Vad göra? *lite långt*

C

cerrox

Vilka problem jag har med mina lilla tiger kille, verkar aldrig få vara bra!

I mitten på januari flyttade jag & min sambo till en lägenhet i stan från en villa i ett mindre samhälle & då tog vi med oss lill-katten (2 år), vi lämnade kvar gammel-katten (10 år), även där vart dom innekatter. Men det kanske vart fel av oss? Nu har jag börjat fundera, då lill-katten har växt upp tillsammans med gammel-katten. Kanske dumt att sära på dom? För att nu har vi problem som vi inte vet hur vi ska lösa!?

Nästan direkt när lill-katten hade kommit till oss i lägenheten började han kissa inne utanför lådan lite överallt, men han verkade trivas väldigt bra ändå, anpassade sej fort, åt dock lite dåligt ett tag. Men då 18:e mars så vart han dålig på morgonen, blod i urinen mm, så till djursjukhuset, dår han blev inlagd med dropp, han hade fått urinsten, spolades 2 gånger fick massa mediciner mm. Kom hem 20:e, men fick åka in 24:e igen, samma visa denna gången, urinsten. Blev spolad 2 gånger till, fick även ha kateter, mediciner mm. fick komma hem 29:e. Pigg & glad!! Hade länge dålig aptit & törst där under ett bra tag. Men nu så dricker & äter han precis som han ska, ska ha specialkost resten av sitt liv! Dock fortsatte han att kissa inne efter det, trodde där ett tag att kissande berodde på urinstenen, så beställde tid för kastrering igen (blev inte av förra gången pga urinstenen)!

Den 13 april till veterinären igen för en undersökning, samt kastrerades han, id-märktes, vaccinerades, dock fortsatte han genast med att kissa inne, dock inte i samma mängd, utan kanske bara på något enstaka ställe.

21 april köper jag Feliway, både dosan & sprayen, dock har den inte gett någon som helst verkan, inte ännu iallafall utan han kissa inne! Sedan nu efter kastreringen har han blivit mer skygg, håller sej gärna borta, ligger ofta under sängen, under soffan mm, innan låg han hellre uppe på sängen/soffan! Hur kommer det sej?

Så nu så är sambon trött på att kolla efter kiss varje dag, han får panik för att kisset har sugit åt sej i trägolvet & skinnsoffan! Ajaj, inte bra det! Vet inte hur man ska få bort lukten!??

Så hur ska vi göra, förslag? Vi har tagit ättika på alla kissfläckar osv, provat olika rengöringsmedel, men inget funkar! Jag tänker inte ge upp, då han betyder mycket för mej denna katt! Jag har lagt ner massa av pengar & tid på honom, han är underbar, men det hade varit fantastiskt om han hade slutat kissa inne! Älskar honom sååå, sötis!! Sitter för övrigt just nu i mitt knä, eller rättare sagt på tangentbordet. :love:

Ska vi avvakta & se, kanske inte kastreringen har börjat 'verka' & samma med Feliway? Eller vad tros? Kan säga att jag letar förtvivlat efter en gård på landet, utan trafikerade vägar, då hade han kunnat gå ute!! Men nu är det inte så, utan vi måste bo kvar i lägenheten tills vi hitta något. Men undrar om det kanske hjälper om vi tar hit gammel-katten? Han kanske saknar honom?
 
Sv: Vad göra? *lite långt*

"Felkissning" efter urinvägsproblem kan hålla i sig länge, efetrsom han kommer ihåg att det gjorde ont på den otäcka lådan. Testa en annan låda (kanske annan typ), på en ny plast och ny kattsand. Ibland kan det gå bra att lägga tidninbgspappar i en kattlåda.

Är han dessutom stressad efter flytten kan jag tänka mig att det blivit för mycket för honom, stackarn. Jag hade inte särat på två katter utan tungt vägande anledning, farmförallt inte till ett liv som ensamkatt. Kan ni ta hem gamlingen ett tag igen, eller är han omplacerad?

Effekten av kastreringen kan ta allt i från någon vecka till ett par månader, det beror lite på hur rotat beteendet är. Nu verkar det ju mest som att det är andra anledningar till att han kissar inne. Feliway har tyvärr inte effekt på alla katter, och har mest effekt om det är stress/revirproblem.
 
Sv: Vad göra? *lite långt*

Fasen också!!! Jag tror att det är urinstenen som spökar!!!!????? :( :cry: Jag vet inte vad jag ska ta mej till!!!!

Kom hem nyss & till min fasa hittade jag denna lite rosafärgade(blod?) kisspöl precis utanför kattlådan:

2207207.jpg
med blixt

2207208.jpg
utan blixt

Är det blod tror ni?

Annars har han ätit 1 dl foder, druckit 1 dl vatten & har kissat 1 stor pöl i lådan + denna utanför sedan i morse när jag gick hemifrån. Pigg & kelen, gosar & spinner, känns inte öm eller har ont i magen!

Men jag kan inte låta bli att tänka på att det kanske kommer tillbaka!??? Fy fan då hänger jag mej!!! Orkar inte mer, vill bara att han ska få vara frisk & kry!!!!!!!!!!!!!! :cry:

Sitter just nu i en kö på 13:e plats till djursjukhuset, får väl sitta här en timma!!!!! :( Ville höra vad dom tror!!!! Sedan så öppnar inte våran djurklinik här förrens vi 14, men dom tar ändå inte emot akut, fast iofs är det inte så akut i daxläget!! Dock vill jag ju vara i tid, så att han slipper allt lidande OM det är stenar som irriterar!!! Han kanske har fått en infektion efter kastreringen!????? Men vad kan man göra om vi säger att jag får en tid ikväll på våran djurklinik, tar dom då prover & röntgar??? Vad kan man göra om det visar tecken på stenar?? Spolar man honom då igen eller??? Vill ju inte utsätta honom för ännu en till med nedsövning & allt, det kanske inte hjälper ändå med en ända spolning!!!? Han har ju varit nedsövd 7 gånger nu på bara en månad!!!! Har hört något om penisampution, någon som kan berätta mer om det??? Vad ska jag göra???? Jag få panik!!!! & sambon få panik på mej & katten för att han kissar inne & för att jag lägger ner all min energi & alla mina pengar på honom, men han är ju min bäbis!!!!!!!! :love: Jag kan inte hjälpa det men han betyder mycket för mej !!!!

Fan att jag alltid ska måla fan på väggen också, det kanske inte betyder något!!!

Kanske ska svara på ditt inlägg också, vi har inte provat med en annan låda, men annan sand & annan plats, har dock inte provat med tidningspapper.

Jo han är väldigt stressad efter flytten & det är väl därför han fick urinstenen & kanske för att vi särade på katterna, så jädra dumt av oss att göra det, efter 2 år!! :( Jag är arg på mej själv för det, det har blivit för mycket för honom, fan att jag gjorde så!!!! :( Men det är för att gammel-katten vantrivs bland folk, morrar & fräser, vi tog hand om honom för 2 år sedan & sedan dess har han gått sin väg & vi har låtit honom bara vara, tänkte att det går aldrig ha honom så tätt inpå oss i en lägenhet. Han är hos min sambos föräldrar & vi kan ta hit honom, det är ju värt ett försök iallafall!!

Så då kanske inte kastrering kanske ha börjat 'verka' ännu!! Trodde att man skulle märka det direkt, men då kanske det tar ett par månader. Hur bra luktsinne har en katt egentligen!?? Kan dom känna lukten av en katt som har gått precis utanför altandörren (nämligen mest där han kissar)!??

Det där Feliway vet jag ska funka på urinmarkeringar & det gör han på gardiner, soffan mm, har sprutat på där, men det funkar inte alls, har ju även den där dosan, men det gör noll verkan. Trodde även att det kanske skulle göra honom lite lugnare, men icke!!!

Nä men suck, usch jag är så orolig!!! Bara gråter!!!!! :cry:

Har plats 11 nu!! :(
 

Liknande trådar

Katthälsa Tant siames är 12 år i vinter och har aldrig haft urinproblem. Tills nu. I skrivande stund är hon helt nyopererad för urinsten. Stenar...
Svar
1
· Visningar
587
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
7
· Visningar
219
Senast: Hazel
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 643
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp