Vad gör vi nu då? XCIV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mår lite dåligt, huvudvärk på gång.. Hoppas det går över, jag ska ju på syträff idag! Fast just nu känner jag inte för det... Får väl se hur jag gör, har några minuter på mig innan jag måste åka för att komma i tid.
 
Har massor av saker jag borde göra, sitter på sängen och dricker kaffe. Funderar på om jag ska ta och börja översätta min LinkedIn-profil till engelska också.
 
:d
IMG_20181110_103303.jpg
 
Den första kålpuddingen i ugnen. Har en till i kylskåpet som ska gräddas (heter det så? Stekas, bakas, gratineras??) senare idag.
Den ska fördelas i portioner och frysas in som luncher.

Ska fundera ut en lunch också. Kålpuddingen behöver många timmar och hinner inte bli klar. Men till middag blir det kålpudding. :d
Har ris över, så att hitta nåt som funkar med riset är tanken.
 
Den första kålpuddingen i ugnen. Har en till i kylskåpet som ska gräddas (heter det så? Stekas, bakas, gratineras??) senare idag.
Den ska fördelas i portioner och frysas in som luncher.

Ska fundera ut en lunch också. Kålpuddingen behöver många timmar och hinner inte bli klar. Men till middag blir det kålpudding. :d
Har ris över, så att hitta nåt som funkar med riset är tanken.
Kålpudding är MUMS :) ! Men nu blev jag lite nyfiken, vad är det för kålpudding du gör som tar många timmar i ugnen :confused: ?? Det brukar väl i vanliga fall röra sig om tillagning på max en timme i ugn, eller så?
 
Kålpudding är MUMS :) ! Men nu blev jag lite nyfiken, vad är det för kålpudding du gör som tar många timmar i ugnen :confused: ?? Det brukar väl i vanliga fall röra sig om tillagning på max en timme i ugn, eller så?
Jag gör min mors kålpudding.
Köttfärsen blandas med ris och finskuren vitkål. I botten av formen läger jag ett rejält lager vitkål, på med smeten och sedan toppar jag med mer vitkål.

Den får stå i låg ugnsvärme i 4-5 timmar, ibland längre. Tills vitkålen mjuknat och mältat. Kålen ska få fram sin sötma. Och kålen får inte kokas eller brynas. Den måste vara rå.
 
Jag gör min mors kålpudding.
Köttfärsen blandas med ris och finskuren vitkål. I botten av formen läger jag ett rejält lager vitkål, på med smeten och sedan toppar jag med mer vitkål.

Den får stå i låg ugnsvärme i 4-5 timmar, ibland längre. Tills vitkålen mjuknat och mältat. Kålen ska få fram sin sötma. Och kålen får inte kokas eller brynas. Den måste vara rå.
Aha, kålen är rå. Då förstår jag :) !
 
:mad: Nu har jag gått en dust med kattluckan igen - utan resultat. I järnaffären fanns det - som jag misstänkte - inte skruvar som var både så smala och så långa som jag behöver. De föreslog en gängpinne - som jag sedan skulle kapa till lagom längder - och passande muttrar på båda sidor. Tyvärr funkar det inte att "kapa" med en hovtång, upptäckte jag, utan då får man inte på de små känsliga mutter :devil:-arna.... MORR :mad: !

Kan man inte sätta köldridå i hålet i stället........... ;) ???

Nu har jag avreagerat mig med en hundpromenad, och tänker snart sätta en brasa i kaminen. Grått, fuktigt och kyligt ute.....
 
Hej, montera en mutter på varje gängpinne, för in i "skruvhålen" och montera de motstående muttrarna. Spänn åt innan du klipper av gängpinnarna. Lycka till !
 
Lång skön vovvepromenad trots att det är gråväder med regndimma :cautious:
Nu önskar jag lite roligare väder, det känns i huvudet när det är så här en längre period :down: Men värmen i luften klagar jag inte på, +9 ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
420
· Visningar
23 239
Tjatter Finns det några kedjor där personalen kan göra 20tals make up? Typ Kicks, Lyxx etc? Ev att det blir något sådant partaj framöver och jag...
Svar
0
· Visningar
177
Senast: Rie
·
Mat Kan inte va enda som sug på grytor nu till hösten? :d 🍂 Jag gör ofantligt lite grytor, typ bara Kalops. :rofl: Så känner behöver...
2
Svar
28
· Visningar
1 562
Senast: Linta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp