Vad göra första dagarna, överskottsenergi

Muffin

Trådstartare
Igår fick jag hem min häst! Hon har tagit allt väldigt bra, men lite på tårna så klart. Igår var hon ute i hagen och så skrittade vi en stund, för hand, i ridhuset. Väldigt pigg o framåt efter att ha transporterats långväga. Mycket energi!

Hos tidigare ägare så brukade hon, mer eller mindre, alltid hållas igång. Dels för att hon blir väldigt pigg vid vila, samt för hennes rygg. Så min fråga är mest vad jag ska göra idag, samt kommande dagar?

Vi har tyvärr ingen sadel, men kanske får möjlighet att låna en, tills dess vi provat ut en ny.. Är det då kanske en bra idé att ha longerat/promenerat henne med ridutrustning på, någon/några dagar innan jag sätter mig upp?

Jag hade ju gärna velat tömköra, men tyvärr har hon inte blivit det så mkt innan. Finns det några andra sett att aktivera hela hästen på, som komplement till att rida?
 
Rygghästar (är det kissing spines?) mår alltid bra av arbete från marken, fast det tar ju inte alltid så mycket energi. Men gå över bommar är bra, även gå i skogsterräng om det finns möjlighet till det och det funkar att ta ut henne direkt på nytt ställe.
 
Min förra häst var full av energi när hon stått.
Jag brukade alltid longera henne ett par dagar. I början så bockade hon runt och sedan såg man att hon började lyssna och arbeta bra under sig.
När hon lugnat sig efter några dagar så skrittade jag av henne uppsuttet.
Sedan var det bara att rida på.
 
Igår fick jag hem min häst! Hon har tagit allt väldigt bra, men lite på tårna så klart. Igår var hon ute i hagen och så skrittade vi en stund, för hand, i ridhuset. Väldigt pigg o framåt efter att ha transporterats långväga. Mycket energi!

Hos tidigare ägare så brukade hon, mer eller mindre, alltid hållas igång. Dels för att hon blir väldigt pigg vid vila, samt för hennes rygg. Så min fråga är mest vad jag ska göra idag, samt kommande dagar?

Vi har tyvärr ingen sadel, men kanske får möjlighet att låna en, tills dess vi provat ut en ny.. Är det då kanske en bra idé att ha longerat/promenerat henne med ridutrustning på, någon/några dagar innan jag sätter mig upp?

Jag hade ju gärna velat tömköra, men tyvärr har hon inte blivit det så mkt innan. Finns det några andra sett att aktivera hela hästen på, som komplement till att rida?


- Springa lös i ridhuset.
- Löshoppnig.
- Longering, gärna över cavaletti delar av passet.
- Tömkörning, samma där, gärna över cavaletti delar av passet.
- Ut och gå (om den är snäll att leda) ger inte så mycket möjlighet att pysa energi, men den får komma ut och se sig om lite i alla fall.
 
Tack för alla svar! Jag har mest longerat och gått promenader med henne. Bra för att lära känna henne också. Idag satt jag upp på henne för första gången. Jag longerade henne någon timme innan, så att hon fick springa av sig lite. Hon var jättelugn sedan när jag red!

hon har täta tornutskott. Viktigt att hon ska röra på sig och arbeta rätt. Passande sadel är också viktigt, så känner att jag nu inte kommer rida jättemkt, då vi just nu bara lånar en sadel (men som ligger ok) Gå över bommar får vi ta o göra! Så hoppas vi på att komma på sadelprovning snart.
 
Tack för alla svar! Jag har mest longerat och gått promenader med henne. Bra för att lära känna henne också. Idag satt jag upp på henne för första gången. Jag longerade henne någon timme innan, så att hon fick springa av sig lite. Hon var jättelugn sedan när jag red!

hon har täta tornutskott. Viktigt att hon ska röra på sig och arbeta rätt. Passande sadel är också viktigt, så känner att jag nu inte kommer rida jättemkt, då vi just nu bara lånar en sadel (men som ligger ok) Gå över bommar får vi ta o göra! Så hoppas vi på att komma på sadelprovning snart.
Om du rider ut och har möjlighet så rid rakt ut i skogen utanför stigarna så hon får se sig för och lyfta på benen, dels så får hon något att tänka på men du får även samma effekt som när du använder bommar.
 
Tack för alla svar! Jag har mest longerat och gått promenader med henne. Bra för att lära känna henne också. Idag satt jag upp på henne för första gången. Jag longerade henne någon timme innan, så att hon fick springa av sig lite. Hon var jättelugn sedan när jag red!

hon har täta tornutskott. Viktigt att hon ska röra på sig och arbeta rätt. Passande sadel är också viktigt, så känner att jag nu inte kommer rida jättemkt, då vi just nu bara lånar en sadel (men som ligger ok) Gå över bommar får vi ta o göra! Så hoppas vi på att komma på sadelprovning snart.
Om hon är van vid att longeras kan du nog ganska snart börja introducera tömkörning. Med min unghäst som aldrig var tömkörd började jag på volt med innertömmen direkt till bettet, det är ju nästan samma sak som longering men du har en yttertöm också. Sen kunde jag snabbt övergå till rak tömfästning, inga konstigheter alls.
 
Igår fick jag hem min häst! Hon har tagit allt väldigt bra, men lite på tårna så klart. Igår var hon ute i hagen och så skrittade vi en stund, för hand, i ridhuset. Väldigt pigg o framåt efter att ha transporterats långväga. Mycket energi!

Hos tidigare ägare så brukade hon, mer eller mindre, alltid hållas igång. Dels för att hon blir väldigt pigg vid vila, samt för hennes rygg. Så min fråga är mest vad jag ska göra idag, samt kommande dagar?

Vi har tyvärr ingen sadel, men kanske får möjlighet att låna en, tills dess vi provat ut en ny.. Är det då kanske en bra idé att ha longerat/promenerat henne med ridutrustning på, någon/några dagar innan jag sätter mig upp?

Jag hade ju gärna velat tömköra, men tyvärr har hon inte blivit det så mkt innan. Finns det några andra sett att aktivera hela hästen på, som komplement till att rida?
Longering skulle jag satsa på. Bara låta hästen bralla av sig i början om den har mycket energi utan att riskera att något händer eftersom du står en bra bit ifrån hästen och kan hålla kontroll med longerlinan. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
2 247
Senast: NotlikeI
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 640
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 438

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp