Vad gör vi? CI *101

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag förstår verkligen att du vill få eländet avslutat men det är ju hans val om han vill förhala. Det kommer ju att bita honom i arslet ordentligt.

:heart :heart

Han verkar tro att det är gratis med jurist och förhalande. Han ska inte inbilla sig att det bara är jag som ska betala kalaset. Förhalar han mer höjer jag mitt bud så han får betala för sitt tramsande :meh:
 
Ooooookej! Fick precis info om att läckaget i huset var värre än väntat. Huset är stort och har två adresser. Min adress/del av huset är inte påverkat. Tydligen har avloppsvatten runnit ner i huset från en läcka högt upp i huset. Jahapp tänkte jag. SEN INSÅG JAG. Mitt källarförråd (aka klädkammare :angel:) är ju FÖRFAN i källaren där!
Nu sitter jag och prokrastinerar innan jag ska gå dit och kolla av

:nailbiting::nailbiting::nailbiting::nailbiting::nailbiting::nailbiting:
 
Pratat med advokaten som är på semester :(
Hen kan inget göra förens 17 juli. Så bodelningen lär dröja :cry:
Så jag har att mitt sista hopp till att "maken" kan samarbeta, något han hittills vägrat.
Jag har messat mitt bud till honom. Mitt arv eller vi delar som juridiken säger, något han förlorar stort på. Jag påpekade att så länge den här bodelningen pågår är alla våra inkomster gemensamma och delningsbara. Med tanke på att han tjänar 3 gånger mer än mig och fått tillbaka 9 gånger mer på skatten än mig så blir det dyrare och dyrare för honom att vänta med att skriva på.

Stämmer det? Är det inte från det datum när skilsmässoansökan kommer in till tingsrätten som räknas som tidpunkten för att fastställa vad som ska ingå i bodelningen?

Oavsett, jag tycker att du ska göra det som du har rätt till och som ger dig störst ekonomiska fördelar. Det är nog lätt att bara vilja ha det avklarat, men om han ändå ska bråka och dra ut på tiden så kan du lika gärna kräva det som du har rätt till.
 
Ooooookej! Fick precis info om att läckaget i huset var värre än väntat. Huset är stort och har två adresser. Min adress/del av huset är inte påverkat. Tydligen har avloppsvatten runnit ner i huset från en läcka högt upp i huset. Jahapp tänkte jag. SEN INSÅG JAG. Mitt källarförråd (aka klädkammare :angel:) är ju FÖRFAN i källaren där!
Nu sitter jag och prokrastinerar innan jag ska gå dit och kolla av

:nailbiting::nailbiting::nailbiting::nailbiting::nailbiting::nailbiting:

Näääj! Jag hade rusat som en tok på direkten! Mina kläder är heliga.

Hoppas ditt klarat sig!

En kompis bodde på våning 1 och det blev stopp i stammen. Han kom just hem från jobbet och fick springa och ösa skitvatten över balkongräcket och ut för att det inte skulle rinna från badrum till hall och vardagsrum. Så äckligt!
Han insåg sen när paniken släppt att han öst ut det nära där ett dagis i byggnaden ibland leker.. Ooops!
 
Näääj! Jag hade rusat som en tok på direkten! Mina kläder är heliga.

Hoppas ditt klarat sig!

En kompis bodde på våning 1 och det blev stopp i stammen. Han kom just hem från jobbet och fick springa och ösa skitvatten över balkongräcket och ut för att det inte skulle rinna från badrum till hall och vardagsrum. Så äckligt!
Han insåg sen när paniken släppt att han öst ut det nära där ett dagis i byggnaden ibland leker.. Ooops!

*ser framför mig hur Gucciväskor flyter runt*

:cautious: :cautious: :cautious:

Ska gå ner om 10 minuter....

Haha fyfan, ja det var ungefär det som hände här. Tur som fan att de som bodde i aktuell lägenhet var hemma. När jouren kom hade de sagt att "om ni inte varit hemma och kunnat ringa direkt så hade ni fått riva upp hela lägenheten :eek:
Riktigt vidrigt dock att det är typ bajsvatten som kommer upp! :yuck:
 
Stämmer det? Är det inte från det datum när skilsmässoansökan kommer in till tingsrätten som räknas som tidpunkten för att fastställa vad som ska ingå i bodelningen?

Oavsett, jag tycker att du ska göra det som du har rätt till och som ger dig störst ekonomiska fördelar. Det är nog lätt att bara vilja ha det avklarat, men om han ändå ska bråka och dra ut på tiden så kan du lika gärna kräva det som du har rätt till.

Som jag uppfattade advokaten så är bodelningen ännu en öppen process. Vi har ännu inte fått några papper från tingsrätten och pappren lämnade jag personligen 31 maj.
 
Som jag uppfattade advokaten så är bodelningen ännu en öppen process. Vi har ännu inte fått några papper från tingsrätten och pappren lämnade jag personligen 31 maj.

Bodelningen är väl en öppen process eftersom den inte har avslutats, men jag tänker på vad som räknas som att det ska ingå i bodelningen. Jag tror inte att t.ex. inte att inkomster efter det att skilsmässoansökan har inkommit till tingsrätten ska räknas till det samlade giftorättsgodset.

Ur Äktenskapsbalken:
https://lagen.nu/1987:230#K9P2S1
2 §Bodelning skall göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes eller, om äktenskapet har upplösts genom den ena makens död utan att ett mål om äktenskapsskillnad pågick, den dag då dödsfallet inträffade.

Se även lagkommentaren i länken.
 
Försöker laga en tacopaj... läckande pajform = dropp = bränt = rök = rökfyllt hus = vädra vädra vädra = nu luktar hela huset bränt ändå

Får se om jag lyckades rädda pajen i tid. Åter i rengjord ugn nu men jag känner mig besegrad..

Skickade sms till sambon och fråga om han kunde ta med nåt hem från resturangen, just in case :cry::heart
 
Bodelningen är väl en öppen process eftersom den inte har avslutats, men jag tänker på vad som räknas som att det ska ingå i bodelningen. Jag tror inte att t.ex. inte att inkomster efter det att skilsmässoansökan har inkommit till tingsrätten ska räknas till det samlade giftorättsgodset.

Ur Äktenskapsbalken:
https://lagen.nu/1987:230#K9P2S1

Se även lagkommentaren i länken.

Vi hade tydligen redovisningsskyldighet om in/utgifter under hela processen och det känns ju meningslöst om det inte skulle samräknas.
Oavsett så VILL jag inte ha lön osv. Jag vill inte vara "den giriga häxan" på byn sen.
 
Vi hade tydligen redovisningsskyldighet om in/utgifter under hela processen och det känns ju meningslöst om det inte skulle samräknas.
Oavsett så VILL jag inte ha lön osv. Jag vill inte vara "den giriga häxan" på byn sen.

Redovisningsskyldigheten tror jag är till för att den ena parten (eller båda) inte ska börja avyttra saker som ska bodelas.

Jo, jag fattar att du inte vill vara den giriga häxan på byn. Men jag tycker samtidigt att du ska ha det du har rätt till. Exempelvis tänker jag att om din f.d. make tjänar betydligt mycket mer än dig så kan det betraktas som orimligt att det arv som jag uppfattar att du hade med dig in i boet ska räknas med i bodelningen med tanke på att ni var gifta så pass kort tid. Det finns något som kallas för skevhetsregeln som möjligen kan vara tillämplig. Jag tycker att det vore synd om du bara vill ha ditt arv och sedan strunta i resten. Poängen är att du ska gå oskadad ur skilsmässan och jag tycker att du ska ta upp det med juristen som du har anlitat.

På sätt och vis kanske det inte är dumt att juristen är på semester tänker jag. Det är nog lätt att bara vilja få saken ur världen och få fortsätta med sitt liv. Men i backspegeln så kan det också vara bra att ha sett över sitt hus. Det är inte egoistiskt att göra det, utan klokt.
 
*ser framför mig hur Gucciväskor flyter runt*

:cautious: :cautious: :cautious:

Ska gå ner om 10 minuter....

Haha fyfan, ja det var ungefär det som hände här. Tur som fan att de som bodde i aktuell lägenhet var hemma. När jouren kom hade de sagt att "om ni inte varit hemma och kunnat ringa direkt så hade ni fått riva upp hela lägenheten :eek:
Riktigt vidrigt dock att det är typ bajsvatten som kommer upp! :yuck:
Det verkar ta tid att kolla..? :nailbiting:
 
Redovisningsskyldigheten tror jag är till för att den ena parten (eller båda) inte ska börja avyttra saker som ska bodelas.

Jo, jag fattar att du inte vill vara den giriga häxan på byn. Men jag tycker samtidigt att du ska ha det du har rätt till. Exempelvis tänker jag att om din f.d. make tjänar betydligt mycket mer än dig så kan det betraktas som orimligt att det arv som jag uppfattar att du hade med dig in i boet ska räknas med i bodelningen med tanke på att ni var gifta så pass kort tid. Det finns något som kallas för skevhetsregeln som möjligen kan vara tillämplig. Jag tycker att det vore synd om du bara vill ha ditt arv och sedan strunta i resten. Poängen är att du ska gå oskadad ur skilsmässan och jag tycker att du ska ta upp det med juristen som du har anlitat.

På sätt och vis kanske det inte är dumt att juristen är på semester tänker jag. Det är nog lätt att bara vilja få saken ur världen och få fortsätta med sitt liv. Men i backspegeln så kan det också vara bra att ha sett över sitt hus. Det är inte egoistiskt att göra det, utan klokt.

Det stämmer att arvet hade jag med mig. Pappa dog 5 mån innan vi flyttade ihop.
Men maken har haft huset i 9 år innan jag flyttade in och har två barn samt mycket högre utgifter än mig iom hundar osv. Så jag tycker storleken på arvet är en rimlig summa mot vad han står kvar med. Han måste dessutom gräva ett nytt avlopp (alla grannar åker på detta) och det blir tungt för honom. Likaså var nästan allt i huset mitt. Han har en hel del utgifter nu framför sig så jag tycker budet är mycket rimligt för att vi båda ska få samma möjligheter att göra en ny omstart :)
 
Hittat fantastiskt hö till kaninerna. Visst, köpa småbal är mycket billigare men hö håller inte i Skåne när jag inte kan förvara det inomhus. Luftfuktigheten är 85% idag liksom.

Var ändå betydligt bättre hö och billigare än där jag brukar köpa, så jag är nöjd :)
 

Bifogade filer

  • 3F8794D2-88CC-4FE5-AA03-68578B8FB8AC.jpeg
    3F8794D2-88CC-4FE5-AA03-68578B8FB8AC.jpeg
    354,6 KB · Visningar: 19
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 053
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 075
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Min motivation, som jag tidigare jämförde med ett trilskande fuxsto, lyckades tillslut komma igång, gå in på banan, prestera och ta hem...
Svar
3
· Visningar
600
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 697
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Jättehungrig katt
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp