Vad gör vi? Del CXII

Status
Stängd för vidare inlägg.
I bland blir jag så förvirrad av växelsamtal. Det ringer och jag svarar.
Låter inget i luren, helt plötsligt hör jag Hello are you calling me?
Försöker förklara att nä du har ringt hit, detta är växeln på XX.
Hen utbrister "just det! Jag ringer för en vän!" (kom hen på varför hen ringde helt plötsligt eller vad händer :D) Frågar sedan frågor som jag inte riktigt kan svara på eftersom hen inte har information om vännen som jag behöver. Så jag ber hen att maila oss i stället (jag tänker att den här vännen kanske avskyr att prata i telefon eller inte kan prata i telefon av andra anledningar). Får till svar att hen och vännen inte använder datorer för de tror att det inte är bra osv osv. :confused:
Så ber att vännen då ringer om mail inte funkar. Nej det går inte för vännen är i annat land.
I brist på annat kommunikationsverktyg säger jag då att nähe men då är sista alternativet att vännen kommer till skolan. Det skulle gå bra. Så nu ska en person från ett annat land sätta sig på ett flygplan, boka hotell, och komma hit för att fråga lite grundläggande frågor. Det sjukaste var att personen även nästan krävde att VI skulle betala både flyg och hotell. Whut?
 
Fastnade på QI och fann detta
tumblr_inline_p9xeeqUuJV1u4j5qx_640.pnj

Det visste jag inte!
Stämmer det att man kan krossa en diamant så lätt @geologen?

Ja, faktiskt. Det beror på kristallstrukturen som visserligen gör den hård men också spröd. Ett material som är lite "segt" tål ett hammarslag betydligt bättre. Jämför om du tar en hård karamell och en mjuk karamell, den hårda blir smulor om du slår den med en hammare och den mjuka händer det inte så mycket med.

Utmaningen inom materialvetenskap (något jag verkligen inte är insatt i) är att få fram material som är relativt hårda men som samtidigt har en viss mjukhet så de tål hård belastning. Rent järn är tex ganska sprött men olika legeringar gör att det tål mer.
 
Planerade att ha en effektiv dag idag med massa pluggande. Har ändå en hel del jag ligger efter med. Ville i alla fall ha sovmorgon, så jag hade alarm på 9.00 och 10.00. Vaknade vid 10 men tyckte att det var för tidigt så jag bestämde mig för att somna om igen. Vaknade 11.59 och då kändes det hopplöst så jag väntade med att gå upp tills jag kände mig tvungen (pga hunger) kl 13.00. Sen dess har jag kopierat några papper, varit på posten och läst igenom 3 sidor av typ en miljon plus spenderat 1h 24min på FB (alltså, jag som annars kikar in där typ en gång i veckan några minuter O_o).

Imorgon ska jag skriva catch-up provet i matte. Med andra ord BORDE jag verkligen ha pluggat idag. Men jag är trött och vill göra ingenting. Men men, ska i alla fall försöka få gjort något litet nu innan jag ska sova.

Finns det något prokrastinations-VM man kan anmäla sig till? I så fall skulle jag skjuta upp att ta mig dit så länge att publiken skulle fara hem innan jag var där :angel:

Vi är rätt många här med svart bälte i prokrastinering... :angel:
 
Tills du börjar på universitetet och inte får ha med miniräknaren på tentan 🤦‍♀️
Alltså, vi har redan nu (och har alltid haft, i alla fall de skolor jag gått i) en del av testet där miniräknare inte är tillåtet och sedan en andra del där miniräknare är tillåtet.

Vi får lämna in miniräknarna tillsammans med mobilerna, sedan får vi ut dem när vi lämnar in delen utan miniräknare och kan fortsätta med delen där den är tillåten efteråt.

Sen vill jag säga att jag KAN räkna multiplikation utan miniräknare också. Men det går långsammare. Det kommer liksom inte automatiskt att 6x7=42 utan jag får tänka mig fram till det. Och går inte det kan en göra en uppställning på talet. Så jo, jag skulle nog säga att det oftast räcker med att kunna formlerna.
 
Idag blir det en lugn dag här (hade dock massor med planer för dagen), men det gör inte så mycket när det blåser satanochhansanhang...

Gårdagskvällen tillbringades i sängen från kl. 20 med benen i högläge efter en massiv näsblodsorige som kom från ingenstans :meh:
Höll på att göra te när det helt plötsligt sprang läck, hela köket såg ut som ett slagfält :cautious:

Så idag är jag darrig i kroppen och känner mig urlakad. Kanske gjort för mycket några dagar :angel:
 
Sen vill jag säga att jag KAN räkna multiplikation utan miniräknare också. Men det går långsammare. Det kommer liksom inte automatiskt att 6x7=42 utan jag får tänka mig fram till det. Och går inte det kan en göra en uppställning på talet. Så jo, jag skulle nog säga att det oftast räcker med att kunna formlerna.
fast 6x7 är nästan det enda jag kan utantill.

sex gånger sju är förtitu :D :D :D
 
Ja, faktiskt. Det beror på kristallstrukturen som visserligen gör den hård men också spröd. Ett material som är lite "segt" tål ett hammarslag betydligt bättre. Jämför om du tar en hård karamell och en mjuk karamell, den hårda blir smulor om du slår den med en hammare och den mjuka händer det inte så mycket med.

Utmaningen inom materialvetenskap (något jag verkligen inte är insatt i) är att få fram material som är relativt hårda men som samtidigt har en viss mjukhet så de tål hård belastning. Rent järn är tex ganska sprött men olika legeringar gör att det tål mer.
Coolt!
Då ska jag se till att inte hamra på någon stor diamant :angel::D

Tillägg: kan man råka krossa den om man tappar en diamant då? 🤔
 
Just hemma från ett dygn på psyk/beroendekliniken. Tog en överdos igår. Så jävla onödigt. :o
Försökt trappa ur litium men det verkar inte vara någon bra idé direkt. :crazy:

Det värsta var att en från min mbt-terapi dök upp som gubben i lådan på nattpasset. Jag hatade henne. :wtf:Hon jobbar alltså där.
Hoppas hon har slutat injecera knark på sig själv åtminstone. :cautious:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Jag ska strax laga mat... bara jag kommer på vad jag ska laga. Katten ockuperar husses soffa och har just annekterat hans kudde.
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
66 137
Senast: Glimra
·
  • Låst
Tjatter Jag sitter och jobbar vid datorn men ska strax ut i skogen. Kisse chillar, hon har sin egen säng i fältkontoret!
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
66 856
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
18 19 20
Svar
386
· Visningar
9 079
Senast: doppler
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
Svar
9
· Visningar
705
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Just nu funderar jag på... Del 3
  • Sminktråden

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp