Vad göra med lägenhet?

moster

Trådstartare
I början av året köpte jag min första egna lägenhet relativt billigt då jag och sambon skulle bli särbos. En liten 1:a som var i renoveringsbehov. Av flera olika anledningar så har renoveringen dragit ut på tiden och just idag så går den inte att bo i då det inte finns något kök och det köket som håller på att monteras upp står i vardagsrummet osv.

Lägenheten köptes i lite panik av mig av flera olika anledningar, bla för att jag behövde en bostad, den var billig osv, jag kände mig stressad av både mäklare och anhöriga som var på mig om att den kommer bli jätte bra och den kommer bli super fin osv. Jag har egentligen ångrat köpet sedan jag gav budet, men har som sagt fått höra att det kommer bli så bra så bra och kunde liksom inte få stopp på tåget som skenade.

Nu har jag hittat, kanske inte min drömbostad, men åtminstone min drömlägenhet som jag blev så kär i när jag var på visningen.
Men så till problemet: Som jag förstår det så är det relativt bråttom för säljaren av lgh nr 2 att sälja då hen redan köpt ny bostad, men det verkar som att det bara jag just nu som visat intresse.
Min lgh är som sagt inte färdig renoverad och när den väl blir det så tror jag att den kommer vara svårsåld utifrån det läget vi har i värden idag ihop med att det för tillfället ligger väldigt mycket likvärdiga bostäder ute just nu i samma område. Då föddes min tanke om att hyra ut lägenheten i andra hand, vilket jag tror skulle vara väldigt lätt.
Bostadsrättsföreningen som jag bor i består av ett gäng "Oves" - gubbar som ska bestämma över allt som de kan och nu när jag mejlade ordförande så sa han princip nej rakt upp och ner. Pratade med banken idag och de verkade inte jätte pigga på att ge mig ett till bolån så jag har två bostäder. Jag har möte i morgon med mäklaren för att se vad han kan värdera min lgh till och hur han ser på marknaden just nu.

Finns det någon som har någon tanke om hur man ska lösa det här? Känner mig just nu så fruktansvärt uppgiven :(
 
Rent krasst så kan BR-föreningen inte neka dig om du som anledning anger giltiga skäl. Dock är ju inte köp av annan bostad giltigt skäl.
Vet att banken kan bevilja lån innan den gamla bostaden är såld med denna som ”säkerhet”. Viktigast är således värdering av din nuvarande bostad. Om du är enda intressenten på din drömlägenhet finns fortfarande tid
 
Brf bör bevilja en uthyrning i andra hand med anledningen att bostaden är svårsåld pga marknadsläget, i alla fall en kortare tid (6 mån). Föreningar vill generellt inte ha andra handsuthyrningar överhuvudtaget och försöker säkert så länge det går att neka dig, men skulle du välja att gå vidare med ärendet så ska föreningen ha svårt att neka dig med det skälet. Möjligen att du behöver att testat att sälja lägenheten först dock för att bevisa att det är svårsålt. Det hjälper dig inte med banken eftersom du fortfarande i så fall äger två lägenheter.
 
Brf bör bevilja en uthyrning i andra hand med anledningen att bostaden är svårsåld pga marknadsläget, i alla fall en kortare tid (6 mån). Föreningar vill generellt inte ha andra handsuthyrningar överhuvudtaget och försöker säkert så länge det går att neka dig, men skulle du välja att gå vidare med ärendet så ska föreningen ha svårt att neka dig med det skälet. Möjligen att du behöver att testat att sälja lägenheten först dock för att bevisa att det är svårsålt. Det hjälper dig inte med banken eftersom du fortfarande i så fall äger två lägenheter.

Är detta verkligen ett skäl? Även om reglerna har lättats upp efter att lagen gjordes om 2014 så har jag aldrig hört att detta anses som ett giltigt skäl? Jag har förstått att det främst är studier, sammanboende på prov med sambo, utlandsarbete, avflyttad till tex äldreboende, uthyrning till närstående typ barn/barnbarn som gäller? Vore intressant med en länk till detta då jag är ansvarig för andrahanduthyrning i min BR-förening! :)
 
Är detta verkligen ett skäl? Även om reglerna har lättats upp efter att lagen gjordes om 2014 så har jag aldrig hört att detta anses som ett giltigt skäl? Jag har förstått att det främst är studier, sammanboende på prov med sambo, utlandsarbete, avflyttad till tex äldreboende, uthyrning till närstående typ barn/barnbarn som gäller? Vore intressant med en länk till detta då jag är ansvarig för andrahanduthyrning i min BR-förening! :)

Jag har också läst att man får hyra ut pga svårsålt. Finns bland annat här: https://www.domstol.se/amnen/hyra-b...bostadsratt/hyra-ut-bostadsratt-i-andra-hand/
 
Tack för era svar!
Jag har fått nej ifrån styrelsen, så jag får lägga ut den och sen bevisa att det är svårsålt.
Mäklaren var ute och värderade idag och han la den ganska mycket mindre än vad jag väntat mig vilket betyder att jag inte kan låna handpenningen på min lgh i "förväg" och även om jag får den såld för det mäklaren värderat den till så kommer det ändå inte räcka till handpenningen jag behöver. Mitt sparkonto är ju barskrapat pga renoveringen så jag får helt enkelt släppa lägenheten alt hoppas på att den finns kvar om jag på något mirakulöst sätt kan fixa fram pengar...
 
Är detta verkligen ett skäl? Även om reglerna har lättats upp efter att lagen gjordes om 2014 så har jag aldrig hört att detta anses som ett giltigt skäl? Jag har förstått att det främst är studier, sammanboende på prov med sambo, utlandsarbete, avflyttad till tex äldreboende, uthyrning till närstående typ barn/barnbarn som gäller? Vore intressant med en länk till detta då jag är ansvarig för andrahanduthyrning i min BR-förening! :)
Här t.ex. https://www.bostadsratterna.se/allt-om-bostadsratt/faktablad/andrahandsuthyrning
Och vid en googling så finns det flera länkar som föreslår detta som ett skäl vid andrahandsuthyrning. Tror dock knappast att det är tillämpbart på lägenheter i Stockholm och kan tänka mig att man måste sätta ett rimligt pris och ändå inte lyckas få den såld och inte om att få det sålt till fantasipriser.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Så. Jag och partnern har äntligen fasta jobb båda två, vet hur och vart vi vill bo osv. Vi är otroligt överens om allt ifrån storlek på...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 120
Senast: Red_Chili
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 415
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 796
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 514
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp