Vad Gör Vi? C

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är aggressiviteten okontrollerbar på något sätt eller bidrar den till att du gör saker som blir problematiska för dig? Måste vara väldigt obehagligt för dig oavsett, givetvis! :( Tänker dock att aggression som känsla inte behöver vara farligt på något sätt - beroende på hur man agerar i känslan vill säga?
Har läkaren lyft att det ofta uppstår biverkningar vid läkemedelsinsättning (två-fyra veckor) men vilka oftast även är övergående?

Nope, läkaren sa ingenting. Hon bara satte in mer medicin. Trots att jag har testat den innan utan effekt..
Jag är mest arg och lättretad, det går ut över maken i form av snäsighet och allmän surhet. Han är mycket förstående hela tiden, vilket gör mig ännu argare!
Det är en fruktansvärt jobbig känsla. Jag gör inget "åt den" men det bubblar i mig hela tiden.
Är mest fundersam över hur jag ska kunna jobba, både deprimerad och ilsken..
 
Sitter på verandan en timme tidigare än vanligt, ska åka och fodra om en stund.

Australien hade val igår. Visste ni att alla medborgare MÅSTE gå och rösta här, annars får de böter!?

Jag är riktigt dåligt insatt i Aus-politik och det verkar de flesta australiensare också vara.
Efter idag är jag ledig 2 dagar och ska nog ägna några timmar då att läsa på lite
 
Jag kom just tillbaka efter att ha letat igenom en storre affar's lager pa dam klader. Det fanns inget emellan ung tonnars extrem mode och sadant for hart permanentade sma gamla tanter :rage: och det som jag till aventyrs skulle kunna tanka mig var for stort. MYCKET for stort. :banghead:

Det ar markligt, men jag har varit storlek 6 i byxor och jeans i manga, manga ar medan jag var smal. Nu nar jag har bilringar ar storlek 4 lite for stort och mindre finns inte pa de flesta affarer ... utom i extrem ungdoms mode. :cautious:
 
Nope, läkaren sa ingenting. Hon bara satte in mer medicin. Trots att jag har testat den innan utan effekt..
Jag är mest arg och lättretad, det går ut över maken i form av snäsighet och allmän surhet. Han är mycket förstående hela tiden, vilket gör mig ännu argare!
Det är en fruktansvärt jobbig känsla. Jag gör inget "åt den" men det bubblar i mig hela tiden.
Är mest fundersam över hur jag ska kunna jobba, både deprimerad och ilsken.
Dessvärre för insättning av psykofarmaka oftast med sig någon biverkning under de första veckorna, dock försvinner oftast dessa när kroppen har "ställt in sig" på läkemedelskoncentrationen. Före insättningsperioden är avslutad är det svårt att riktigt säga vad som skulle kunna vara kvarstående biverkningar eller om önskade effekter skulle kunna uppnås...
Om det är möjligt att fortsätta behandling trots tillkommande symtom i början, underlättar det oftast för att bedöma om läkemedlet är verksamt för dig och/eller vilka läkemedel med andra verkningsmekanismer som kan vara hjälpsamma.

Det är okej att vara lättirriterad, snäsig och sur oavsett, och speciellt när du inte mår bra och har insättning av "nytt" läkemedel.
Har du gjort upp strategier som kan lätta på aggressionen? Går det att den "bara får vara" för en stund?

Kanske är det läge att sjukskriva dig själv i sju dagars tid? Vila och fundera på vad du kan göra för att må lite bättre?
 
Haha, nä inga planer på att flytta till Sverige men förhoppningsvis ha råd att åka och hälsa på inom nåt år i alla fall :):)

Tycker också att hela världen borde vara ett land. Vem är vi (dem?) att bestämma liksom at du, du, du och du får resa men inte du eller du. Fast om du har 50' att ge oss så kanske då..
Hoppas att ni får en trevlig sverige-resa (i framtiden då)! :) :)

Ja men precis! Typ "hej jag känner inte dig men jag och mina kollegor på migrationsverket tycker inte att du och X är ett par, så nu får du åka ut ur vårat land, för det är faktiskt bara till för vissa" liksom ehh? O_o Okej, hela världen kanske inte behöver vara ett land, men jag tycker ändå att det borde vara friare att resa/bo mellan olika länder (även om det säkert skulle leda till andra problem).
 
Dessvärre för insättning av psykofarmaka oftast med sig någon biverkning under de första veckorna, dock försvinner oftast dessa när kroppen har "ställt in sig" på läkemedelskoncentrationen. Före insättningsperioden är avslutad är det svårt att riktigt säga vad som skulle kunna vara kvarstående biverkningar eller om önskade effekter skulle kunna uppnås...
Om det är möjligt att fortsätta behandling trots tillkommande symtom i början, underlättar det oftast för att bedöma om läkemedlet är verksamt för dig och/eller vilka läkemedel med andra verkningsmekanismer som kan vara hjälpsamma.

Det är okej att vara lättirriterad, snäsig och sur oavsett, och speciellt när du inte mår bra och har insättning av "nytt" läkemedel.
Har du gjort upp strategier som kan lätta på aggressionen? Går det att den "bara får vara" för en stund?

Kanske är det läge att sjukskriva dig själv i sju dagars tid? Vila och fundera på vad du kan göra för att må lite bättre?

Litiumet sattes ut direkt när jag fick eksem, där var det inte tal om att vänta och se..
Om mitt "nya" humör är pga lägsta dosen lamotrigin vill jag inte veta hur jag blir på högre dos.. Och jagj kan inte gå runt såhär i 2-4 veckor. Varken för mig eller omgivningen.
 
Litiumet sattes ut direkt när jag fick eksem, där var det inte tal om att vänta och se..
Om mitt "nya" humör är pga lägsta dosen lamotrigin vill jag inte veta hur jag blir på högre dos.. Och jagj kan inte gå runt såhär i 2-4 veckor. Varken för mig eller omgivningen.

Olika typer av biverkningar får hanteras på olika sätt, givetvis. En hudreaktion är ex. mer alarmerande än symtom från mag-tarm vid insättning av litium. Min tanke var endast att nytillkomna symtom som uppstår vid behandlingsstart inte behöver kvarstå eller förvärras vid ökad dos.

När symtomen som ex. aggression är totalt ohanterbara för en, så är det såklart läge att lyfta behov om utsättning och ny behandlingsplan :) Hoppas du mår bättre snart!
 
Olika typer av biverkningar får hanteras på olika sätt, givetvis. En hudreaktion är ex. mer alarmerande än symtom från mag-tarm vid insättning av litium. Min tanke var endast att nytillkomna symtom som uppstår vid behandlingsstart inte behöver kvarstå eller förvärras vid ökad dos.

När symtomen som ex. aggression är totalt ohanterbara för en, så är det såklart läge att lyfta behov om utsättning och ny behandlingsplan :) Hoppas du mår bättre snart!

Jag tycker ilska och irritation är bra mycket värre än lite eksem..
Men har som sagt bara tagit en tablett. Det kan ju bero på något annat.
 
Har ångest, över grupparbetet. Känner mig totalt överkörd, det lugnade ner sig typ en dag då min mentor pratade med de elaka personerna personligen (för en gångs skull tog hen faktiskt tag i problemet och inte sopade det under mattan :)). Men sen började det om och nu är vi på ruta ett igen... jag tror att jag dör! Kan inte detta bara ta slut snart? :arghh:
 
Äsch.. Trodde jag skulle få sova länge idag när jag varit uppe halva natten och tittat på tv. Men icke. Blev ca 5 h i natt med. Lagom pigg nu.

Borde plantera om tomat- och chiliplantor. De är sen länge för stora för pluggboxen.. Har nog inte krukor till alla bara. Och jorden står ute, det regnar och jag är bara allmänt negativ.
Dricker kaffe istället och tar tag i resten sen.
Borde vattna blommorna, de ser lite ledsna ut.
 
Sovit max tre timmar och nu ska jag iväg och hålla i rallylydnadstävlingar hela dan sen toppa det med att hålla kurs. Lär väl vara hemma vid 20 ikväll. Är en total zombie så gud nåde tävlande som klagar på skitsaker, sekretariatet kommer vaktas av en eldsprutande drake :devil: :D
 
Vi har haft var stora charity middag pa lodgen. Jatte god mat och mycket folk. I ar hade vi nagra som jobbade for en ny (for oss) forening som haller pa i vara skolor haromkring. De blandar handikappade och friska barn, alla aldersgrupper och ethnicities och har sport program pa skolorna.
Det har lett till att alla barn kanner varandra och en flicka, Madison, som just fyllt 21 ar var med och laste upp nagot hon skrivit i dag.
Hon har mycket svart att prata och forstar fortfarande inte sociala sammanhang, men hon kan skriva ("it's my super power" laste hon) och kopplade aven hennes formaga att skriva till sport programmet.
Hon berattade om hur det har programmet raddat livet pa henne. Hon var utanfor och ensam innan det borjade, men pa grund av integreringen kande alla varandra nu och ingen behovde kanna sig utanfor. Hon berorde mig starkt. Det blir definitivt det program jag jobbar for nasta ar.

Vi hade samlat ihop nastan $10,000.00 (lite mer an 96000 sek) till det programmet och totalt nastan $90,000.00 (straxt under 900000 sek) till olika program i ar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Jag ska åka med Viking Line. Det är första gången jag reser utomlands i vuxen ålder och jag reser ensam (med hundarna). Jag planerar...
Svar
11
· Visningar
1 256
Senast: Amha
·
Hundhälsa Jag behöver hjälp att tänka, vi ska till fjällen i juli och har tänkt åka någon dag över till Norge och jag vet ju att man kan...
Svar
9
· Visningar
413
Senast: Jeps
·
Fritid Vet inte om jag pallar en vinter till här. Om man vill ta med sig hundarna och tillbringa vintern utomlands, hur gör man? Vaccinationer...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Törnrosa
·
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 504
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp