Vad gör vi? CXXIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är antagligen mest jag som skäms för att fråga. :o
Visst finns det bönder några km bort men tycker det är lite övermaga att fråga om de vill åka ända hit bara för att jag är skruttig. Vägen utanför är länsväg så den sköter vägverket.
Närmaste grannen tog en femhundring förra gånger jag verkligen MÅSTE ha hjälp. För typ tvä minuters jobb och ett par hundra meter att köra. Det är en stor del av min matbudget. :(
Har du inte eventuellt kantareller i frysen? Kan du ringa och fråga närmaste grannen om han vill byta en skottning mot lite kantareller? Det värsta som händer är att du får ett nej.
 
Har du inte eventuellt kantareller i frysen? Kan du ringa och fråga närmaste grannen om han vill byta en skottning mot lite kantareller? Det värsta som händer är att du får ett nej.

Eller känner du bönderna några km bort och de är schyssta i övrigt så kanske de värdesätter kantareller eller lite bär - eller hembakt bröd - i utbyte mot hjälpen? Några km är ingen stor sak, en del bönder har ju inte så stor arbetsbörda den här tiden på året heller. (Jag hade också dragit mig för närmsta grannen igen utifrån tidigare snålröv-debitering :( )
 
Eller känner du bönderna några km bort och de är schyssta i övrigt så kanske de värdesätter kantareller eller lite bär - eller hembakt bröd - i utbyte mot hjälpen? Några km är ingen stor sak, en del bönder har ju inte så stor arbetsbörda den här tiden på året heller. (Jag hade också dragit mig för närmsta grannen igen utifrån tidigare snålröv-debitering :( )
Jag kan ändå förstå "närmaste grannen". Vår närmaste granne har sagt nej till all plogning, förutom till några gamla pensionärer. Han hjälpte mig en gång när det var kris. Tog kanske 10 minuter och jag fick betala 3-400 kr? Han bor nog en minut bort. Jag var enormt tacksam! Hade han inte kunnat ställa upp hade jag haft ett problem att lösa. Han sätter priset själv utifrån vad han tycker att det är värt. Många med traktor blir enormt utnyttjade om de börjar vara snälla. Folk ringer hela tiden och är inte intresserade att betala för tjänsten.
 
Jag kan ändå förstå "närmaste grannen". Vår närmaste granne har sagt nej till all plogning, förutom till några gamla pensionärer. Han hjälpte mig en gång när det var kris. Tog kanske 10 minuter och jag fick betala 3-400 kr? Han bor nog en minut bort. Jag var enormt tacksam! Hade han inte kunnat ställa upp hade jag haft ett problem att lösa. Han sätter priset själv utifrån vad han tycker att det är värt. Många med traktor blir enormt utnyttjade om de börjar vara snälla. Folk ringer hela tiden och är inte intresserade att betala för tjänsten.

Jo det förstås, gratis är gott i många sammanhang - även för dem som vill dra nytta av traktorägare... jag hade ju inte tyckt det var lika fräckt om det var någon mer "utomstående", men just de allra närmsta grannarna vet man ju kanske mer om och skulle kunna ta lite mer hänsyn till personliga omständigheter? T ex att @tanten inte kan jogga ut och obehindrat köra några timmars skottning som ett hurtigt träningspass, även om hon skulle ha någon märklig böjelse och vilja göra det. Och kanske heller inte strösslar pengar omkring sig på lyxkonsumtion, typ så att man skulle tänka att en femhundring hit eller dit skulle vara något helt irrelevant.

Jag är förvisso välsignad med mycket snälla och bra grannar och försöker visa min uppskattning med att ge dem någon burk honung, byta växter, ge trädgårdsgrannarna häst- och hönsgödsel eller hjälpa de äldre att handla när covid och annat gjort det knepigt. Ibland svara på några juridiska frågor. På samma sätt som de hästägande grannarna ställde upp när jag hade kris med en ensam häst. Och som en annan granne med stor traktor körde rent min grusväg och gårdsplan vid ett sällsynt tillfälle när det var igensnöat här.

Sedan har det ändå betalats en del både för hjälpen att handla och för att jag fick stalla in min häst, men då är det alltid på initiativ från den som fått hjälpen, och inte sällan efter visst trugande uppåt för att den andre inte begär betalt. (kallhyra för box, från början bestämt en månad: "nej jag vill inte ha något betalt" "JO DU MÅSTE annars får jag hyra in honom någon annanstans". *tystnad* Nästa dag: "alltså jag vill ju egentligen inte ta något betalt.... men eftersom du nödvändigtvis ska. Är 200 kr för mycket?" "O ja, det är nog för mycket. Om det hade handlat om en vandrande pinne dvs" Det slutade på 700 och lite presenter när vi flyttade ut igen.)
 
Senast ändrad:
Såg inslaget på TV4 Nyheterna idag om ett svenskt slakteri. Är fortfarande i chock och mår illa, och känner mig så dum som ens blev förvånad. Jag vet inte alls hur jag ska förhålla mig till egen min köttkonsumtion framöver.
Jag bytte kvickt kanal då sonen satt med i soffan. Ska verkligen börja handla från ställen jag vet anlitar det lokala lilla slakteriet här.
Jag tycker inte man behöver sluta äta kött, men tänka på varifrån det kommer och hur det är behandlat.

Kyckling tex köper vi från reko-ringen, en som har slakteri i mindre skala hemma på gården, dvs ingen transport och djuren får växa mycket längre än vanlig kyckling i affären.
 
Jag bytte kvickt kanal då sonen satt med i soffan. Ska verkligen börja handla från ställen jag vet anlitar det lokala lilla slakteriet här.
Jag tycker inte man behöver sluta äta kött, men tänka på varifrån det kommer och hur det är behandlat.

Kyckling tex köper vi från reko-ringen, en som har slakteri i mindre skala hemma på gården, dvs ingen transport och djuren får växa mycket längre än vanlig kyckling i affären.

Jag tycker att jag tänkt på det. Köper bara svenskt och kravmärkt eller ekologiskt, men detta var just kravmärkt svenskt kött. Kanske räcker inte mina kriterier. Usch.. måste se över detta. Jag blev extremt illa berörd.
 
Jo det förstås, gratis är gott i många sammanhang - även för dem som vill dra nytta av traktorägare... jag hade ju inte tyckt det var lika fräckt om det var någon mer "utomstående", men just de allra närmsta grannarna vet man ju kanske mer om och skulle kunna ta lite mer hänsyn till personliga omständigheter? T ex att @tanten inte kan jogga ut och obehindrat köra några timmars skottning som ett hurtigt träningspass, även om hon skulle ha någon märklig böjelse och vilja göra det. Och kanske heller inte strösslar pengar omkring sig på lyxkonsumtion, typ så att man skulle tänka att en femhundring hit eller dit skulle vara något helt irrelevant.

Jag är förvisso välsignad med mycket snälla och bra grannar och försöker visa min uppskattning med att ge dem någon burk honung, byta växter, ge trädgårdsgrannarna häst- och hönsgödsel eller hjälpa de äldre att handla när covid och annat gjort det knepigt. Ibland svara på några juridiska frågor. På samma sätt som de hästägande grannarna ställde upp när jag hade kris med en ensam häst. Och som en annan granne med stor traktor körde rent min grusväg och gårdsplan vid ett sällsynt tillfälle när det var igensnöat här.

Sedan har det ändå betalats en del både för hjälpen att handla och för att jag fick stalla in min häst, men då är det alltid på initiativ från den som fått hjälpen, och inte sällan efter visst trugande uppåt för att den andre inte begär betalt. (kallhyra för box, från början bestämt en månad: "nej jag vill inte ha något betalt" "JO DU MÅSTE annars får jag hyra in honom någon annanstans". *tystnad* Nästa dag: "alltså jag vill ju egentligen inte ta något betalt.... men eftersom du nödvändigtvis ska. Är 200 kr för mycket?" "O ja, det är nog för mycket. Om det hade handlat om en vandrande pinne dvs" Det slutade på 700 och lite presenter när vi flyttade ut igen.)
Det är jättetrevligt om man kan ha den relationen med grannarna, absolut! Grannen på samma infart skottar vi gratis åt. Men då får vi ofta låna någon av hans släpar gratis vid behov osv. Vi har "inget" att erbjuda bonde-grannen, så självklart ska han ta betalt när han ställer upp. Jag har gått dit med en flaska vin för att jag fick anlita honom, fast han egentligen inte vill. Alltså betalning + vin. 🤷

Nu säger jag inte att något sätt är fel, men har man blivit utnyttjad tillräckligt många gånger är det enkelt att ta rejält betalt så att man slipper.

Tex, jag säljer något på Facebook och någon frågar om jag kan leverera. Även om jag ska passera personen svarar jag typ "ja, för 150 kr". Jag värderar min tid och kan ställa upp, men ska då ha betalt för det.

Jag skriver detta utan att syfta på @tanten s situation. Jag hoppas att det löser sig!
 
Om jag hade haft behov av någon som plogar åt mig, hade jag velat ha en överenskommelse som gällde per säsong. Det vill säga att vi bestämde en summa, och sedan får jag plogat när det har snöat. Om det är någon som regelbundet plogar åt folk, så borde de ju ha en "rutt", tänker man, och att man då kunde bli tillagd på den. Inte att jag skulle behöva ringa och jaga varje gång det har snöat alltså. Jag antar att de flesta har det så?
 
-5 och det ser ut att klarna upp här.
Jag fixar frukost. Sen ska jag göra mig i ordning och åka till stan för att köpa/hämta ett skrivbord (har beställt så det ska hämtas utomhus hos Ikea), köpa en Pingi fuktslukare till bilen (vindrutan var helt frostig på insidan när jag skulle från jobbet igår), och kaaanske äta lunch från Max (äter isf i bilen). :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Varför kan inte människor gå i ide, när högt utvecklade djur som björnar, kan? Någon läkare/biolog som kan förklara? Visst vore det...
Svar
14
· Visningar
668
Senast: Otherside
·
Trädgård & Växter Jag har ett fritidshus där jag i nuläget har pelargoner. På sommaren står de ute eller i fönstren, på vintern står de i ett fönster utan...
Svar
13
· Visningar
512
Senast: Luff
·
Fritid Vet inte om jag pallar en vinter till här. Om man vill ta med sig hundarna och tillbringa vintern utomlands, hur gör man? Vaccinationer...
Svar
1
· Visningar
290
Senast: Törnrosa
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 063
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp