Vad gör vi? Del 102, CII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sambon sa det när vi satt där vid gaten att jag fick åka själv om jag ville, men iom att han var så dålig att han periodvis låg ned på golvet pga yrsel så kändes det inte aktuellt att lämna honom där att ta sig hem bäst han kunde. Jag hade inte velat bli lämnad på golvet ensam i ett sånt läge. Hade också haft oerhört svårt att sitta på planet i nästan 4 timmar utan att kunna ringa och kolla om han kommit hem eller om han kört ihjäl sig på vägen. Dessutom mår han oerhört dåligt efteråt, förståeligt. Mycket skuldkänslor och ångest för att han "förstört" resan för oss osv, och han har en historia av panikångest och panikattacker. Senast var i höstas när jag var ivägrest med min avdelning på jobbet och han ringde mitt under ett seminarium jag satt på och nästan skrekgrät i telefonen och ville att jag skulle komma hem. Inget självskadande eller liknande finns i bilden, men det känns olämpligt nog ändå att bara sticka när man vet hur han mår. Hade han åkt på vanlig magsjuka eller liknande och varit "frisk" i övrigt hade jag kunnat åka själv utan större problem, för då vet jag att han är okej för övrigt, men när problemen är mentala blir det mycket mer oberäknerligt.

Det är fullt förståeligt, jag hade inte kunnat åka ifrån min partner i ett sådant läge :heart
 
Ska snart försöka ducka skurarna och komma ut på promenad med hund och man. Spännande väder förresten. När jag gick in på biblioteket vi ca 12:30 idag var det runt 20 grader, halvklart och blåst. Sedan satt jag framför datorn i ett rum i källaren (bästa beskrivning jag kan prestera ;) ) och varken hörde eller såg vad som hände utanför. När jag sedan kom ut ett par timmar senare var det mulet, hade regnat en hel del och var SVINKALLT (12 grader sa mätaren på bilen....). Antar att det kanske hade åskat också men jag var, som sagt, lyckligt ovetandes i bibliotekets källare..... :D
 
Han har inte varit speciellt motvals på den punkten tidigare men tror det krävs lite kraftigare tag om man ska få bukt med detta än att bara gå och prata lite hos en kurator. Ska ta ett snack med honom om det när han vaknar. Även om vi sällan reser så är detta ett jätteproblem när vi väl gör det (det är ju omöjligt...) och det känns inte bra att jag ska behöva åka till mina föräldrar ensam för att han inte pallar med resan. Mina föräldrar är rätt gamla, speciellt farsan och det enda jag kan tänka är att när en av dem dör så kommer jag, som det ser ut nu, få åka ensam till begravningen och sitta där själv.

Jag menade inte att du nödvändigtvis ska ha någon del i hans hjälpsökande. Jag tror snarare att det är bra om du frikopplar dig lite från det där.
 
Måste bara berätta det mest random som finns!

Jag har, genom ett annat forum, fått kontakt med en tjej (T) som bor i Slovenien. Min sambo har ju släkt där och när vi var där förra sommaren bodde vi hos hans farfars syster (M) som bor i en liten by vid gränsen mellan Slovenien och Österrike. Jag skulle säga, uppskattningsvis, att det bor ca 200 pers i byn. MAX.
Så vad är oddsen att T’s sambo bodde granne med M under hela sin uppväxt? Och att T och hennes sambo bor i grannbyn - där min sambos farfar växte upp?!
Nu är Slovenien inget stort land och jag visste att T bodde i den delen av landet när vi började konversera. MEN ÄNDÅ.

Så när vi åker ner nästa gång ska jag och T ut och rida i alperna. Lite sådär casual.
 
Började titta på "Gösta" på HBO men den är så överdriven att jag får lätt ångest av huvudkaraktären. :meh:
 
En promenad i stan med Ville, eller stan, men stadsparken för att träna på att vara där det rör sig människor. 😁 jag konstaterade även att kanadagässen inte riktigt förstod utfallen från Ville sida utan knatade närmare 🙄 dumma fåglar.
Sen har jag även varit i den större staden och handlat och hämtat barnen. De har hängt med kompisar hela dagen. Och då konstaterat att även människor är lika korkade som fåglar, i en fyrvägskorsning med rödljus, tvärnita idioten framför mig för att det står en polisbil till höger, utan blåljus och väntade lugnt på sin tur. 🙄
 
@iNHALE Fy vad tråkigt för dig! Jag hade varit pissbesviken om jag vore du! Givetvis kan han inte rå för sina problem men som vuxen måste han ju ändå ta ansvar för dem. Nästa gång: se till att boka era biljetter separat så att om han blir blockerad och inte kan åka så åker du helt enkelt själv.
 
@iNHALE Fy vad tråkigt för dig! Jag hade varit pissbesviken om jag vore du! Givetvis kan han inte rå för sina problem men som vuxen måste han ju ändå ta ansvar för dem. Nästa gång: se till att boka era biljetter separat så att om han blir blockerad och inte kan åka så åker du helt enkelt själv.

Fast alltså... om det varit tvärt om, hade du då föreslagit "red ut dina mentala besvär själv så att din sambo kan resa i lugn och ro"

:eek:
 
Fast alltså... om det varit tvärt om, hade du då föreslagit "red ut dina mentala besvär själv så att din sambo kan resa i lugn och ro"

:eek:
Vet du vad, jag har själv haft problem med mental ohälsa som gjorde det svårt eller omöjligt för mig att delta i vissa saker. För mig har det alltid varit självklart att mitt mående är mitt ansvar och att det inte ska belasta min partner allt för mycket. Hade det då kommit upp en situation som var viktig för min partner hade jag VELAT att vi organiserade det så att han kunde fortsätta utan mig utan för mycket krångel. Det kan alltså vara en LÄTTNAD för den som mår dåligt att känna att allt inte hänger på en själv och på ens egna mående den dagen.

Sen är det ju uppenbart att @iNHALE s partner har haft de här problemen ett tag, känner till dem som tidigare och alltså inte kan bli alltför chockad över att de kan uppstå. Då får man ta in det i planeringen helt enkelt. Har man såna här problem en längre tid får man ta ansvar för det och planera för det, annars blir man ju otroligt svår att leva med.

Personligen skulle jag mycket hellre åka hem och hantera mina issues och att min partner åkte och umgicks med sin familj, än att jag skulle hantera både mina issues och mitt sjukt dåliga samvete över att ha "sabbat" min partners resa.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 928
Senast: Hazel
·
Samhälle Jag startar en ny tråd eftersom ämnet kommit upp i flera andra trådar (så mod inte skäller på oss :angel:). Så, vad säger Buke...
19 20 21
Svar
402
· Visningar
18 047
Senast: MJLee
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 203
Senast: Enya
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 656
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp