Vad gör vi del CLXIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Inget blodförtunnande, det enda som kan påverka är alvodonen. Han skickades till sjukhuset igår så de har kollat honom plus röntgat. Men vi ikväll ringde till 1177 som fick även foton på såret, det såg okej ut och de sa att Alvedon var okej.

Han ramlade framåt och slog i pannan/hjässan med lite djupare skrapsår som följd. Inte sydd eller något, det såg inte så djupt ut som sagt. Men droppar envist. Han har dock setat lutad mot sidan typ hela dagen, åt det håll där såret sitter. Somnar han så lutar han sig automatiskt åt sidan, är han vaken så jämrar han sig och klagar på värk så han lutar sig åt samma sida.
Skrubbsår kan vätska länge, är det blod eller sårvätska? Jag cyklade omkull en gång på väg till jobbet och åkte kana på asfalten så jag skrapade upp armen och ena benet. Stod i duschen och försökte få bort allt grus från såren och tillbringade sedan resten av natten med att torka sårvätska som rann nerför benet och armen med pappershanddukar.

Den gången jag blev avkastade och slog huvudet i en sten så jag höll på svimma av och det tjöt i öronen efteråt blödde jag väldigt mycket och länge, men efter att jag blivit ihopsydd i pannan upphörde även blodflödet men jag kunde inte sova på vänster sida på över en månad, knappt gå och har än idag, typ 40 år senare, fortfarande besvär med om något trycker på ärret i pannan. När jag jobbade på bygge fick jag limma fast skumgummi på svettbandet i hjälmen på ömse sidor om ärret för att remmen inte skulle ligga emot.
 
Alltså, att byta kompress oftare hade inte varit något problem för oss. Vi hjälper ju gärna till.
Men det att han skriker, jämrar och slåss gör det omöjligt att göra det oftare. För hans skull så vore det bäst att bara behöva göra det en gång om dagen, max.

Tjockare kompresser? 🤔
Lufta istället så det torkar?
 
Inget blodförtunnande, det enda som kan påverka är alvodonen. Han skickades till sjukhuset igår så de har kollat honom plus röntgat. Men vi ikväll ringde till 1177 som fick även foton på såret, det såg okej ut och de sa att Alvedon var okej.

Han ramlade framåt och slog i pannan/hjässan med lite djupare skrapsår som följd. Inte sydd eller något, det såg inte så djupt ut som sagt. Men droppar envist. Han har dock setat lutad mot sidan typ hela dagen, åt det håll där såret sitter. Somnar han så lutar han sig automatiskt åt sidan, är han vaken så jämrar han sig och klagar på värk så han lutar sig åt samma sida.
Skönt det (blodförtunnande och slag mot skallen kan gå illa, därav min fråga). Vad envist men om han är emot retar det antagligen såret...
 
Skrubbsår kan vätska länge, är det blod eller sårvätska? Jag cyklade omkull en gång på väg till jobbet och åkte kana på asfalten så jag skrapade upp armen och ena benet. Stod i duschen och försökte få bort allt grus från såren och tillbringade sedan resten av natten med att torka sårvätska som rann nerför benet och armen med pappershanddukar.

Den gången jag blev avkastade och slog huvudet i en sten så jag höll på svimma av och det tjöt i öronen efteråt blödde jag väldigt mycket och länge, men efter att jag blivit ihopsydd i pannan upphörde även blodflödet men jag kunde inte sova på vänster sida på över en månad, knappt gå och har än idag, typ 40 år senare, fortfarande besvär med om något trycker på ärret i pannan. När jag jobbade på bygge fick jag limma fast skumgummi på svettbandet i hjälmen på ömse sidor om ärret för att remmen inte skulle ligga emot.
Tyvärr misstänker jag att det inte är "bara" vätska, när det droppar så blir det lite blodslamsor när det samlat sig i någon rynka.
Men tack för att du nämner det där med tjutet i öronen! Han har jämrat sig mycket över ena örat (längst bort från såret) och sidan av huvudet där, vi har undrat om han har ont där (såklart möjligt) men mamma pratade om att det kanske susar där också. Han har haft problem med tinnitus.

Han behöver iallafall inte gå med ärret i 40 år. Det skulle verkligen vara ett mirakel om han blev typ 130 år 😅
 
Skönt det (blodförtunnande och slag mot skallen kan gå illa, därav min fråga). Vad envist men om han är emot retar det antagligen såret...
Han petar åtminstone inte rakt på såret, det gör nog för ont (men dock vill han inte heller att någon annan gör det). Bara lägger handen mot huvudet vid sidan om när han jämrar sig. Enda gången han var mera "pigg" var när vi bytte kompress 😅

Men jag har undrat om det där med att han lutar sig (rejält) mot en sida gör att blodet rinner lättare.
 
@hastflicka Har inte du familj i Florida?? :nailbiting: :heart

Sorry, jag glomde att svara pa det har. Jag har en avkomma med familj och en hel massa vanner och bekanta i Florida. Ingen annat an nyinflyttade till Florida (Folk flyttar dit fran norra USA hela tiden) och turister evacuerar for Ian.

De ar straxt norr om Daytona Beach i Nord Ostra Florida. Lite norr om var Ian's path ser ut att ga tillbaka ut i Atlanten. Nar Ian kommer fram till Atlanten bor han inte var mer an hogst en categori 2, och for det omradet inte alls nagot ovanligt och inte vad de flesta evakuerar for.

For nagra ar sedan var det 2 hurricanes som blaste over Florida's peninsula. Ganska mitt i ... korsades deras framfart och det bildade ett X ... Just i den staden bodde en kompis till mig. Hon flyttade lite senare ... det var tredje aret i rad en hurricane hade blast sonder hennes stall och utbyggnader.
 
Ovanligt lugnt på jobbet de senaste passen inklusive det här men jag klagar inte, är bara förvånad.

Har hunnit med två koppar kaffe före midnatt, dricker aldrig efter om det inte är på morgonen efter sista nattskiftet, så det blir inget mer förrän jag är tillbaka inatt igen. Hittade två burkar med lösgodis så har hunnit gå förbi dem några gånger inatt. Nyss avslutat tre crêpe och slösurfar lite, brukar inte äta före 05 men min mage ville ha ngt annat än godis så jag gjorde ett undantag. 🙃
 
Ovanligt lugnt på jobbet de senaste passen inklusive det här men jag klagar inte, är bara förvånad.

Har hunnit med två koppar kaffe före midnatt, dricker aldrig efter om det inte är på morgonen efter sista nattskiftet, så det blir inget mer förrän jag är tillbaka inatt igen. Hittade två burkar med lösgodis så har hunnit gå förbi dem några gånger inatt. Nyss avslutat tre crêpe och slösurfar lite, brukar inte äta före 05 men min mage ville ha ngt annat än godis så jag gjorde ett undantag. 🙃
Får jag fråga vad du jobbar med? Jag är nyfiken på nattjobb nämligen 😊
 
Visst ja, i dag fick jag ett par applen fran en av eleverna fran en storre farm. Det ar tydligen en ny sort, ett "jordgubbs apple". Valdigt sott, krisp, och oh so gott

IMG_3321.jpeg

IMG_3323.jpeg
 
Jag har verkligen lovat mig själv att aldrig mer försätta mig i ett läge där jag kör all-nighters. Efter 30 är det liksom samma som att tacka för sig i minst tre dagar efteråt. Men ibland blir planeringen helt omkullkastad av små Whippishpojkar med dåliga magar.

Nu har jag i alla fall gjort det jag måste och hoppas att folk accepterar detta som "den 28", även fast de själva visst redan har påbörjat sin 29. Nattmänniskor är så mycket enklare att övertyga om att allt hann bli klart i tid.

Gonatt Buke, nu ska jag sova i tre dagar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
698
· Visningar
36 685
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
7 423
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 692
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 558
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp