka och titta på tapeter, golv och färg lite längre fram eftersom vi håller på med en renovering. Det går visserligen att beställa på nätet men vi vill helst stödja den lokala firman. Men just nu har jag all min undervisning på distans, både det jag läser själv och det jag undervisar. Dottern går på gymnasiet och har allt på distans, sonen går på högstadiet och där håller de på att gå över till distans. Makens arbetsplats skulle sakna honom, men om han inte är sjuk så skulle han kunna fortsätta jobba. Han skulle bara behöva låta bli att gå in i arbetskupan, i övrigt sitter han i en maskin och har kontakt med andra förare på komradio. Lite krångligare med lunchen men han skulle vara rätt nöjd med att bara värma sin mat och äta i maskin. ;)
 
Fortfarande sjuk men har lite piggare perioder och hoppas det ska bli bättre så planen för veckan är:
  • Lära mig Den blomstertid nu kommer utantill och det får jag säga halvcheck på för ibland får jag tänka lite och ibland rinner det på. På söndag ska den sitta perfekt
  • Trimma hundarna- check, orkade inte puffens kropp men hans ansikte+öron och hela nakenfisen från nos till rumpa förutom all hans fina Crest så klart- check
  • Organisera kökslådor- check på några lådor men har en del kvar
  • organisera städskrubben där saker på riktigt ramlar över en när man öppnar dörrarna och den går inte att stänga helt för jag bara trycker in saker där :angel:
TIPS
  • Har man hundar som kräver pälsvård kommer det ju ta tid även i karantän så då har man något att pyssla med
  • Organisera och torka ur skåp och lådor är ju perfekt att få gjort och den där träliga städskrubben kommer ju inte bli bättre av sig själv. Rensade lite bland jackorna på min hängare igår och det blev två säckar med jackor som är för små nu så har beställt hem några nya från Stadium och Hööks nu.
  • En annan sak man kan göra är ju att hitta på nya trick och övningar med hunden/hundarna om man har det eller med hästen också för den delen.
  • Virka/Sticka
  • Skriva - Vill ta tag i boken jag påbörjat igen så det kanske är läge nu om jag bara kommer igång
  • Städa sådant man inte brukar (som jag iof alltid gör men som jag vet att många inte gör)- Jag har en lista jag följer varje vecka med saker som att skura alla golvlister med såpa och vatten med en svamp och damma bakom och under soffan, damma och torka alla element, skura kaklet i köket och hela badrummet, rengöra ugn, kylskåp, i skåp och lådor, gå igenom alla matvaror och se till att varor tas ut i rätt utgångsordning från skåpen
  • Baka surdegsbröd, lite mer tidskrävande än vanliga bakprojekt och kräver ingen jäst
  • läsa
  • korsord
  • TV/film/serier/dokumentärer
  • Skaffa rutiner och bygga upp vardagen med hållpunkter med t.ex. måltider, olika TV programtider, hundpromenader osv
  • Spela TV/dator spel
  • spela instrument
 
Fasiken, inspirerad av alla här och vad jag sett på TV med allt man kan göra i karantän så kan jag konstatera att dom tipsen inte är så bra när man är sjuk.

Tänkte att jag skulle göra en av dom där sakerna och organisera lådorna i mitt kök, lyckades ställa lite burkar i ordning i en av lådorna och slänga några papper sen var jag helt slut och nu mår jag sämre igen.

Så soffläge igen, är så, så trött på det här! Vill också kunna vara lite effektiv och få saker gjorda, men jag kommer väl ha tid för det jag med under den här krisen. Egentligen är ju inte tiden mitt problem för jag har ju sjukersättning utan det är en massa andra saker som gör att jag inte fixar sånt som att organisera och strukturera saker även fast jag har tiden men det hade varit skönt att fixa det här för att känna att jag klarat något.

Så för mig får det bli stillasittande tidsfördriv som TV, korsord, film och eventuellt lite mer piano om orken kommer tillbaka. Just nu kan jag inte göra mer än sitta och ligga.

Vad kan man göra helt stillasittandes i en soffa som inte kräver för mycket tankeverksamhet?

Tänker att jag kanske ska spela The Sims lite eller se om jag hittar något annat roligt spel. Tips?

Känner verkligen med dig som är i karantän så länge i lägenhet. Själv har jag naturen utanför dörren o kan sitta en stund på trappan i solen när jag orkar.

Visst är det irriterande med alla roliga peppiga aktiviteter som folk gör. Jag diskar när alla tallrikar är slut. Inget städande o organiserande här inte. Fick en bokleverans på dörren av en vän idag. Ska se om jag orkar. Annars är ljudbok bra! Bibblorna har en del o jag tror nextstory har gratisveckor.

Kanske ditt bibliotek är kopplat till viddla.se, så du kan streama film därifrån?

Kanske teckna, brodera? Jag är inge bra på spel, så inget att komma med där.

Jag får definitivt testa odla tomatillo! Levererar till dig i sommar om du bor i Sthlmsområdet. :P pma i så fall vettja!
 
Attans jag mår typ 15 därifrån...
Tror du de blir godast "soltorkade", inkokta eller konserverade i olja? Aldrig ätit dem. Soltorkade skulle ju funka att skicka i alla fall. :) De andra får jag göra liten burk.

Det kanske går att göra fruktläder? Att mixa dem och torka som hallonremmar. Hur är de i konsistensen? Är de lika tomat, eller mer som någon annan frukt?
 
Tror du de blir godast "soltorkade", inkokta eller konserverade i olja? Aldrig ätit dem. Soltorkade skulle ju funka att skicka i alla fall. :) De andra får jag göra liten burk.

Det kanske går att göra fruktläder? Att mixa dem och torka som hallonremmar. Hur är de i konsistensen? Är de lika tomat, eller mer som någon annan frukt?
Det konstiga är namnet för dom ser ut som physsalis och smakar som det men 10 gånger godare så har inte med tomat att göra. Vi brukar äta dom som dom är, mogna och perfekta. Det är inte ett dugg lik tomat utan just physsalis, kanske en blandning av krusbär och physsalis. Svårt att beskriva :p
 
Det konstiga är namnet för dom ser ut som physsalis och smakar som det men 10 gånger godare så har inte med tomat att göra. Vi brukar äta dom som dom är, mogna och perfekta. Det är inte ett dugg lik tomat utan just physsalis, kanske en blandning av krusbär och physsalis. Svårt att beskriva :p
Ja, men om du bor långt bort måste jag hitta på ett bra sätt att transportera dem. :p

Är de som goda physalis så tror jag det funkar både att torka och göra fruktläder.
 
Ett plus nu är att flera butiker levererar hem, sådana som inte gör det i vanliga fall. Jag har inte en enda jacka att ha nu i vår och inga regnkläder, beställde regnkläder och en softshelljacka från Stadium och dom har hemleverans alla kvällar förutom lördagar.

Shoppade på Hööks också men dom har inte hemleverans tyvärr. Dock 20% på alla hundsaker som jag kan tipsa om.
 
Det konstiga är namnet för dom ser ut som physsalis och smakar som det men 10 gånger godare så har inte med tomat att göra. Vi brukar äta dom som dom är, mogna och perfekta. Det är inte ett dugg lik tomat utan just physsalis, kanske en blandning av krusbär och physsalis. Svårt att beskriva :p
Både "physalis" (egentligen är det nog kapkrusbär) och tomatillo tillhör släktet physalis. Som bägge då tillhör familjen potatisväxter, och därmed är åtminstone släkt med tomat. ;)
(Från han som inte kan låta bli att läsa in sig på saker som låter lite intressanta)
 
Både "physalis" (egentligen är det nog kapkrusbär) och tomatillo tillhör släktet physalis. Som bägge då tillhör familjen potatisväxter, och därmed är åtminstone släkt med tomat. ;)
(Från han som inte kan låta bli att läsa in sig på saker som låter lite intressanta)

Haha, tack för att jag fick lära mig något nytt. Potatisväxt låter jätte konstigt, det är inte det jag kopplar det till. Men då får ju namnet en förklaring om den är släkt med tomater.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 522
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 473
Senast: fejko
·
R
Övr. Barn Våren 2010 separerade jag och mitt ex efter tio år ihop. Vår son var då 5 år. Jag har väl alltid varit den som skött "allt" gällande...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 082
Senast: Amha
·
Övr. Barn Ångestnivån stiger här i mammahjärtat när 6-åringen visar mer och mer stress-symtom Hur kan man lösa umgänge/boende med båda...
26 27 28
Svar
553
· Visningar
38 238
Senast: Bellami4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp