Vad gör vi? Del CXL

Status
Stängd för vidare inlägg.
Högrev är bäst till grytor eftersom det har lite insprängt fett och blir saftigare av kokning. Ordet grytbitar säger ju inte vad det är från för del på djuret, du kan ha fått rulle och den kan du koka i dagar utan att den faller samman ;)
Men generellt så blir en gryta bättre ju längre du kokar den, 2 timmar är ju ingenting - säg minst över natten eller om du har bråttom, minst 6 timmar :up:

Jag brukar ha i lite oxsvans i min boueuf eftersom jag tycker det ger mer smak och mustighet. Håller också med om att högrev är ett bättre kött för grytor. Bara puttra på i en halv evighet. Plus är att man hinner bli riktigt, riktigt hungrig innan det är klart. Ätes med fördel med ett gott bröd, gärna surdeg eller liknande.

Fasiken nu vill jag ha! Har ju frys och allting så jag kan frysa in!
 
Hade en kund som kom och hämtade foder etc här med hästtransport. Han såg ut som om han rullat sig i dynga snudd på. Och trailern med.
Tydligen hade han åkt på att plocka undan plast från 1,5 års hösilageanvändning för (vuxna) dotterns hästar. Det hade legat bredvid gödselstacken som svämmat över. På plasten. :wtf:
Han hade lastat på allt. Fått gå in och duscha och byta kläder och sedan åka till tippen med det. Sen till oss på hemvägen. Han hade köpt en presenning för att lägga under foder och tillskott för att inte fördärva dem.
Vad mycket snälla stall-pappor det finns ändå! :laugh:
 
Om köttbitarna är skurna lite kors och tvärs som jag tycker såna där färdiga grytbitar ser ut att vara, så är det väldigt svårt att koka mört, men för korrekt skuret kött så ytsteker jag och sen kokar jag det tills det är mört.
Principen är att ju "sämre" köttdetalj, desto längre koktid. Dvs högrev behöver koka länge, som allt annat framdelskött.

Det var just högrev på det här receptet, ändå koktid 1,5 - 2 h. Hmm... de kanske tycker det är dugligt att träna käkmusklerna lite 😅
 
Högrev är bäst till grytor eftersom det har lite insprängt fett och blir saftigare av kokning. Ordet grytbitar säger ju inte vad det är från för del på djuret, du kan ha fått rulle och den kan du koka i dagar utan att den faller samman ;)
Men generellt så blir en gryta bättre ju längre du kokar den, 2 timmar är ju ingenting - säg minst över natten eller om du har bråttom, minst 6 timmar :up:

Nej precis, man har ju ingen aning om vad det är för delar i ett sånt där grytbitspaket. Jag har tänkt att det är bra att köpa så att även småbitar säljs och inte bara slängs, och jag har tid på mig att koka en halv evighet om jag planerar in det. Men, då vill man ju veta att man får utdelning sen :D Inte att man fortfarande tuggar skosula efter 6 h :grin:
 
Högrev är bäst till grytor eftersom det har lite insprängt fett och blir saftigare av kokning. Ordet grytbitar säger ju inte vad det är från för del på djuret, du kan ha fått rulle och den kan du koka i dagar utan att den faller samman ;)
Men generellt så blir en gryta bättre ju längre du kokar den, 2 timmar är ju ingenting - säg minst över natten eller om du har bråttom, minst 6 timmar :up:

Instämmer verkligen här @Voeux Gryta på nöt eller älg får koka hela dagen annars blir det inte gott.

Hm, kanske måste ta fram en bit av den där sabla älgen och koka till något :cautious:
 
Guess what. Hissjäveln ur funktion IGEN!! Som tur var hade jag redan räknat med det, så jag hade med cykellåset till jobbet just för att kunna ställa den på innergården om hissen skulle sluta fungera (har den inne på kontoret eller i lägenheten annars så behöver inte låsa den när hissen fungerar).

Ett helt dygn fungerade idiotsaken den här gången. Jag vill så gärna bo i ett litet eget hus någonstans istället för i en pissig lägenhet med världens sämsta hiss.
 
Men fy, låter som en del samtal som jag får på jobbet. "Du måste prata med kollega X" och sen sjuttio vändor om "Men kan jag göra så?" eller "Kan du lösa det?". Nej din mupp du har kommit till fel person hör du dåligt.
50% av alla samtal jag får är sådana. Sitter ju i växeln så det hade varit helt okej om de bara kunde fatta att jag inte vet allt i hela världen :rage::D

"jag har en jesustaty och en pilgrim från x land bröt av jesusbarnets arm, kan du hjälpa mig? Vi kan ju inte ha jesubarn utan arm! "

"hej jag gick i skolan för 20 år sedan och vill ha bilder från mitt verk"

"vad har ni för IT system och hur är de kopplade"
🤷‍♀️
 
Det var just högrev på det här receptet, ändå koktid 1,5 - 2 h. Hmm... de kanske tycker det är dugligt att träna käkmusklerna lite 😅

Jag upplever att (atminstone lite aldre) Svenska recept pa allt kott vill att man tillagar kottet "well done" ... och om det ar gryta, revbensspjall, eller liknande att man liksom avslutar precis nar det blivit "well done" sa att kottet garanterat tranar kakmusklerna. :cautious: Det har med att kottet ska vara sa mort att det faller av benet hade vi nog inte hort "back then".:grin:
 
:angel:
FB_IMG_1634144906681.jpg
 
Haha världens mest förvirrade växelsamtal?

Hen: "Hej, alltså jag vill ha en bok, det står X i titeln... Nånting nånting X nånting? Har ni den inne?"
Jag: ":confused:... Jag tror du vill prata med bibliotekarien?"
Hen: "Kan du inte se om den är inne?"
Jag: "Nej tyvärr. Jag kopplar dig till bibliotekarien!"
*kopplar men får som vanligt inget svar*
Jag: "Nej, tyvärr fick jag inget svar där. Jag kan tipsa om att maila ... "
Hen: "Men alltså, ni har inte boken? Titeln är nånting nånting X nånting! Jag vet inte hela titeln bara ett ord i titeln"
Jag: "Nej, jag är inte bibliotekarie så jag kan inte se sådant. Eftersom bibliotekarien inte svarar kan det vara så att hon gått för dagen"
Hen: "Men, när bibliotekarien går så är det stängt?"
Jag: "Ja, vi har bara en bibliotekarie"
Hen: "Ni har alltså inte boken? Jag behöver den i dag"
Jag: "Jag vet inte."
Hen: "Kan du gå upp och kolla, alltså den heter Nånting nånting X nånting! Leta efter alla böcker med X i titeln! Jag hänger kvar!"
Jag: "Nej, alltså det har jag ingen möjlighet att göra..."

Har en alldeles ny respekt för bibliotekarier, så himla oklart vad det var för bok ens. :rofl:

Klassikern är ju när någon låntagare kommer och bara "jag letar efter en bok, den är grön " mhm okej...:meh:
 
Varit i stallet och fryser ju helt ihjäl.
Det har visst blivit kallt??

Nu förbi mamma på vägen hem, värma upp sig och kanske prata på över ett glas vin. Blir fint, ursäktar en sen kväll med mina noll och inga planer imorgon.
Kanske diska lite, och puttra runt. Men intalar mig att soffläge också är ok, om det är så 😊
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Jag sitter som vanligt och jobbar. Igår somnade jag på soffan och katten somnade på mig.
99 100 101
Svar
2 012
· Visningar
68 777
Tjatter Jag ligger ofta på soffan och lyssnar på musikvideos på youtube i datorn. Ibland pausar uppspelningen, eller så är det för mycket reklam...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 294
Senast: Habina
·
Tjatter På grund av brist på ork tror jag att jag kommer att fira jul med katten i år i min stuga istället för med familjen på en annan ort. Men...
Svar
11
· Visningar
621
Tjatter Hello I don't know how I ended up here I don't know Swedish nor do I have much interest in horses My friends seem to love this website...
Svar
4
· Visningar
612
Senast: Sarah415
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp