Vad GÖR vi? Del XCIX

Status
Stängd för vidare inlägg.
M
Det handlar om laglotten. Barn ärver alltid sina föräldrar till minst en viss del. Det går inte att komma runt.
Laglott kallas det för , står om i ärvdabalken.

Men går den då automatiskt till ens förredetta sambo? Borde gå ditekt till barnen istället?

Och om man skriver testamente kan man väl på så vis se till att vissa av ens barn blir lottlösa?
 
Finns inget att testamentets och det lilla som finns ger hon till sambon. Mamma vill inte ha något
Det är inte bara!
Det är väldigt reglerat hur man kan avsäga sig arv.

Ja, man kan avsäga sig arvsrätten. Man kan avsäga sig en viss andel av arvet, specifik egendom eller hela arvslotten.

Bestämmelser om arv och testamente finns i främst Ärvdabalken (ÄB). Av 17 kap. 2 § 1 st. ÄB framgår att en arvinge har rätt att avsäga sig sin rätt till arv. Detta innebär som utgångspunkt att arvet fördelas på övriga arvingar och varken den som avsäger sig arvet eller dennes arvingar ärver något, se 17 kap. 2 § 3 st. Att avstå arv innebär att istället att arvet går till arvingarna till den som avstått sitt arv.

En avsägelse av arvsrätten måste göras skriftligen, se 17 kap. 2 § 1 st. ÄB. Det enklaste är om det finns ett testamente där det framgår att arvingen som vill avsäga sig sitt arv inte kommer att ärva något. Då räcker det att arvingen som vill avsäga sig sitt arv skriver sitt godkännande på testamentet. Personer under 18 år kan inte avsäga sig sitt arv och barn och/eller barnbarn till den döde kan inte avsäga sig sitt arv utan att ha fått skälig ersättning, se 17 kap. 2 § 1 och 2 st.
 
Har just kommit hem och tagit av mig Bh:n
FE8y.gif
 
Att hjälpa totala nybörjare när de är två timmar från deadline är enbart kul om man inte är super slut och behöver upp tidigt dagen efter :meh:
 
Det är inte bara!
Det är väldigt reglerat hur man kan avsäga sig arv.

Ja, man kan avsäga sig arvsrätten. Man kan avsäga sig en viss andel av arvet, specifik egendom eller hela arvslotten.

Bestämmelser om arv och testamente finns i främst Ärvdabalken (ÄB). Av 17 kap. 2 § 1 st. ÄB framgår att en arvinge har rätt att avsäga sig sin rätt till arv. Detta innebär som utgångspunkt att arvet fördelas på övriga arvingar och varken den som avsäger sig arvet eller dennes arvingar ärver något, se 17 kap. 2 § 3 st. Att avstå arv innebär att istället att arvet går till arvingarna till den som avstått sitt arv.

En avsägelse av arvsrätten måste göras skriftligen, se 17 kap. 2 § 1 st. ÄB. Det enklaste är om det finns ett testamente där det framgår att arvingen som vill avsäga sig sitt arv inte kommer att ärva något. Då räcker det att arvingen som vill avsäga sig sitt arv skriver sitt godkännande på testamentet. Personer under 18 år kan inte avsäga sig sitt arv och barn och/eller barnbarn till den döde kan inte avsäga sig sitt arv utan att ha fått skälig ersättning, se 17 kap. 2 § 1 och 2 st.

I dagsläget finns inget att testamentera. Skulder på ca 10 000,- och inga ägodelar eller annat. Det som kommer finnas med på bouppteckningen går till min mor som i sin tur helt enkelt kommer ge det till sambon.

Nu är han begravd och prästen var tydligen helt värdelös. Pekar ut min mor och ber henne träda fram. Berättar att han är uppväxt i fel stad som ensambarn. (De var 9) osv.

Inte ett ljud yttrades mellan sambon och övriga släkten.

Nu ska vi bara få den här bouppteckningen gjord så vi inte behöver ha någon kontakt mer.
 
Jobbat. Hämtat ut paket på Ica, köpte sötpotatis till mina "sniglar" där med.
Lindat om foten, är ff svullen och värker hela tiden:crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
13 14 15
Svar
291
· Visningar
10 171
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 434
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 348
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 352

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp