Vad gör vi? Del CXII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Coolt!
Då ska jag se till att inte hamra på någon stor diamant :angel::D

Tillägg: kan man råka krossa den om man tappar en diamant då? 🤔

Nej, det krävs lite mer än så :D

Det sägs att diamantsliparen som skulle dela Cullinandiamanten (en av de största slipbara diamanterna som hittats) svimmade av anspänningen efter att ha kluvit den första gången. Hade klyvningen lagts fel fanns det risk för att hela stenen hade splittrats...
 
Nej, det krävs lite mer än så :D

Det sägs att diamantsliparen som skulle dela Cullinandiamanten (en av de största slipbara diamanterna som hittats) svimmade av anspänningen efter att ha kluvit den första gången. Hade klyvningen lagts fel fanns det risk för att hela stenen hade splittrats...
:eek::rofl: Klöv (eh hallå svensk grammatik anropar :o:cautious:) hen den mitt itu eller "bara" slipade till sidorna?


Missuppfattade dig först och undrade hur 17 en maskin kunde svimma :angel::D
 
:eek::rofl: Klöv (eh hallå svensk grammatik anropar :o:cautious:) hen den mitt itu eller "bara" slipade till sidorna?


Missuppfattade dig först och undrade hur 17 en maskin kunde svimma :angel::D

Han använde ett stålblad och en hammare för att dela upp den i grövre bitar och slipade sen de bitarna. De nio största bitarna är Cullinan I-IX som tillhör brittiska kronan. I och II går också under namnen The Great Star of Africa och The Second Star of Africa.

Stora diamanter behöver delas för att kunna få bästa möjliga form för att optimalt reflektera ljus. Det är en konst och ett hantverk att kunna göra det.
 
Just hemma från ett dygn på psyk/beroendekliniken. Tog en överdos igår. Så jävla onödigt. :o
Försökt trappa ur litium men det verkar inte vara någon bra idé direkt. :crazy:

Det värsta var att en från min mbt-terapi dök upp som gubben i lådan på nattpasset. Jag hatade henne. :wtf:Hon jobbar alltså där.
Hoppas hon har slutat injecera knark på sig själv åtminstone. :cautious:
Hoppas du snart mår bättre! :heart
 
Planen var att gå ut och med ena hästen och hunden medan kompisen red sin unghäst på lunchen. Men jag fick skippa det och lägga mig och vila ryggen för att orka fortsätta jobba. Hoppas den är snällare i morgon för detta är inte roligt :p
Har ändå fått mycket bra saker gjorda på jobbet och om en timme ska ena hästen få akupunktur. Jag lyckades vinna en behandling till häst i en facebooktävling innan jul 😅
 
Min mobil flög ur handen när jag skulle ner för trappen. Den återfanns väldigt sprucken nedanför trappen.
Sambon är i DK några dagar till och min nya tel kommer först i mitten av nästa vecka. Kaos!
Kanske skönt ändå att vara ostörd om den pajar helt. :angel:
Världens roligaste snubbe som sålde mig mobilen. Vi skrattade så vi grät och inte kunde prata. Han hade lika rubbad humor som mig. När vi enats om att vi var två förvirrade själar utan någon som helst koll frågade han mig var mobilen ska skickas. Jag får då säga "vänta, jag måste googla mig själv, jag kommer inte ihåg min adress". :laugh:
Jag skyllde på att jag just flyttat. På 1,5 år kanske man borde lärt sig sitt postnummer. Men näj, inte jag. Siffror och jag funkar inte.
 
@GardenAngel Just det, om du ändrar dig så har vi en bar i sadelkammaren :angel: (kunde inte skicka bild genom PM)
 

Bifogade filer

  • 6091CB7F-1DCF-4502-A998-2B98DD9F8BDC.jpeg
    6091CB7F-1DCF-4502-A998-2B98DD9F8BDC.jpeg
    355,9 KB · Visningar: 55
Nej, vad livet är orättvist ibland!
En vän som relativt nyligen skadade sig så illa vid en olycka att hen fick sövas ned pga hjärnblödningar bla en v och man inte visste om denne skulle leva, om denne skulle bli grönsak etc lyckades kämpa sig bättre och skulle nu på tis för första gången sen innan olyckan vara med och jobba kring en häst, inte fysiskt själv men iaf närvara som konsult typ. Kroppen är än för svag efter alla frakturer för ngt fysiskt. Alla var så glada för dennes skull.
Nu i förrgår blev hen och sambo påkörda bakifrån och personen blev medvetslös. Vid uppvak märkte man hjärnskakning och synfel och en hög annat. Den hjärnan orkar ju inte mer skit nu. Så nu är det tillbaks i sjuksängen för henne. Hon får inte ens läsa, skriva, se på tv eller ngt för ögonen/hjärnan.
Så orättvist när världens snällaste människa ska råka ut för så mkt skit! :down:
 
Är egentligen vid bristningsgränsen nu och vill ge upp, skita i allt och lägga mig och gråta och aldrig mer röra mig igen. Men jag ska andas lite och försöka härda ut den sista kvarten, försöka ta mig hem utan att balla ur totalt, och sedan försöka tvinga mig själv att ta mig ut och springa.
 
Är deppig... min kropp har svikit mig igen. Herpesmunsåret jag fick i början av december läkte aldrig helt och blossade upp igen i förrgår. Mina immundämpande mediciner ställer ju till det. Det betyder att jag nu knaprar aciklovir och håller tummarna. Hjälper inte aciklovir får de nog lov att ta bort de immundämpande vilket betyder att jag kommer att få en fullt aktiv Morbus Crohn. De vill att munsåret läker pga risken för en sekundär bakterieinfektion.

Som lök på laxen ger aciklovir njurarna och levern en känga precis som mina ordinarie mediciner (jag har haft förhöjda levervärden i omgångar). Det är faktiskt lite jobbigt att inte få katastroftankar just nu. Min snälla läkare la in extra njur- och leverprover i nästa vecka iaf.

Egentligen vill jag ligga hoprullad i en liten boll och grina men det är ju inte så konstruktivt så det är väl bara att gå ut och hämta ved.
 
Är deppig... min kropp har svikit mig igen. Herpesmunsåret jag fick i början av december läkte aldrig helt och blossade upp igen i förrgår. Mina immundämpande mediciner ställer ju till det. Det betyder att jag nu knaprar aciklovir och håller tummarna. Hjälper inte aciklovir får de nog lov att ta bort de immundämpande vilket betyder att jag kommer att få en fullt aktiv Morbus Crohn. De vill att munsåret läker pga risken för en sekundär bakterieinfektion.

Som lök på laxen ger aciklovir njurarna och levern en känga precis som mina ordinarie mediciner (jag har haft förhöjda levervärden i omgångar). Det är faktiskt lite jobbigt att inte få katastroftankar just nu. Min snälla läkare la in extra njur- och leverprover i nästa vecka iaf.

Egentligen vill jag ligga hoprullad i en liten boll och grina men det är ju inte så konstruktivt så det är väl bara att gå ut och hämta ved.

Men vännen, ta hand om dig själv! Jävla skitkropp, var kan man reklamera?
 
Jag tror jag blir tokig.

Började plocka ihop högen med kläder som skulle till återvinningen och upptäcker att de luktar kattpiss. Tar på handskar och häver ner dem i en plastkasse som ska ut till soptunnan. Greppar moppen i städskrubben för att våttorka golvet där klädhögen låg. Märker att även moppen är helt nedpinkad.

Så först har jag tvättat igenom moppen i flera vatten och sedan torkat golvet i flera omgångar. Inbillar mig att hela huset stinker kattpiss.

Jag ska aldrig mer ha katt när de här två blivit för gamla.
:rage::rage::rage::rage::rage::rage::rage::rage::rage:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Jag ska strax laga mat... bara jag kommer på vad jag ska laga. Katten ockuperar husses soffa och har just annekterat hans kudde.
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
66 150
Senast: Glimra
·
  • Låst
Tjatter Jag sitter och jobbar vid datorn men ska strax ut i skogen. Kisse chillar, hon har sin egen säng i fältkontoret!
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
66 880
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
18 19 20
Svar
387
· Visningar
9 099
Senast: doppler
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
Svar
15
· Visningar
860
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp