Vad gör vi? Del CXXIX

Status
Stängd för vidare inlägg.
PEth bildas bara i närvaro av alkohol, det förekommer inte i kroppen annars. Ett av de få prov vi har med nästan 100% specificitet och sensitivitet. Leverpåverkan har inget med PEth att göra, tyvärr.
Då har de blandat ihop testen. Eller så svarar testet på de två glas vin jag druckit senaste halvåret. Vilket var några veckor sedan.
Tagit samma test när jag druckit mer normalt, alltså typ varannan helg och då har jag inte haft höjda nivåer.
 
Äter micropopcorn med smörsmak som är på tok för salta :meh: och funderar på att gå och lägga mig.
Köp en orange silikonskål att poppa popcorn i, så kan du bestämma helt själv hur salta popcornen ska vara.... :) Och hur mycket olja/smör de ska innehålla, osv. Jag ÄLSKAR min! Blir MYCKET godare än micropopcorn :) ! Googla på "orange skål popcorn" så ser du vad jag menar.... Lékué har jag, men det verkar finnas andra varianter nu också.
 
Borde gå upp men är så opepp för dagens utbildning. Eller utbildningen på 2 dagar är prisvärd och mycket intressant, men mitt illamående verkar triggas igång av att sitta uppkopplad 10-16. Har för er som inte vet det blivit ganska bra från extremt graviditetsillamående men som alltid i mina graviditeter så ligger sedan illamåendet latent tiden ut.
 
Yes, Agria tog den senaste tandoperationen också :up: Nu väntar bara ett återbesök 21/5 för tandkatten, en ponny ska möta veterinären 19/5 för tandkontroll och en katt med misstänkt tandsjukdom ska till veterinären i början av juni. SEDAN FÅR DET FAN VARA BRA.
 
Ska strax förbereda för att gå till bussen. På min favoritväska har läderbiten på sidan, som håller fast spännet till axelremmen, börjat gå av så jag ska till skomakaren efter jobbet och be han fixa det. Så är nog bäst om jag tömmer väskan på alla 164378 grejer i den... En kompis frågade en gång när jag skulle dra upp ett bowlingklot ur väskan för han fattade inte hur jag kunde få plats med allting potentiellt nödvändigt i den :rofl:
 
Då har de blandat ihop testen. Eller så svarar testet på de två glas vin jag druckit senaste halvåret. Vilket var några veckor sedan.
Tagit samma test när jag druckit mer normalt, alltså typ varannan helg och då har jag inte haft höjda nivåer.

Jag kan naturligtvis inte svara på varför du har förhöjt PEth, bara om provet i allmänhet.

Om läkemedlet innehåller mannitol då? Eller är det bara etanol som är den enda möjliga faktorn i mediciner som ger ett sådant svar?

Eftersom det heter fosfatidyletanol så tror jag inte det men man får nog fråga en biokemist för att vara helt säker. I så fall måste det metaboliseras till etanol på något sätt. Läkemedel och leverpåverkan är iaf inga kända felkällor.

Minns inte, det var nån vårdsida jag läste det på.

Det hade ju varit fiffigt om du mindes. För vare sig i min utbildning eller när jag läst på efteråt kan jag hitta något. Det är som sagt ett utav de få prover vi har som är så pass sensitivt och specifikt, nära 100%. Jag känner inte till några felkällor. Eftersom du inte ens har någon källa så kanske det är olämplig fakta att sprida?
 
Proverna igår visade höga levervärden så nu tror vården att jag är alkoholist. Druckit typ två glas vin på ett halvår, så den ettiketten passar inte.
Just börjat med medicin som kan ge leverpåverkan, så antar att det är den som ger utslag på blodproverna. Är dock jobbigt att behöva förklara att jag väldigt sällan dricker, när vården tror motsatsen.
Mina blodvärden är tydligen typiska för personer med missbruksproblem, men mitt problem är inte alkohol utan en överviktsoperation 😅
 
Har precis morgonrastat hundarna i ösregnet. Herregud vilket galet väder det är idag! På så sätt skönt att jag ska vara hemma. Kollegorna kommer köra villarundor idag, vilket alltså innebär åtminstone 2 1/2 timme på moppe i ösregn :cautious: Nu ska jag peta i mig frukost. Var tvungen att ta halstabletter igår för att alls kunna somna. Får se hur det blir idag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Jag är sugen på att köpa en maskin som tillverkar växtmjölk, men undrar om det är värt det. Är det någon som har en sån och vad tycker...
Svar
3
· Visningar
246
Senast: Tassa
·
  • Låst
Tjatter "Det vore synd om matte saknade katthår på sängkläderna..." Matte funderar på att köra favorit i repris vad gäller middagen, det...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
76 681
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Har fruktansvärt kallt i min "källare" problemet är att det även är min wc, dusch och tvätt. Helkaklat med enda värmekällan delvis...
Svar
10
· Visningar
885
Mat Vi veckohandlade som vanligt i söndags men på grund av hela familjens magsjuka så har det ju inte blivit mycket mat som lagats...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 446
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp