Vad göra med aggressiv hund och dement ägare?

A

Amaranth

Är så upprörd att händerna skakar, men vill ändå skriva en tråd och be om hjälp för att försöka bestämma mig för hur jag ska tackla det här problemet.

Historien är som följer:

Brukar gå en riktigt lång runda med mina två hundar på kvällen - det vill säga att vi kommer en bra bit hemifrån och passerar bostadsområden som jag inte känner till särskilt väl. För cirka två månader sedan råkade jag ut för en äldre man (70-80-års åldern) som har en stor och biffig hund. Hunden ser ut att vara en rottweilerkorsning, så har ni ett hum om storlek och typ.

Hunden har han i flexikoppel och han har ingen kontroll över den alls. Den är uppenbart aggressiv och anfaller på långt håll om man råkar möta dom. Har försökt att hålla mig undan så mycket som möjligt, men fick ett utbrott och skällde på gubben efter att hunden anfallit mina hundar för cirka två månader sedan. Gubben är uppenbarligen dement och förstår inte alls vad problemet är. Hunden är ju snäll? påstår han och upprepar sedan hela tiden att han har fått en hjärnblödning och inte kan prata särskilt bra. Gången efter det, så kom han klivandes med bestämda steg och "ville prata med mig" eftersom han inte förstod varför jag blivit upprörd. Den gången förklarade jag lugnt och pedagogiskt att han måste hålla i hunden, risken är att hundarna börjar slåss och att någon blir skadad. Han verkade inte förstå vad jag sa överhuvudtaget.

Idag mötte jag dem igen. Han kom ut från en tvärgata och jag såg honom på långt håll - höll mig på höger sida av bilvägen och höll mina hundar kort. Han gick mitt på bilvägen och hade hunden i ett alldeles för långt koppel. Gubben får syn på mig - och istället för att hålla hunden så går han rakt mot mig och hunden anfaller.

Fick in mina hundar bakom ett staket på en villatomt alldeles bredvid och hans hund anfaller som en galning. Hugger som en galning runt mina ben, hänger i kopplet och försöker släpa med sig husse fram till mina hundar. Hans koppel hamnade runt en parkerad bil (repor??) och det var bara det som fick stopp på hunden.

Det kom en medelålders kvinna på cykel och stannade eftersom hon såg vad som hände och hon ropade till mig: "Han gör sådär jämt! Livsfarligt! Man blir galen!"
Gubben i fråga gjorde inte en enda ansats till att hålla i hunden eller överhuvudtaget reagera. Stod bara och tittade på. Jag blev så chockad att jag inte ens kom mig för att skälla, utan försökte prata pedagogiskt med honom igen och förklara att det blir farligt - att han MÅSTE hålla i hunden när han möter andra. Ingen respons alls. Jag gick därifrån när han började gagga om att han fått en hjärnblödning och inte kan prata särskilt väl. Han verkar vara sällskapssjuk och höll ett långt tal om sitt liv sist vi pratades vid, men han verkar inte begripa att han är en stor säkerhetsrisk.

Det var bara ren tur att jag inte blev biten! Vad gör man? Tänker ta kontakt med polisen och eventuellt göra en anmälan, eftersom hunden uppenbarligen är farlig och hundägaren inte har någon koll alls på den. Kvinnan på cykel påstod att det inte var någon engångshändelse heller, så kanske har han redan blivit anmäld, det glömde jag att fråga henne.

Vad skulle ni göra?
 
Sv: Vad göra med aggressiv hund och dement ägare?

:crazy:

usch.. Jag vet inte vad jag hade gjort. Men om det händer något så kan du ju ringa polisen och då måste det ju ske någon bättring?
Synd om det ska behöva gå så långt.. Men konstigt att gubben inte fattar? :confused: När hunder anfaller!?

Tur att det gick bra med dig och dina hundar iallafall. :bow:

Jag tycker det låter som en sån gubbe som kan förekomma i grannfejden :idea:
 
Sv: Vad göra med aggressiv hund och dement ägare?

Om du gör en polisanmälan kan dom förhoppningsvis se att ägaren inte kan ta ansvar nog över sin hund, och kanske tvinga en omplacering eller liknande. Man får ju inte lov att ha uppenbart aggressiva hundar som attackerar liksom, då blir det oftast koppeltvång och munkorg om man ska ha den kvar. Och med det menas inte Flexi...
 
Sv: Vad göra med aggressiv hund och dement ägare?

Anmäl till polisen! :eek::mad:

Och var noga med att dokumentera om dina hundar får skador, sånt ska han betala om det blir så illa att vet måste behandla!!
 
Sv: Vad göra med aggressiv hund och dement ägare?

Jag hade anmält till polisen. Både händelsen i sig och att gubben inte riktigt har koll (verkar som om hjärnblödningen har fler effekter än bara talet- han kanske behöver hjälp i övrigt också).

Sedan hade jag valt en annan väg/till annat bostadsområde på hundpromenaderna.
 
Sv: Vad göra med aggressiv hund och dement ägare?

Absolut anmal till polisen. Aven om du gar andra vagar och inte ser honom igen sa maste han anmalas innan hunden skadar nagon annan. Vad hander om det star ett barn emellan som blir skadad? Ring polisen!
 
Sv: Vad göra med aggressiv hund och dement ägare?

Jag skulle ringa 11414 och prata med polisen. Även om gubben inte menar att vara elak så är hans hund en säkerhetsrisk och troligt är att han själv behöver mera hjälp också.
 
Sv: Vad göra med aggressiv hund och dement ägare?

:eek::eek:

Håller med dom andra, ring polisen!
Herregud de kan ju blir riktigt farligt det där. Tur de gick bra ändå trots allt men kan sluta illa nästa gång någon stöter på han och hunden.
 
Sv: Vad göra med aggressiv hund och dement ägare?

Jag skulle ringa 11414 och prata med polisen. Även om gubben inte menar att vara elak så är hans hund en säkerhetsrisk och troligt är att han själv behöver mera hjälp också.

Håller med.
Man behöver ju inte ta till storsläggan direkt utan kan sköta det med lite finess o respekt.
Hemtjänsten kanske oxå har synpunkter på hunden.

mvh
 
Sv: Vad göra med aggressiv hund och dement ägare?

Kanske lite offtopic, men men...Jag har också en stor hund som förmodligen ser totalt livsfarlig ut när hon gör sina utfall.
Men inte fasen släpper jag fram henne vild och galen till andra stackars människor?

Det livsfarliga med den här mannen verkar ju vara att han släpper iväg på kopplet, om jag förstod det rätt? Eller kommer ni så nära varandra att hundarna möts på nära håll? Har man en problemhund/agresssiv/osäker what so ever, så MÅSTE man ju hålla koll! Något som kanske är för svårt för denna mannen om han nu är både gammal och dement? En hund i den storleken är ju ordentligt stark också!

I ditt fall hade jag nog faktiskt polisanmält händelsen om det faktiskt är så att han släpper fram den galna hunden till andra. Det är inte okey att riskera andra hundar och människors liv.

Tycker förresten att det är strongt av dig att prata med honom direkt, även om det i detta fallet inte verkar gått så bra ändå.
 
Sv: Vad göra med aggressiv hund och dement ägare?

Konsulterade konstapeln i huset om saken, han jobbar som utredare för tillfället. Oddsen för att något ska hända i ditt fall om du polisanmäler det hela är tyvärr inte jättestora för det uppstod inga skador vad jag kunde se i din text.

Om du väljer att anmäla, gör det då via internet (går att göra via polisens hemsida) Då skriver nämligen du ner allt som har hänt med dina ord, istället för att någon trött anmälningsupptagare inne hos polisen skriver en sammanfattning som resulterar att ärenden avskrivs så fort du går ut genom dörren.

Tänk på att datum, klockslag och vittnesuppgifter (namn, adress, telefonnummer osv) är viktiga. Beskriv händelserna noggrant och i detalj, utelämna irrelevanta saker. Polisen är bara intresserade av exakt vad som har hänt och ingenting annat. Mycket i sådana här ärenden hänger på just vittnen så har du inga kontaktuppgifter till damen är det nog ett dött lopp - tyvärr. Men då finns där i vart fall en anmälan sedan tidigare om det händer något senare, vilket bara verkar vara en tidsfråga :cool:

Lite tragikomiskt och OT är att i staden jag bor finns det en farbror som susar runt med permobil och är riktigt skruttig. Han hade tidigare en Rottweiler med munkorg och kom man nära så pep han att hunden var tokaggressiv. Farbrorn blev riktigt sjuk och polisen fick bryta sig in i lägenheten tillsammans med ambulanspersonalen. Rottisen visade sig vara världens snällaste. Nu har den tagits ifrån honom och han har en JRT istället och den lilla råttan är verkligen tokaggressiv på riktigt och ser konstant ut som om den har permobilen på släp :eek:
 
Sv: Vad göra med aggressiv hund och dement ägare?

*kl*

Det livsfarliga med den här mannen verkar ju vara att han släpper iväg på kopplet, om jag förstod det rätt? Eller kommer ni så nära varandra att hundarna möts på nära håll?

Nä, bilvägen är bred och det finns både en bred gräsremsa på ena sidan av vägen (där han brukar rasta hunden) och en trottoar på andra sidan vägen (där jag brukar gå). När han ser att jag kommer med mina hundar så går han alltså fram rakt mot mig ("siktar" mot mig, om ni förstår) och hunden går naturligtvis en 5-10 meter framför så långt som flexikopplet räcker. Trots att jag försökt ryta i vid tidigare tillfällen "KOM INTE HIT MED HUNDEN!" så stannar han inte. Han förstår inte alls utan piper bara om att "Det är ingen fara" etc. Så fort hunden kommer inom räckhåll så anfaller den och han gör ingenting.

Jag har alltså gjort en poäng i att hålla mina hundar kort och att hålla mig undan. Igår hade jag till och med stannat och ställt mig på sidan så att han hade hela vägen, gräsremsan och trottoaren att passera på - och ändå så släpper han fram hunden. Det är uppenbarligen något fel i huvudet på honom, och det var bara tur att jag fick in mina hundar bakom staketet på villatomten innan något hände.

Konsulterade konstapeln i huset om saken, han jobbar som utredare för tillfället. Oddsen för att något ska hända i ditt fall om du polisanmäler det hela är tyvärr inte jättestora för det uppstod inga skador vad jag kunde se i din text.

(...)

Men då finns där i vart fall en anmälan sedan tidigare om det händer något senare, vilket bara verkar vara en tidsfråga :cool:

Det är det senare jag är ute efter - att det finns en anmälan sedan tidigare om det skulle hända något. (Det är snarare så att det kommer att hända något - det är nog bara en tidsfråga!). Jag hade tur och blev inte biten, och ingen av mina hundar kom han åt heller, så den här gången klarade vi oss.

Tyvärr är jag nu faktiskt rädd för att gå den vägen igen - och det måste jag göra för att komma runt den rundan som jag alltid brukar gå. Vet inte alls hur jag ska göra nu, känns jättetrist att en gubbe ska få förstöra hela våra kvällspromenader. Ska sätta mig med kartan och försöka se hur man skulle kunna gå runt det aktuella bostadsområdet... Risken är dock stor att jag träffar på honom igen - och han kommer säkert att försöka gå fram till oss nästa gång också.

:(
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
616
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 303
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 859
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund I vårt område finns det en familj som har två vallhundar av mindre/mellanstorlek (15-20kg). Hundarna får ingen som helst aktivering...
Svar
15
· Visningar
1 588
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp