Vad gör vi? Del CXII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag måste bli mer allmänbildad, det är verkligen KATASTROFALT hur dålig jag är.

En lärare hade en frågesport idag och jag kunde svaret på en enda fråga men den fick jag inte svara på 😅

Kan tillägga att frågorna var typ om vem som målat tavla X på 1700-talet, vilken Mongoliets huvudstad är, vem som skrev boken Y osv. Frågan jag kunde svaret på vad vem som är USA's president så den var ju rätt... lätt.
 
Agerar sittplats åt katt. Har mått pyton hela dagen - migränkänning som nu börjar trycka på mer. Jag tänker försöka busa ur katten lite energi, sen fryspizza och eventuellt en snabb dusch, och så sängen när katterna ätit sin middag. Satsar på tidig kväll ikväll!
 
Jag måste bli mer allmänbildad, det är verkligen KATASTROFALT hur dålig jag är.

En lärare hade en frågesport idag och jag kunde svaret på en enda fråga men den fick jag inte svara på 😅

Kan tillägga att frågorna var typ om vem som målat tavla X på 1700-talet, vilken Mongoliets huvudstad är, vem som skrev boken Y osv. Frågan jag kunde svaret på vad vem som är USA's president så den var ju rätt... lätt.

Du får dra ihop en egen allmänbildande "studiecirkel" som jag har gjort! :D Vi träffas en gång i veckan (minst) och redovisar för varandra!
Tack vare detta kunde jag tex OSÖKT ( :angel: ) styra in ämnet på Koreakriget häromdagen när jag snackade med min bror i telefon :D
Har blivit enormt allmänbildad sen jag drog igång detta i somras! Vi har avhandlat en massa ämnen, och verkligen allt mellan himmel och jord på detta halvår. Det som är kul är att vi har väldigt olika specialintressen vilket gjort att vi verkligen lärt oss av varandra då våra ämnen oftast varit väldigt olika varandra!
 
Jag måste bli mer allmänbildad, det är verkligen KATASTROFALT hur dålig jag är.

En lärare hade en frågesport idag och jag kunde svaret på en enda fråga men den fick jag inte svara på 😅

Kan tillägga att frågorna var typ om vem som målat tavla X på 1700-talet, vilken Mongoliets huvudstad är, vem som skrev boken Y osv. Frågan jag kunde svaret på vad vem som är USA's president så den var ju rätt... lätt.

Jag håller med om vad @tornblomma sa plus att jag rekommenderar tidningen Historiskan. Kvinnor har blivit undanskuffade i historieundervisningen tillräckligt länge. Läser du den får du både kvinnohistoria men också konst, vetenskap, litteratur osv eftersom de tar upp kvinnor inom många olika områden.

Sedan rekommenderar jag också SVTs dokumentärer och vetenskapsprogram, det finns massor med roligt och bra på SVT Play.
 
Du får dra ihop en egen allmänbildande "studiecirkel" som jag har gjort! :D Vi träffas en gång i veckan (minst) och redovisar för varandra!
Tack vare detta kunde jag tex OSÖKT ( :angel: ) styra in ämnet på Koreakriget häromdagen när jag snackade med min bror i telefon :D
Har blivit enormt allmänbildad sen jag drog igång detta i somras! Vi har avhandlat en massa ämnen, och verkligen allt mellan himmel och jord på detta halvår. Det som är kul är att vi har väldigt olika specialintressen vilket gjort att vi verkligen lärt oss av varandra då våra ämnen oftast varit väldigt olika varandra!
Tack för tips! Ska se om jag har några kompisar som vill vara med :)
Jag håller med om vad @tornblomma sa plus att jag rekommenderar tidningen Historiskan. Kvinnor har blivit undanskuffade i historieundervisningen tillräckligt länge. Läser du den får du både kvinnohistoria men också konst, vetenskap, litteratur osv eftersom de tar upp kvinnor inom många olika områden.

Sedan rekommenderar jag också SVTs dokumentärer och vetenskapsprogram, det finns massor med roligt och bra på SVT Play.
Tack för fler tips! Ska absolut kolla på SVT play och jag gillar att läsa. Om det dessutom handlar om/är fokus på kvinnor är det ännu bättre :up:
 
Jag brukar gå till frissan varannan månad ungefär. Färgar håret och gillar inte utväxt.
Men som arbetslös och fattig (=många stooora utgifter senaste halvåret) så har jag hållit igen. Senast jag klippte och färgade var före midsommar.

Men idag gick jag in och bokade klipp och färgning!! Nu jäklar ska jag upp från hålan under stenen.... :D
 
Vi har gett oss på att testa lite olika "tilltugg" - förutom potatis, pasta och ris - här hemma. Nu har vi testat couscous, bulgur och mathavre. Måste säga att mathavre var en lite oväntad favorit. Mycket gott till en kryddig chili :) ! Bulgur också gott, men couscous är nog det vi har tyckt varit tråkigast hittills.
 
Lite slitigt att jobba 7-16 idag med istället för ledig dag och kändes lixom lite bakvänt 😅. (Dessutom 2 sjuka sååå utan mig hade det varit ännu mera kris). Men skönt att veta att jag är ledig imorgon istället för jobbkväll 😊. Sen direkt till stallet och fixade, var kö till spolspiltan ikväll 😅, så jävla less på äckelvädret och helvetesleran!
 
Vi har gett oss på att testa lite olika "tilltugg" - förutom potatis, pasta och ris - här hemma. Nu har vi testat couscous, bulgur och mathavre. Måste säga att mathavre var en lite oväntad favorit. Mycket gott till en kryddig chili :) ! Bulgur också gott, men couscous är nog det vi har tyckt varit tråkigast hittills.

Testa kamut, en mycket gammal vetesort. Jag tycker den är väldigt god med trevligt "tugg". Garants är den bästa som finns i Sverige (Hemköp och Willys). Ta inte Frebaco, den är gräslig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
716
· Visningar
37 577
Senast: sjoberga
·
  • Låst
Tjatter Jag ska strax laga mat... bara jag kommer på vad jag ska laga. Katten ockuperar husses soffa och har just annekterat hans kudde.
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
67 843
Senast: Glimra
·
  • Låst
Tjatter Jag sitter och jobbar vid datorn men ska strax ut i skogen. Kisse chillar, hon har sin egen säng i fältkontoret!
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
68 086
Hemmet Ska göra årets tråkigaste inköp, en ny toalett! Men jag blev osäker på om man får med allt man behöver när man köper toalett eller ska...
2
Svar
29
· Visningar
1 196
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp