Vad göra åt stenhård paddexbana?

superstar

Trådstartare
Där jag står uppstallad finns en Paddexbana, 25 x 50 meter och väl investerad när den anlades med bra hindermaterial, superbelysning, bra dränering osv. Sen hände inte så mycket mer tyvärr och banan underhölls inte alls på flera år. Nu har de tagit sig i kragen och börjat sladda regelbundet (någon gång i veckan) och hara ett par gånger per säsong, men banan blir stenhård när det är torrt. Den tål hur mycket vatten som helst, förra sommaren när alla andra banor låg undervatten så var denna suverän, men nu har den redan hårdnat och sommaren har ju knappt börjat, så om det inte blir en lika regnig sommar i år kommer den vara oanvändbar.

Vad ska man göra? Harva mera? Lägga på mer underlag? Vad i så fall? Paddex? Sand?

Banan används till allroundridning, både dressyr, hoppning, markarbete, läshoppning osv så underlaget bör vara ganska "allround". Ungefär hälften av ryttarna har ingen vidare koll utan rider på oavsett underlag och andra hälften är missnöjda i dagsläget och använder knappt banan alls.

Jag gissar att stallägaren inte är sugen på någon stor investering (tyvärr, med tanke på att banan var väldigt påkostad när den först anlades) men vad kan man föreslå?

Kan den vara för väldränerad?
 
Sv: Vad göra åt stenhård paddexbana?

Paddexbanor ska ju inte dräneras sägs det ju.
Annars är det nog bäst att harva den, så djupt som det går så ni river upp det hårda.
 
Sv: Vad göra åt stenhård paddexbana?

Ni måste harva den. Förhoppningsvis funkar det. Men jag har en liten fläck på min paddexbana där skorpan ej går att få upp med harven, trots att min bana har sladdats minst 1 g i veckan och harvats några ggr per år.

Är det så att hela banan har en sån skorpa så är nog den enda möjligheten att lägga på mer material. Jag kommer lägga på 0-8 när jag skall toppa min, vill inte ha mer paddex....
 
Sv: Vad göra åt stenhård paddexbana?

Vi harvar med "gammeldags" pinnharv, lagom djupt, men som du skriver den blir väldigt hård och dammig på sommaren. Vi har lagt på lite 0-8 vilket har blivit rätt bra, men det dammar fruktansvärt ännu. Ska man salta? Hur mycket?
 
Sv: Vad göra åt stenhård paddexbana?

Kan man harva för mycket? Har för mig att jag har hört det, att det blir en ond cirkel så att när man harvar maler man sönder Paddexen, vilket ger mer hård skorpa...
 
Sv: Vad göra åt stenhård paddexbana?

salt binder materialet, så kommer antagligen sluta damma om ni saltar banan :). vattna efteråt bara.
 
Sv: Vad göra åt stenhård paddexbana?

Den kan vara för väldrenad, men kontakta paddex så kan de säga åt er vad ni ska göra.
Där jag har min häst uppstallad har de paddex ridbana, den är anlagd på iprincip havsbotten och den tål mycket vatten!

Salt är bra att strö i, då det binder fukten längre, annars vattnar ni ju i onödan.
 
Sv: Vad göra åt stenhård paddexbana?

Klubben har paddexbanor som blir ganska belastade av ridskolan, den ena banan blev stenhård på spåret och det hjälpte inte att harva så de körde med en jordfräs efter trakorn och fick loss det hårda.
 
Sv: Vad göra åt stenhård paddexbana?

Salta inte banan .....Jag fick rådet att salta min paddex bana för den var för mjuk för att på något sätt få igång ihop brinningen av paddexen så den understa skorpan skulle bli hård .

Ring Merox och fråga innan du gör något med banan sen kan det vara skillnad på salt o salt .

Mia
 
Sv: Vad göra åt stenhård paddexbana?

Salta inte banan .....Jag fick rådet att salta min paddex bana för den var för mjuk för att på något sätt få igång ihop brinningen av paddexen så den understa skorpan skulle bli hård .

Ring Merox och fråga innan du gör något med banan sen kan det vara skillnad på salt o salt .

Mia

Det står även i länken jag la ut - som ingen verkar läsa - att det INTE rekommenderas att salta paddexbanor och OM man ska salta ska man ENBART använda ett visst salt..
 
Sv: Vad göra åt stenhård paddexbana?

Som sagt skulle inte jag salta just pga det men då många ändå verkar göra det undrar jag vilket salt på paddex man kan använda och som då gör det fluffigare :). Nu hyr jag bara grannens så behöver inte har harva lr nått men är ju ändå intressant att veta.
 
Sv: Vad göra åt stenhård paddexbana?

Inte av att salta det (det jag ville åt med paddex är hårdheten och den är ju lätt att ordna) - men behöver jag det för att hänvisa till tillverkarens skötselinstruktioner?
 
Sv: Vad göra åt stenhård paddexbana?

Ja jag tror man ska avhålla sig från Google generellt om man vill rådge om underlag gällande ridning man inte öht känner till . Faktiskt . Underlag är levande material i den bemärkelse att det är helt avgörande av många fler aspekter vad som passar fungerar i komplexa situationer . Och allmänt
 
Sv: Vad göra åt stenhård paddexbana?

Det är inte Google - det är tillverkarens (eller vad man säger) skötselinstruktioner för just paddexbanor.

Paddex reagerar ju lite annorlunda än andra underlag - på gott och ont. Synd att "sabba" det av misstag. Så väl värt se vad tillverkaren rekommenderar.
 
Sv: Vad göra åt stenhård paddexbana?

Ja jag tror man ska avhålla sig från Google generellt om man vill rådge om underlag gällande ridning man inte öht känner till . Faktiskt . Underlag är levande material i den bemärkelse att det är helt avgörande av många fler aspekter vad som passar fungerar i komplexa situationer . Och allmänt

Det måste väll vara bättre att hänvisa till tillverkarens sida som Alexandra gjorde ?
Där det finns info om underlaget än att folk bara tycker saker man ska göra och inte har en susning av hur matrialet fungerar ?
 

Liknande trådar

Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken...
2
Svar
20
· Visningar
2 300
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp