Vad göra med vattnet?

tanten

Trådstartare
Osäkeer om jag valt rätt forum... lång krånglig inledning
Jag har problem med dricksvattnet

Jag bor invid en gammal damm som inte dämts på över etthundra år. I årundraden användes kraften till hytta, kvarn och såg. Under dämningstid leddes vattnet via en dammfåra till vattenhjulet som tillvaratog kraften. I nutid är det bara en bäck som mynnar i ett fint litet vattenfall om sisådär 70 cm.

Förra ägaren var en lite ... speciell... man. Han berstämde sig för att skapa en plats för en båt och lejde en lastmaskin som schaktade bort jorden från pannhusets grund samt matkällaren för att fylla ut i dammen (som inte hör till huset utan är bymark).

Dammfåran fylldes igen och nu har det varit högvatten och översvämning. Till slut hamnade min dricksvattenbrunn som en ö mitt i vattnet. Nu har vattnet sjunkit undan och jag undrar hur jag ska få bra dricksvatten igen.

Ska jag tömma brunnen? Kalka den?
 
Sv: Vad göra med vattnet?

Det är bara att pumpa ur tills att det bli bra igen.
Det kan ta ett tag.
Jag antar att brunnen är grävd?
 
Sv: Vad göra med vattnet?

Det är bara att pumpa ur tills att det bli bra igen.
Det kan ta ett tag.
Jag antar att brunnen är grävd?

Ja, inte är den borrad i alla fall.

Det är en källa man satt ner ringar runt.
Vattnet är kristallklart och luktfritt. Det går inte att se att det är dåligt. Det har en lite besk eftersmak bara. Får väl smaka på det och känna när eftersmaken är borta :)

Jag låter vattnet rinna när jag är hemma. Plus att jag väl får skaffa en pump att pumpa ur med?
 
Sv: Vad göra med vattnet?

Jag skulle inte dricka vattnet på ett tag.
Inte förrän brunnen hade bytt sitt vatten några gånger.
 
Sv: Vad göra med vattnet?

Har du tagit vattenprov ?

Näe. Verkar onödigt just nu eftersom jag VET att vattnet är dåligt.
Kan bli aktuellt när det gått några veckor.

Jag vet vad bäcken kommer ifrån och vilka marker den rinner igenom. Varken industri eller djurproduktion längs loppet. En kvalificerad gissning är att det mest är humusämnen som förorenar. Multnande gräs och löv.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Trött och arg
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp