Vad göra med en katt som tappar vikt och drar sig undan? (utbruten från Kattsnack #5)

PO LUNDQVIST

Trådstartare
HJÄLP!
En av våra kattor börjar se ut som ett benrangel. Kan inte längre kamma honom med favoritkammen då den slår emot benknotorna. Han är gammal på 14 året och har börjat så smått med att ibland göra ifrån sig där han är för stunden. Läste om någon som hade en katt som liksom vår varit kraftig i 4-5 års åldern för att sen bli ett benrangel på äldre dar. Han äter och verkar synligt sett inte må dåligt. Han har varit husets katt nr ett sedan han kom hit som nyfödd och blev självklar ledare för de tre andra kattorna i familjen. Han drar sig undan mer nu och är inte så social som innan. Var med honom hos veterinären för ca 3 månader sedan och där var inga direkta fel på honom. Är det någon som har tips om en katt kan må dåligt men kan undvika att visa detta. Kattor som är sjuka drar sig oftast undan men han kommer till oss ändå med jämna mellanrum. Han äter bl a malet oxkött som jag ger honom och han har aldrg nekat att äta ännu på fastande mage. Det är svårt att se en familjemedlem blivit äldre men att nu förkorta hans liv just nu känns inte rätt då han ligger jämte mig vid datorn och myser (spinner) Hur ska man göra? Tacksam för råd? / PO
 
HJÄLP!
En av våra kattor börjar se ut som ett benrangel. Kan inte längre kamma honom med favoritkammen då den slår emot benknotorna. Han är gammal på 14 året och har börjat så smått med att ibland göra ifrån sig där han är för stunden. Läste om någon som hade en katt som liksom vår varit kraftig i 4-5 års åldern för att sen bli ett benrangel på äldre dar. Han äter och verkar synligt sett inte må dåligt. Han har varit husets katt nr ett sedan han kom hit som nyfödd och blev självklar ledare för de tre andra kattorna i familjen. Han drar sig undan mer nu och är inte så social som innan. Var med honom hos veterinären för ca 3 månader sedan och där var inga direkta fel på honom. Är det någon som har tips om en katt kan må dåligt men kan undvika att visa detta. Kattor som är sjuka drar sig oftast undan men han kommer till oss ändå med jämna mellanrum. Han äter bl a malet oxkött som jag ger honom och han har aldrg nekat att äta ännu på fastande mage. Det är svårt att se en familjemedlem blivit äldre men att nu förkorta hans liv just nu känns inte rätt då han ligger jämte mig vid datorn och myser (spinner) Hur ska man göra? Tacksam för råd? / PO
Om han gör ifrån sig där han är för stunden är det något som är fel och då skulle jag nog gå till veterinären och kolla upp det igen. Prata även med veterinären om foder, du kanske kan ge honom något med lite mer näringsinnehåll och på så sätt få upp vikten?

Min katt blev 19 och han började magra av rejält vid kanske 16 års ålder. Han hade alltid haft svårt för mat och var sjuk (stuviter) nästan hela sitt liv, så han fick specialmat. Det gick inte att ge honom annat än den maten eftersom han blev sjuk igen. Men eftersom han visserligen magrade (och framförallt tappade muskelmassa) men mådde bra i övrigt lät jag det var. Det var ju inte som att han svalt, han fick så mycket mat han ville alltid.
Vi tog bort honom eftersom han fick epilepsi på äldre dar och sista anfallet såg man verkligen att det dränerat honom totalt både kroppsligt och psykiskt. Då tyckte jag det var sista gången han skulle behöva få ett anfall och tog bort honom samma dag. Värsta och bästa beslutet någonsin.
 
Vet inte vad din veterinär gjorde men jag tar alltid blod och urinprov, och ber veterinären att klämma igenom extra noggrant, kolla bakbenen tex, känna ordentligt i halsen, be om munröntgen - FORL/TR syns ibland inte på vanlig koll. Diskutera med vet om särskilt näringsrikt och smakrikt foder, gärna blötmat för att förebygga njurproblem.

Eftersom katten börjar bli lite äldre fundera igenom hur hemmet är organiserat. Vissa äldre katter behöver låda med låg kant för att orka kliva i, sätt ut fler lådor så han aldrig får särskilt långt till lådan. Om ni har fler katter i hushållet, se gärna till att han får ha sin mat ifred - Surefeeder med chipp är bra.
 
@PO LUNDQVIST sällar mig till skaran. Er katt har en högre ålder och vid uppvisande av beteende och allmänstatus fysiskt som du redovisar måste du ta den för koll hos veterinär .
Katter döljer smärta och dåligt mående in i det längsta så det är ingen måttstock att ”den kommer ju fram/är social emellan” osv. Det du beskriver om kattens allmänna status inkl beteende visar på att den inte alls mår bra.

Ring veterinär i morgon och få en tid direkt för koll och blodprov på katten över lever, njurar osv om det utifrån veterinärens bedömning är befogat vilket jag vågar tippa att det definitivt är.
 
Avmagring är alltid orsak för veterinär Pronto. T ex vid njursvikt rasar vikten. Det är ett jävligt plågsamt sätt att självdö på. Och tyvärr kan det vara något fel nu som inte syntes för tre mån sen
Ta katten till veterinär snarast.

Sköldkörtelproblem hade jag också tagit med som möjligt - då magrar de och tappar muskelmassa snabbt. (Bara som inflik - men summa summarum så bedövs definitivt en veterinärgenomgång av katten...) 👍
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp