Vad göra med häststackarn..!?

Jag är också med i solskensföreningen. Hästen skall ha vilodagar då och då så varför inte på en regnig blåsig dag. Min häst mår absolut inte dåligt av att stå en dag. Man kan göra det till en pysseldag och tex rycka manen, tvätta svansen, ge pållan en skön massage, smörja läder. Hästen skall vara en njutning för mig och hon gillar verkligen mitt regn-pyssel!

Dessutom är jag en tillhör jag solskensföreningen så mycket att jag har vintervila på min häst istället för bete.

Fast ibland är det en njutning att ta ut en kort tur i höstregnet om komma in och dricka en kopp varm choklad :)
 
Om det inte är regn som håller på i flera dagar så undviker jag att rida ut när det regnar. Både jag och hästen blir griniga och varför inte ta ledigt då :confused:?
Kommer det bara små skurar är det ingen fara men konstant regn, nej tack!
 
hej!
du kan ju hitta på annat!
ni kan gå på en kort promenad, longera, tömkör/köra (kanske finns nån att låna grejor av om du inte har) jobba från marken (flytta sig för tryck, jojo m.,m. :banana:)
Kram & Ha de bra!!
 
Jag rider ibland när det regnar..men inte spöregn kanske..fast ibland har det ju börjat vräka ner medans man rider :smirk:
Min häst hatar rgen mest av allt också så det är inte så kul att rida då...men så många dagar brukar det inte regna heller :)
 
Ja, man får väl försöka ta sig i kragen och hitta på nåt trots regnet...men jag verkligen hatar regn och blåst..fryser mig igenom hela vintern..jag är def. en medlem i solskensföreningen...vill helst bara rida när det är 20 grader varmt och sol...min häst får inte heller vila på sommaren med betet..utan vintervila istället. Tror själv stenhårt på att jag har levt i ett varmare land i mitt tidigare liv...tur är att min polle är lika som mig, vill inte heller göra så mycket när det är skitväder..fast han kan bli lite busig med Husse ibland när han ska ta in han från hagen (dock inte med mig...för det är lönlöst har han redan kommit på) Förra sommaren när jag var ute och red så bara öppnade sig himlen helt sådär från att varit sol..det vart totalt spöregn, jag hade kanske 10 min skrittväg hem på en fin grusväg..så jag tänkte..nu polle får du galoppera sista biten hem..vad tror ni han gjorde ?!?!? Ingen galopp kan jag säga iaf...tvärnitade och vägrade ta ett steg, enda stället han ville gå till var under ett träd..och där stod han som fastfrysen tills det slutat regna, sen gick vi hem.
Så alla hästar tycker inte om regn och skitväder..haha. !
 
Jag håller med
Man bör ut och rida i alla väder.
Skaffa ett bra regnställ finn många fina.
Om du inte vill att hästen ska bli våt , köp ett ridtäcke.
Vintertid varm jacka termobyxer varma skor och vantar .
Broddar på hästen. Vi rider i alla väder vi har ingen inomhus bana utan bara vägar mm :banana:
 
Jag är med!

jag rider INTE i ösregn. Finns ingenting som kan få mig att släpa ut en högst motvillig häst som bara villv ända hem i ösregn, ochs itta och genomlida en ridtur bara för att "man ska". varken hästen eller jag tycker om det.

"Vanligt" regn däremot är en annan sak, men piskande ösregn tittar jag på genom fönstret ;)

Det är sällan det öser ner flera dagar i rad, men det händer (för ett tag sen öste det ner varenda jävla dag i en hel vecka. Hästarna valde att stå i stallet och äta hö, jag valde att nedbäddad i soffan lyssna på när det trummade på taket), och då får de vila flera dagar i rad då (går ju i hagen ändå, men inte full tid om de inte vill).

Så, jag är med i Solskensryttarklubben, eller iaf vi som inte rider i ösregn.

och skilj på ösregn och vanligt regn.

Jag rider fö inte när det är snöstorm eller regnstorm heller. ("Bara" kraftig vind är inga problem, men kombineras den med nederbörd och närmar sg stormstyrka så får man inte ut mig, och knappt hästarna).

Däremot ber jag en liten bön om att slippa ösregnet närmsta tre veckorna. valacken ska ju igång igen och han ska vara igång på å.b. så jag får göra ett tillfälligt inhopp i klubben för "fanatiker som anser att det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder och dåliga ländtäcken" =)
 

Liknande trådar

Hästhantering Vad gör ni med era ettåringar? Vi har en mycket lugn ettåring, som snabbt finner sig i nya saker och har ett väldigt bra psyke. Än så...
Svar
1
· Visningar
609
Senast: Habina
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
641
Senast: Cattis_E
·
Träning Tänkte lägga in en dag i veckan med bommar som styrketräning. Skritt och avsuttet till att börja med, varierad höjd men gärna lite högre...
Svar
3
· Visningar
793
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
5 136
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp