Vad gör vi? Del 102, CII

Status
Stängd för vidare inlägg.
32990
Jag får knappt in särbon från hästarna. Han tycker de är så mysigt
 
Grunnar på hur jag ska lösa mitt sängbekymmer.

Jag har en sängstomme Malm från IKEA och en madrass från samma ställe. Bekymren började när jag reklamerade madrassen och fick en ny. Den nya visade sig vara en aning aning smalare än den gamla. I sängstommen ska den vila på en smal kant längs långsidorna. Dt visade sig att madrassen ramlade igenom och ner på golvet. Löste det med att ställa madassen på klossar under sängen. Men så lyckades jag putta undan nån kloss när jag städade och madrassen ramlade ner, på ena sidan. Och kilade fast.

Där stod jag med en säng som lutade, så det skilde 15 cm mellan vänster och höger sida. Nu la jag rejälade saker under madrassen, ett par större vedträn. Men eftersom den satt fast i sängramen så hängde ramen i luften på ena sidan. Hela ramen stod alltså snett när madrassen var rak. Såg för djävligt ut.

Pratade med IKEA och det visade sig att modernare stommar hade ett par stag rakt över, under madrassen.

Så, jag skaffade stagen och har väntat på att jag skulle bli så kry att jag orkade lyfta säng och stomme för att få loss dem från varann. I förrgår kväll var det dags. Klossar, brädor, en lång kofot och så var jag redo. Det tog över en timme. Lyfta rubbet på den sidan där den fortfarande vilade på kanten. Palla upp med klossar så madrassen lyftes när jag tryckte ramen mot golvet. Lyfta lite till och palla lite mer. Trycka ner ramen lite till.

Till slut fick jag upp madrassen så pass att jag kunde sticka in en bräda mellan ramens kant och madrassen och lyfta den och ställa på högkant.

Montering av stagen. Jahapp. De passade ju förstås inte. Skruvhålen och de medföljande skruvarna var inte kompisar med varann. Sängramen är trots allt 13 år gammal. Så jag grävde fram några skruvar och ett par stålspikar som fick agera skruvar, och monterade.

Baxade dit madrassen och bäddade. La mig försiktigt och konstaterade att madrassen ramlade ner i huvudändan. Ut på trappen och hämta in de välbekanta klossarna och palla upp huvudändan igen.

Nu är min huvudtes att jag helt enkelt ska såga till ett par brädor och lägga em över ramen för madrassen att vila på. Men det innebär att jag måste lyfta, baxa och palla upp madrassen (den är tung som bly för en person att hantera) för att få ur den ur ramen.

Det får vänta tills jag hittar mod och styrka igen.

Men sängen är skön. När den inte lutar.
Men oj så omständigt :eek:! Förstår inte varför de gör om madrasserna så pass mycket när det är samma märke och allt :crazy:
 
Jag ar helt slut. I dag har jag gjort den forsta "uppkorningen" for buss/lastbils kort. Bara "pre-trip", alltsa allt man ska gora for att kolla att bussen ar okay, (motor, underrede, sidor, och innuti) tar mellan 1 1/2 timma och 2 timmar nar man testar, men ungefar 10 minuter nar man inte maste tala om och ta i allt for att visa testaren. Sedan ar det broms test ... och sa ar det korning.
Det gick mycket bra i dag. Tur for mig sa la inte testararen marke till att jag var lite sen med de roda stop-ljusen nar jag skulle (teoretiskt) plocka upp barn pa skolbussen ... och inte la hon marke till att jag stangde av de blinkande gula varnings ljusen lite val sent efter att jag stoppat for jarnvags korsning heller. Och det hela gick mycket bra. Den enda kommentaren var att jag gor allt for mycket "hand over hand" pa ratten och inte "push and pull" som man ska.
Men himmel sa trott jag ar.
I morgon blir det formodligen min andra "uppkorning" och sedan nagon gang nasta vecka en till. Phu 😳 Sedan hoppas jag att jag ar klar.

Nu ska jag snart borja med maten. Jag har "steal head" (a trout som ar narmare i upptradande och smak lax an sin slakting trout) hemma. Det blir antingen grillad eller stekt pa spisen steal-head och en sallad av lite allt mojligt som rakar finnas hemma. Eller kanske en salsa som innehaller korsbar🤔 I dag fick jag 2 kilo biggaråer. Jag far nog agna morgondagen at att ta ut karnor och frysa dem.
Vad annat kan man gora med biggaraer?
 
Dricker kaffe och försöker vakna. De fyrbenta lyxlirarna sover. Jag lyckades inte somna förrän efter kl. 2 så jag är rejät trött, men har förhoppningsvis lyckats buffra lite sömn under veckan som jag har varit ledig.

Nu ska jag vattna lite i trädgården och sedan packa bilen och bädda ner hundarna i deras sovkupéer. Sedan bär det av till Dalarna. Först blir det ett stopp utanför Hedemora för förmiddagsfika hos vänner till sambon. Därefter blir det lunch- och billaddning och hundpromenad i Orsa innan vi styr näsorna mot Grövelsjön.
 
Jag ar helt slut. I dag har jag gjort den forsta "uppkorningen" for buss/lastbils kort. Bara "pre-trip", alltsa allt man ska gora for att kolla att bussen ar okay, (motor, underrede, sidor, och innuti) tar mellan 1 1/2 timma och 2 timmar nar man testar, men ungefar 10 minuter nar man inte maste tala om och ta i allt for att visa testaren. Sedan ar det broms test ... och sa ar det korning.
Det gick mycket bra i dag. Tur for mig sa la inte testararen marke till att jag var lite sen med de roda stop-ljusen nar jag skulle (teoretiskt) plocka upp barn pa skolbussen ... och inte la hon marke till att jag stangde av de blinkande gula varnings ljusen lite val sent efter att jag stoppat for jarnvags korsning heller. Och det hela gick mycket bra. Den enda kommentaren var att jag gor allt for mycket "hand over hand" pa ratten och inte "push and pull" som man ska.
Men himmel sa trott jag ar.
I morgon blir det formodligen min andra "uppkorning" och sedan nagon gang nasta vecka en till. Phu 😳 Sedan hoppas jag att jag ar klar.

Nu ska jag snart borja med maten. Jag har "steal head" (a trout som ar narmare i upptradande och smak lax an sin slakting trout) hemma. Det blir antingen grillad eller stekt pa spisen steal-head och en sallad av lite allt mojligt som rakar finnas hemma. Eller kanske en salsa som innehaller korsbar🤔 I dag fick jag 2 kilo biggaråer. Jag far nog agna morgondagen at att ta ut karnor och frysa dem.
Vad annat kan man gora med biggaraer?

Sylt? Om man inte gör den så söt borde den vara väldigt god till ost. Jag och särbon hade gjort likör :angel: :D

Jag gör sylt på krikon (damsons) som är gudomlig till grönmögelost. Sockermängden är väl ca 40% av krikonens vikt.
 
Lyssnar på nyheterna.Metallicas konsert höll sig - enligt miljöförvaltningen - inom ljudgränserna. Däremot röktes det vilket arenabolaget ska vidta åtgärder mot i framtiden.-

Men det bästa: att prinsessan Estelle var där trots att det var 13-årsgräns på arangemanget kommer inte att föranleda någon åtgärd. :D :love:
 
Lyssnar på nyheterna.Metallicas konsert höll sig - enligt miljöförvaltningen - inom ljudgränserna. Däremot röktes det vilket arenabolaget ska vidta åtgärder mot i framtiden.-

Men det bästa: att prinsessan Estelle var där trots att det var 13-årsgräns på arangemanget kommer inte att föranleda någon åtgärd. :D :love:

Det kändes faktiskt inte särskilt högt alls, jag var förvånad över att det inte var brötigare. Inte mig emot :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
Svar
17
· Visningar
1 024
Senast: Enya
·
Samhälle Jag startar en ny tråd eftersom ämnet kommit upp i flera andra trådar (så mod inte skäller på oss :angel:). Så, vad säger Buke...
19 20 21
Svar
402
· Visningar
17 860
Senast: MJLee
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 153
Senast: Enya
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 422
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp