Vad gör vi? Del CVI

Status
Stängd för vidare inlägg.
GAH! Min chef vill inte godkänna min sänkning av arbetstid, och även om det är AF som betalar min lön så är det min chef som måste godkänna det. Chefen säger att de behöver mig pga corona och att vi har fått mera att göra.
Hade kontaktat facket och de säger tyvärr samma sak.
Stor hjälp facket, jag trodde liksom att ni skulle vara på min sida :meh:

Just nu känner jag en lust till att säga upp mig :grin: men jag behöver nog tänka efter först. Uuurggghhh....

Ursäkta men jag blir faktiskt väldigt provocerad av ovanstående. Det är VÄLDIGT många som skulle vara glada att ha ett jobb att gå till och inte gnälla över att inte få sin vilja fram vad gäller arbetstider osv. Ett jobb är ingen lekplats som man vill ha för att få till sina rutiner, det är hur man försörjer sig.

Facket har nog dessutom fullt upp nu med att ta hand om sina medlemmar som är permitterade eller rakt av uppsagda. Dessutom, att de inte håller med dig innebär inte att de inte är "på din sida" eller inte är hjälpsamma. De följer helt enkelt reglerna som arbetsmarknadens parter satt upp.
 
Alltså, jag läste det som pås kris. Läste att det var något om corona... Blev lite sur och typ vafan bunkrar folk PÅSAR nu? :rage: Någon jävla måtta får det vara!
Hann till och med googla lite på bunkra påsar innan jag insåg att jag läst fel 🙈:rofl:
Fast inte alldeles fel då priset på plastkassar i affärerna kommer att gå upp rejält snart i början av maj tror jag det var ;)
Så det är nog inte omöjligt att några bunkrar påsar:D
 
Behöver tänka på detta iallafall 🤔

Men alltså är du anställd i ngt form av arbetsträning? Dvs får arbetsgivaren cash för att du är där? Isf vill de såklart inte sänka din arbetsgrad för att de rent krasst tjänar pengar på att ha dig där.
Det förklarar också att du upplever att det inte finns så mkt att göra. De skiter helt enkelt i att fixa arbetsuppgifter? De skulle ju kunna ha dig där och låta dig fika av tiden så länge de får bidrag/ersättning för att det står 100% på deras papper?
(Sen kan man ju som skattebetalare tycka att det är helt galet att våra pengar går till att arbetsgivaren skapat ”låtsas-jobb” för skattepengar)
 
Funderade redan innan den här krisen på att söka nytt jobb, funderar på att göra slag i saken eller är det dumt? Vad ska jag göra? Vad vill jag göra? Jag sitter säkert där jag är nu inom sjukvården men vet inte om jag vill vara kvar... många tankar. Jobbar administrativt.

Rent generellt skulle jag säga - sitt lugnt i båten. Jag har väldigt många kontakter på LinkedIn (några tusen eftersom vi bedriver försäljning genom LinkedIn) och vartannat inlägg just nu är någon som blivit uppsagd från sin arbetsplats. Framför allt rekryterare faller som furor just nu, eftersom ingen anställer så blir det arbetsbrist för dem. Men även i oväntade branscher varslas det och bolag går i konkurs. Själv har jag sökt 6 jobb under våren och fått besked av samtliga att de pausar sin rekrytering i detta osäkra läge, men kanske tar upp den senare. Att vara "sist in" i ett bolag är inte en sits som jag frivilligt hade satt mig i just nu.

Inom offentlig verksamhet vet jag dock inte alls hur det ser ut. Men jag har inget sett några inlägg om uppsägningar där, och då är ändå kanske 80% av mina kontakter inom offentlig verksamhet. Däremot kan det ju vara tuff konkurrens om jobben nu när så många blir arbetslösa.
 
Rent generellt skulle jag säga - sitt lugnt i båten. Jag har väldigt många kontakter på LinkedIn (några tusen eftersom vi bedriver försäljning genom LinkedIn) och vartannat inlägg just nu är någon som blivit uppsagd från sin arbetsplats. Framför allt rekryterare faller som furor just nu, eftersom ingen anställer så blir det arbetsbrist för dem. Men även i oväntade branscher varslas det och bolag går i konkurs. Själv har jag sökt 6 jobb under våren och fått besked av samtliga att de pausar sin rekrytering i detta osäkra läge, men kanske tar upp den senare. Att vara "sist in" i ett bolag är inte en sits som jag frivilligt hade satt mig i just nu.

Inom offentlig verksamhet vet jag dock inte alls hur det ser ut. Men jag har inget sett några inlägg om uppsägningar där, och då är ändå kanske 80% av mina kontakter inom offentlig verksamhet. Däremot kan det ju vara tuff konkurrens om jobben nu när så många blir arbetslösa.
Jo, egentligen tänker jag så också. Bara så trist när jag började tänka tanken och då händer det här :down:
Men det är såklart ett litet problem i det stora hela!
 
Jo, egentligen tänker jag så också. Bara så trist när jag började tänka tanken och då händer det här :down:
Men det är såklart ett litet problem i det stora hela!

Förstår dig!

Jag har en bekant som sa upp sig från sitt fasta statliga jobb som hen tyckte var dödstråkigt för att satsa på att frilansa inom kulturbranschen.
Hen slutade veckan innan Corona-krisen blommade upp här...
Hen mår inte jättebra nu...
 
Försöker hitta motivationen till att måla blommor...

B39836D9-5481-4E64-9053-62339B3094AE.jpeg
 
GAH! Min chef vill inte godkänna min sänkning av arbetstid, och även om det är AF som betalar min lön så är det min chef som måste godkänna det. Chefen säger att de behöver mig pga corona och att vi har fått mera att göra.
Hade kontaktat facket och de säger tyvärr samma sak.
Stor hjälp facket, jag trodde liksom att ni skulle vara på min sida :meh:

Just nu känner jag en lust till att säga upp mig :grin: men jag behöver nog tänka efter först. Uuurggghhh....
Det handlar väl inte om vem som är på vems sida? Det är väl jättebra för dig att dessa jobb finns eller? Speciellt nu när det susar i säven lite extra.
Hur många timmar i veckan jobbar du?
 
Är nog lättare att räkna upp vilka branscher som går bra nu... Vi ska ha extrainsatt möte med BR-föreningen nu och resonera kring hur vi ska hjälpa våra företag i huset. Verkar kaos för alla.

Lantbruket behöver folk nu när de inte kan ta in så många utländska arbetare som de brukar. Så det finns nog en del såna jobb om folk bara är villiga att få lite skit under naglarna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 894
Senast: Badger
·
Relationer Hej! Undrar om någon här varit i liknande sits och som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har träffat min kille snart ett år, i...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 387
Senast: cewe
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 964
Senast: mars
·
  • Artikel
Dagbok Förra helgen drog ner mig i en rejäl grop som jag inte trodde var möjlig. Jag hade ingen aning om att en marknad kunde dränera en på så...
Svar
1
· Visningar
747

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp