Vad göra åt gnällig granne?

MissOnly

Trådstartare
Ursäktar långt inlägg! Förutom det jag nämner här nedan är han allmänt otrevlig, jag får stå ut med sura dunk i golvet när mina hundar tuggar ben på kvällarna (på mattan, i andra änden av lägenheten från var hans sovrum är), han hälsar inte och är allmänt otrevlig när jag försökt förklara för honom varför jag inte gjort vissa saker som han inte har med att göra.

Jag bor i ett gammalt hus, som enligt grannen under är väldigt lyhört. Jag har dock aldrig hört någon av de andra grannarna förutom när de går ut och in i lägenheterna. Grannen under mig är ständigt gnällig på allt jag gör, jag har två hundar som skäller någon enstaka gång när det knackar på min dörr, vilket händer väldigt sällan, men han påpekar jämt att man minsann inte vill ha djur här i huset trots att han själv har en hund hos sig ibland och det finns inget i kontraktet som förbjuder djur. Jag har två amstaff och enligt honom är de "jävla kamphundar som folk är rädda för" (alla andra i huset älskar dom)

Jag har aldrig haft fest, har aldrig gäster förutom min pojkvän, och grannen under har uttryckligen sagt till min andra granne att han inte gillar pojkvännen för att han "låter i trappan".

Han tycker även att jag "springer för mycket på nätterna" (ibland går jag ut med hundarna efter 23, enligt honom ska det vara knäpptyst efter det)

Jag är den enda i huset som inte har min toalett och dusch inne i lägenheten utan jag har den utanför min dörr i trapphuset. Grannen bor som sagt på våningen under. Lampan på min toalett har varit trasig ett tag då jag inte har kunskapen att ta ner och byta lysrör, utan har bett min pojkvän hjälpa mig med detta. Häromdagen påpekade min granne att jag minsann måste fixa lampan på toaletten. Det finns ingen chans att han vet att den är trasig om han inte varit där inne och försökt tända den, vilket jag tycker känns otroligt kränkande, även om han fungerar som någon sorts vaktmästare så vill jag inte ha honom på min toalett om jag inte bett om det.

Har jag några rättigheter som jag kan påpeka för honom? Jag tassar alltid på tå för att inte störa och det är väldigt påfrestande, att dessutom hela tiden ha känslan av att han vill ha bort mig härifrån och snackar skit bakom ryggen på mig till de andra grannarna är otroligt jobbigt.
 
Jag diskuterade den här typen av problem med ett par bekanta igår och en av dem hävdade då att det ska gå att anmäla grannar som klagar övedrivet mycket till hyresvärden. Det är ju en form av trakasserier.
 
Tyvärr tror jag inte att hyresvärden kommer att göra något om det inte händer nåt "stort" då grannen har bott här i 10 år och efter vad jag luskat fram har han tydligen varit likadan mot alla som bott ovanför honom, och hyresvärden anser att det är bara sån han är.
 
Det låter ju som att din hyresvärd inte direkt tar sitt ansvar. Jag tycker att du ska prova att kontakta Hyresgästföreningen och höra om de kan erbjuda någon hjälp.
 
Steg ett är att sluta tassa på tå. Dra fram en lista på dem förhållningsregler som finns i fastigheten och som gäller för samtliga inneboende. Visa honom den listan och be honom peka ut exakt vilka av dem du har brutit mot. Om han tycker att du väsnas för mycket, be honom spela in det störande ljudet och be honom göra en störningsanmälan till hyresvärden där han bifogar bevismaterialet.

Att tassa på tå och anpassa sitt liv efter andra på det sättet bevisar bara för dem att dem kan kontrollera dig och det kommer bara bli värre och värre.

Ibland måste man slå näven i bordet och sätta hårt mot hårt (utan att bli otrevlig själv, men att bara vara jäkligt tydlig).
 
Det var någon gång jag sa ifrån (inte otrevligt) när han klagade över något och fick tillbaka "Du ska inte vara så jävla uppkäftig för då blir jag förbannad", efter det slutade han hälsa, det skiter jag väl fullständigt i med tanke på hur jag tycker om honom men efter det började han även prata bakom ryggen på mig.

Vad skulle hyresgästföreningen kunna göra? Prata med honom? Tror inte att det skulle hjälpa (pessimisten själv) men ska ta kontakt med dom iaf.

Det här med att han varit inne på min toa, det måste väl ändå kunna klassas som nån form av intrång? Även om det bara är på dass och jag inte har nåt av värde där inne eftersom det ligger i hallen så känns det oacceptabelt.
 
Han får inte vistas i något utrymme i fastigheten som inte är "allmänt utrymme" (dit kan bland annat gemensamma förvaringsutrymmen höra). Så oavsett om din toalett ligger inne i din lägenhet eller i korridoren utanför så är det -du- som hyr toaletten och ingen annan, och ingen annan har rätt att gå in där utan ditt medgivande.
 
Och går det att låsa din toalett utifrån när du inte använder den?
Om det inte går hade jag jagat hyresvärden om det, eftersom det tydligen är folk som är där inne och springer fast det är din privata toalett.
I övrigt håller jag med @iNHALE sluta tassa runt på tå, har han något med substans att komma med lyssna annars bara skit i honom och låtsas att han inte finns.

/Camilla
 
Jag undrar om det inte går att klassa intrånget på toaletten som hemfridsbrott eftersom det är en del av din bostad?
Men här är jag inte säker, olaga intrång är det oavsett eftersom han inte får vara där och vet om det så att uppsåt finns.

/Camilla
 
Och går det att låsa din toalett utifrån när du inte använder den?
Om det inte går hade jag jagat hyresvärden om det, eftersom det tydligen är folk som är där inne och springer fast det är din privata toalett.

Det hade jag också velat kunna göra i fall min toalett låg utanför min lägenhet! Lite konstigt annars, tycker jag. Det är ju ingen offentlig toalett som vem som helst ska kunna använda!
 
Det går inte att låsa den från utsidan. Huset är "tvådelat" och i våran trapp bor det jag och 3 till, och högst upp bor jag och en vän i varsin lägenhet, så tanken har inte ens slagit mig förrän nu att det skulle behövas något lås..
 
Kan du inte kontakta hyresvärden och berätta att andra hyresgäster varit inne på din toa och att du därför vill ha lås på den? En sån tagg hade ju varit det smidigaste :)
 
Lite update här. Jag har tydligen gått ur hyresgästföreningen och glömt det så de kunde inte hjälpa mig personligen.

Idag kom han fram till mig och sa att han börjat föra protokoll över att jag stör på nätterna. Det är min pojkvän som går för fort i trappen på nätterna när han ska hem till mig och mina hundar som skäller på nätterna. Eftersom jag själv är hemma med dom på nätterna vet jag att de har skällt till, det har hänt 2 gånger den här veckan och det handlar om ett skall och de är tysta när jag säger till dom.

Bör jag oroa mig över någonting? Jag sa till honom att jag känner att jag har rätt att komma och gå när jag vill i min lägenhet och det är ju inte så att hundarna står och skäller utan det här har mer handlat om "varningsskall" för att grannen bredvid kommit hem och smällt i dörren mitt i natten. Jag natar att det även är honom grannen nere har hört och inte min pojkvän men jag orkade inte ens gå in på det.
 
Lite update här. Jag har tydligen gått ur hyresgästföreningen och glömt det så de kunde inte hjälpa mig personligen.

Idag kom han fram till mig och sa att han börjat föra protokoll över att jag stör på nätterna. Det är min pojkvän som går för fort i trappen på nätterna när han ska hem till mig och mina hundar som skäller på nätterna. Eftersom jag själv är hemma med dom på nätterna vet jag att de har skällt till, det har hänt 2 gånger den här veckan och det handlar om ett skall och de är tysta när jag säger till dom.

Bör jag oroa mig över någonting? Jag sa till honom att jag känner att jag har rätt att komma och gå när jag vill i min lägenhet och det är ju inte så att hundarna står och skäller utan det här har mer handlat om "varningsskall" för att grannen bredvid kommit hem och smällt i dörren mitt i natten. Jag natar att det även är honom grannen nere har hört och inte min pojkvän men jag orkade inte ens gå in på det.

Säg att du tycker att han beter sig obehagligt, och om han inte lämnar dig ifred så kommer du att polisanmäla honom! Berätta även för hyresvärden att du tycker att gubbens beteende är riktigt obehagligt.
 
Jag har försökt prata med honom men dett går inte. Han tycker att han har rätt och jag blir förbannad bara av att se honom och att försöka diskutera med honom skulle nog sluta i att jag blir riktigt arg och jag tror inte att det skulle hjälpa precis.

Har jag rätt när jag säger att jag får komma och gå som jag vill i lägenheten även om det är mitt i nätterna? Det är det enda jag är lite orolig över eftersom det är väldigt lyhört här.

Hyresvärden som jag nämnde innan kommer förmodligen inte bry sig alls. Vad skulle jag polisanmäla honom för? Han har ju inte gjort något olagligt vad jag vet utan beter sig bara allmänt lustigt och obehagligt.
 
@MissOnly

Dax att ta sig en funderare om att gå med i hyresgästföreningen igen?

Han beter sig inte okej för fem öre och det han håller på med är hot.

Skriver du ner alla gånger han kommer fram till dig och beter sig otrevligt mot dig? Kan vara en bra ide att göra.
 

Liknande trådar

Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 292
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 398
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Någon jag känner hade översvämning i sin hyresrätt, en olycka. Denne anmälde det hela till värden och förklarade vad som hänt, mått skit...
2
Svar
38
· Visningar
3 470
Senast: Lingon
·
Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 057

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp