Vad gör vi? del 2 - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Stör ihjäl mig på makens arbetskamrater. Han tog ledigt från jobbet nästa vecka för att vara med på dotterns skolavslutning. Så klart var det tvunget att kommenteras. Vissa skulle inte gå på sina barn avslutningar ens för de var ju inte studenten de tog, vissa tyckte det var en oviktig grej att ta ledigt för. Han var den enda av sina manliga arbetskamrater som skulle gå överhuvudtaget.
 
Stör ihjäl mig på makens arbetskamrater. Han tog ledigt från jobbet nästa vecka för att vara med på dotterns skolavslutning. Så klart var det tvunget att kommenteras. Vissa skulle inte gå på sina barn avslutningar ens för de var ju inte studenten de tog, vissa tyckte det var en oviktig grej att ta ledigt för. Han var den enda av sina manliga arbetskamrater som skulle gå överhuvudtaget.
Men gud så trist arbetsplats!
 
Bara mitt spädbarn som tar evigheter på sig att somna? 😴 Det kan ta 1-2 h och inte sällan får man börja om eftersom han hinner bli hungrig igen i sin kamp mot sömnen. Nu står jag och rullar vagn i köket och dricker kaffe, tänkte få lite städning gjord men så fort jag ens tänker tanken att släppa vagnen börjar det knorras 😄
 
Stör ihjäl mig på makens arbetskamrater. Han tog ledigt från jobbet nästa vecka för att vara med på dotterns skolavslutning. Så klart var det tvunget att kommenteras. Vissa skulle inte gå på sina barn avslutningar ens för de var ju inte studenten de tog, vissa tyckte det var en oviktig grej att ta ledigt för. Han var den enda av sina manliga arbetskamrater som skulle gå överhuvudtaget.

Maken jobbar för kontor i London där de flesta som har barn kanske tog ledigt 2 v för att sen ha nanny. Kvinnor faktiskt, allihop. Tror de höll på att storkna lite när han ville vara ledig 6 månader, komma in och jobba 5 månader och sen vara ledig 6 månader igen med nästa barn. Är glad att vi har de möjligheterna vi har här, heja män som går emot normen på sin arbetsplats!
 
Maken jobbar för kontor i London där de flesta som har barn kanske tog ledigt 2 v för att sen ha nanny. Kvinnor faktiskt, allihop. Tror de höll på att storkna lite när han ville vara ledig 6 månader, komma in och jobba 5 månader och sen vara ledig 6 månader igen med nästa barn. Är glad att vi har de möjligheterna vi har här, heja män som går emot normen på sin arbetsplats!

Ja, det ar verkligen helt galet - lagen garanterar bara 2 veckor ledigt for pappor... Manga arbetsplatser har nu "shared parental leave" policies, och jag har kollegor som ar pappalediga 3/4 manader, men jag har nog inte sett nagot langre an sa.
Det andras ju, men ligger langt bakom Sverige!
 
Maken jobbar för kontor i London där de flesta som har barn kanske tog ledigt 2 v för att sen ha nanny. Kvinnor faktiskt, allihop. Tror de höll på att storkna lite när han ville vara ledig 6 månader, komma in och jobba 5 månader och sen vara ledig 6 månader igen med nästa barn. Är glad att vi har de möjligheterna vi har här, heja män som går emot normen på sin arbetsplats!

Jag är uppväxt med en frånvarande pappa. Han var aldrig med på nånting förutom det som på något vis var roligt och gjorde honom glad, jag ingick inte där. Inte min bror heller för den delen. Det är tragiskt att män fortsätter vara såhär. Att utvecklingen inte går längre.

Jag är otroligt tacksam för hur vi i Sverige har det och kommer aldrig ta ledighet för givet.
 
På tal om närvaro. Min pappa har alltid varit närvarande. Inte föräldraledig när jag var liten men aktivt intresserad av mina intressen, med på skolavslutningen osv.

Min sambo och jag har typ delat föräldraledigheten på hälften. Men nu när vi båda jobbar tar jag ett större ansvar för barnen eftersom sambon jobbar typ skift oj inte kan jobba kortare dagar. Det märks så mycket på barnen att jag spenderar mer tid. De är tryggare med mig, ropar efter mig när de är ledsna, vill att jag ska lägga dem osv. Det är svårt för oss att få ihop det bättre med jobb tyvärr.
 
På tal om fäders närvaro..Har så svårt att förstå de som inte är föräldralediga alls i Sverige, och då låter de dagarna man inte kan flytta över brinna inne? Visst att det säkert finns en del som har nåt slags skäl, men har hört flera nu där båda jobbar, har liknande inkomst osv men där mamman då sagt "Ja vårt barn fick börja förskolan vid 1 för jag ville tillbaka till jobbet", som att det inte ens var nåt alternativ att pappan skulle vara hemma nåt? Missar jag nåt?
 
På tal om fäders närvaro..Har så svårt att förstå de som inte är föräldralediga alls i Sverige, och då låter de dagarna man inte kan flytta över brinna inne? Visst att det säkert finns en del som har nåt slags skäl, men har hört flera nu där båda jobbar, har liknande inkomst osv men där mamman då sagt "Ja vårt barn fick börja förskolan vid 1 för jag ville tillbaka till jobbet", som att det inte ens var nåt alternativ att pappan skulle vara hemma nåt? Missar jag nåt?
Detta har jag också hört folk säga, tycker det är obegripligt.
 
Nu har han lurat mig igen. Skrek som att han var hungrig, ammade en minut och deckare sedan på mig 🙄. (Lär inte bli några glada miner om jag lägger ifrån mig honom nu 🙈.)
 
Nej.
På tal om fäders närvaro..Har så svårt att förstå de som inte är föräldralediga alls i Sverige, och då låter de dagarna man inte kan flytta över brinna inne? Visst att det säkert finns en del som har nåt slags skäl, men har hört flera nu där båda jobbar, har liknande inkomst osv men där mamman då sagt "Ja vårt barn fick börja förskolan vid 1 för jag ville tillbaka till jobbet", som att det inte ens var nåt alternativ att pappan skulle vara hemma nåt? Missar jag nåt?
Jag tycker också att jag ofta hör argumentet ”vi har inte råd att låta pappan vara hemma”. Jag förstår absolut att en del familjer har det så knapert att det inte går, men alla har det inte. Typ min sambos syster med familj där man inte har råd att pappa är hemma, men kan köpa ny bil, åka på dubbla skidresor osv.

Samma person klagar nu 10 år senare på att sambon inte gör något hemma, inte engagerar sig i barnen osv.

Min sambo har mer än dubbelt så hög lön som mig. Såklart saknar vi den när han är pappaledig, men för oss har det varit viktigt att båda är hemma och tar ansvar för hem och barn. Det gör ju också att man vet hur mycket jobb det innebär och att båda reder det.

Jag är så trött på normen att mamman ska vara hemma. Blä.
 
Nej.

Jag tycker också att jag ofta hör argumentet ”vi har inte råd att låta pappan vara hemma”. Jag förstår absolut att en del familjer har det så knapert att det inte går, men alla har det inte. Typ min sambos syster med familj där man inte har råd att pappa är hemma, men kan köpa ny bil, åka på dubbla skidresor osv.

Samma person klagar nu 10 år senare på att sambon inte gör något hemma, inte engagerar sig i barnen osv.

Min sambo har mer än dubbelt så hög lön som mig. Såklart saknar vi den när han är pappaledig, men för oss har det varit viktigt att båda är hemma och tar ansvar för hem och barn. Det gör ju också att man vet hur mycket jobb det innebär och att båda reder det.

Jag är så trött på normen att mamman ska vara hemma. Blä.

Jag är inte fanatisk om uppdelningen på föräldraledigheten men just det där med att vara hemma alls, en betydande tid, så man förstår vad det innebär är så himla viktigt. Utan det hade jag nog aldrig känt att vi förstår varandra i föräldraskapet. Det är svårt att veta hur mycket det faktiskt är, men också vilken kontakt man får med barnet, när man hankar på tillsammans dag efter dag.
 
Nej.

Jag tycker också att jag ofta hör argumentet ”vi har inte råd att låta pappan vara hemma”. Jag förstår absolut att en del familjer har det så knapert att det inte går, men alla har det inte. Typ min sambos syster med familj där man inte har råd att pappa är hemma, men kan köpa ny bil, åka på dubbla skidresor osv.

Samma person klagar nu 10 år senare på att sambon inte gör något hemma, inte engagerar sig i barnen osv.

Min sambo har mer än dubbelt så hög lön som mig. Såklart saknar vi den när han är pappaledig, men för oss har det varit viktigt att båda är hemma och tar ansvar för hem och barn. Det gör ju också att man vet hur mycket jobb det innebär och att båda reder det.

Jag är så trött på normen att mamman ska vara hemma. Blä.
Det här tycker jag är svårt. Vi delade 50/50 på veckorna ganska tidigt, mindre lönebortfall och käckt på flera sätt, men tror också att sammanhängande ledighet hade gjort min man gott....
 
Idag har jag varit opedagogisk och arg mamma på morgonen, eller, jag började pedagogiskt i god tid men sexåringen hade bomull eller något i öronen. När klockan var 8,47 och vi skulle gå, hade han varken klätt på sig eller borstat tänderna trots att jag började förbereda 8,15…
 
Idag är en sån dag när jag helst bara skulle vilja vara helt ensam hemma hela dagen. Känner mig sååå trött och i stort behov av egentid. Hämtade precis barnen från förskolan och minstingen tog en evighet på sig att somna så det är allt annat än egentid just nu…

Huset ser dessutom ut som ett bombnedslag med leksaker och prylar överallt. Finns inte tid att städa heller när bebis är vaken för han är överallt och röjer 😄 Och de stora drar fram mer och mer grejer hela tiden och jag blir GALEN på alla småprylar. Önskar jag hade en hel dag där jag och sambon bara kunde rensa bort en massa saker.

Så, nu har jag nog gnällt färdigt. Måtte denna eftermiddag ta slut fort 😂
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
75 76 77
Svar
1 523
· Visningar
79 253
Övr. Barn Jag blir tokig. Jag skrev ju i början av sommaren att vi hade löss, vi är fortfarande inte av med dom. Under tva perioder i sommar har...
Svar
16
· Visningar
1 325
Senast: turbofling
·
Småbarn Vad har ni för säng till era 4-5 åringar? Vi vill kunna ligga bredvid och sova där så juniorsäng går bort. Hade tänkt ställa en 105...
2
Svar
20
· Visningar
1 194
Senast: Praefatio
·
Småbarn Det här med talet. Hur kan det vara så olika? Vår första bubblade 3-ords meningar vid 18 månader. Vår andra fyller snart 2 år och har...
2
Svar
24
· Visningar
1 797
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp