Vad göra med rönnbär?

Ullmerkott

Trådstartare
Det ser ut att bli ett riktigt rönnbärsår i år. Ekorren i mig vill förstås ta tillvara på överflödet på något sätt. Så vad är Bukes bästa idéer på vad man egentligen gör med rönnbären? Gelé funkar förvisso, men det har ju ett ganska begränsat användningsområde. Vad kan man annars hitta på med dem?
 
Googla rönnbär + recept så får du upp tips :)

Vilket otrevligt svar egentligen? Jag skulle tro, nä jag VET att google är tillgängligt för alla som har internet tillgängligt. Skulle du svara någon sådär som frågar dig efter ett bra recept irl?

-------------------------------------------------

Svar till TS

Ett gammalt recept jag har från min amerikanska familj är 'berusad rönnbärsgelé" som är typ vanlig gelé, men med whisky i. Detta häller man upp i iskubslådor och låter stelna. Om man oljar kublådan först så ploppar de ut lättare. Sen rullade man kuberna i socker, ffa brunt strösocker.

Tänk på att rönnbären ska vara frostnupna när de plockas. Man kan göra det själv genom att lägga dem i plastlåda i frysen ett par timmar också. Smaken mildras något så,
 
KONJAKSSYLTADE RÖNNBÄR

1/2 kg (1 liter) frostbitna rönnbär
2 dl vatten
1 kanelstång
1/2 kg syltsocker
1/2 dl konjak
Skölj och rensa bären. Häll vattnet i en gryta och koka upp. Lägg i bären och kanelstången och koka under lock i 10 minuter.

Tillsätt syltsockret och låt koka i ytterligare 2 minuter. Tag grytan från värmen och rör i konjaken. Rör tills det svalnat, annars flyter bären upp. Häll upp på väl rengjorda heta burkar och förslut. Förvara svalt.
.-------------

Jag vill varmt rekommendera syltade rönnbär som alternativ till lingon. Jag tror att detta kan vara det recept jag använt, blev bra i alla fall! Men av någon anledning som jag inte kan utläsa i detta recept så har jag också pytsat i några hela kryddnejlikor, kanske fick jag feeling och kände att det skulle passa. Hur som helst är det gudomligt gott till viltfärsbiffar eller stek med trattkantarellsås + potatis-/jordärtskocksmos. Ska ge mig på en ny batch denna höst. Rönnbärsgelen varar nog minst ett år till (men det är också gott, bara att jag använder det så sällan).
 
Det ser ut att bli ett riktigt rönnbärsår i år. Ekorren i mig vill förstås ta tillvara på överflödet på något sätt. Så vad är Bukes bästa idéer på vad man egentligen gör med rönnbären? Gelé funkar förvisso, men det har ju ett ganska begränsat användningsområde. Vad kan man annars hitta på med dem?
Oj, och här sitter jag och trodde att rönnbär enbart åta av fåglar. Kanske dags att smaka något liknade.
 
Oj, och här sitter jag och trodde att rönnbär enbart åta av fåglar. Kanske dags att smaka något liknade.

Jag försöker göra gelé varje år, det är ett måste till älgsteken :up: Viktigt är att de är frysta innan man gör något, antingen på trädet under första frosten (vilket aldrig sker här, jag ids inte vänta) eller att man fryser dem innan man gör något med dem. Det tar bort lite bitterhet samt att de släpper saften lättare.
 
Vilket otrevligt svar egentligen? Jag skulle tro, nä jag VET att google är tillgängligt för alla som har internet tillgängligt. Skulle du svara någon sådär som frågar dig efter ett bra recept irl?

-------------------------------------------------

Svar till TS

Ett gammalt recept jag har från min amerikanska familj är 'berusad rönnbärsgelé" som är typ vanlig gelé, men med whisky i. Detta häller man upp i iskubslådor och låter stelna. Om man oljar kublådan först så ploppar de ut lättare. Sen rullade man kuberna i socker, ffa brunt strösocker.

Tänk på att rönnbären ska vara frostnupna när de plockas. Man kan göra det själv genom att lägga dem i plastlåda i frysen ett par timmar också. Smaken mildras något så,
Vad var otrevligt med det svaret??:confused: Finns ju massor att göra, och att tipsa om google är väl inte otrevligt?
 
Jag försöker göra gelé varje år, det är ett måste till älgsteken :up: Viktigt är att de är frysta innan man gör något, antingen på trädet under första frosten (vilket aldrig sker här, jag ids inte vänta) eller att man fryser dem innan man gör något med dem. Det tar bort lite bitterhet samt att de släpper saften lättare.
Se vad mycket man lär sig!
Det ska jag absolut testa, vi äter dessutom mycket viltkött.
 
När jag gick på Folkhögskola (Solvik i Frostkåge) fick vi rönnbärssaft till maten. Hemgjord. JÄTTEgod! Jag bestämde mig för att göra egen sedan jag slutat skolan. Plockade massor av rönnbär ... men under natten började bärens små (snylt)gäster krypa ut. Massvis med små vita larver. Rönnbärsmal...... Det blev ingen saft. Jag vet inte om det var ett speciellt rönnbärsmal-år, men jag tappade lite av entusiasmen där.

Förlåt om jag förstör tråden.......

(Jag kokar å andra sidan glatt sylt av hallon utan att nitiskt kolla i varje bär efter hallonmask...!)
 
Torka och ät på vintern, så lite som 3 bär täcker dagsbehovet av c-vitamin

Du har inte tips på hur man torkar bären? Luft/ugn,vad passar bäst och hur varmt om i ugn? Har försökt googla lite men går bet på bra info.

----

Har hittat lite recept på rönnbärssalt, nån som gjort det nån gång? Ser väldigt fint ut med den röda färgen ☺️
 
När jag gick på Folkhögskola (Solvik i Frostkåge) fick vi rönnbärssaft till maten. Hemgjord. JÄTTEgod! Jag bestämde mig för att göra egen sedan jag slutat skolan. Plockade massor av rönnbär ... men under natten började bärens små (snylt)gäster krypa ut. Massvis med små vita larver. Rönnbärsmal...... Det blev ingen saft. Jag vet inte om det var ett speciellt rönnbärsmal-år, men jag tappade lite av entusiasmen där.

Förlåt om jag förstör tråden.......

(Jag kokar å andra sidan glatt sylt av hallon utan att nitiskt kolla i varje bär efter hallonmask...!)
Min mormor bekymrade sig aldrig för hallonmask, med motiveringen "lite skit rensar magen" :laugh: :love:
 
Du har inte tips på hur man torkar bären? Luft/ugn,vad passar bäst och hur varmt om i ugn? Har försökt googla lite men går bet på bra info.

----

Har hittat lite recept på rönnbärssalt, nån som gjort det nån gång? Ser väldigt fint ut med den röda färgen ☺

Via Google hittade jag någon som trädde upp dem på en sytråd och lät dem hänga mörkt och svalt tills de torkat och sedan la dem i en burk. Det låter som en bra idé, man vill ju inte värma dem med tanke på C-vitamininnehållet.
 
Via Google hittade jag någon som trädde upp dem på en sytråd och lät dem hänga mörkt och svalt tills de torkat och sedan la dem i en burk. Det låter som en bra idé, man vill ju inte värma dem med tanke på C-vitamininnehållet.

Ah, nä det är sant, tänkte inte på att värme gör något med "innehållet". Tack 🙏 lät ju ganska fint med ☺️ får se om jag har någon sån vrå att hänga dom i 🤔
 

Liknande trådar

Kultur Jag håller på att göra ett utkast till en bok inom ett av mina specialområden. Målgruppen (tänker jag mig) är både forskare inom ämnet...
Svar
9
· Visningar
561
Senast: Myrten
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Myrten
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 765
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 883
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp