Vad göra när häst sträckt sig?

B

Bettan34

Hej! Är helt ny här på buke och har nu (tyvärr) anledning att försöka mig på min första tråd.

Jag undrar hur ni skulle agera om er häst sträcker sig eller om en hälta sitter muskulärt?

Bakgrunden till att jag frågar är att olyckan var framme i lördags då min häst lyckades fastna i grimskaftet...

Vi hade kommit hem från tävling och jag skulle ta av honom transportskydden, jag lade grimskaftet över halsen på honom och satte igång. Då ruskade han på sig så grimskaftet ramlade ner från halsen och hängde ner i backen, han tog ett steg framåt och lyckades på något vis trampa fast det i brodden och han fick panik och ryckte till så grimman gick sönder.
Han små-stegrade sig och på vägen ner släppte grimskaftet.

Allt gick så fort så jag hann inte med alls... :(

Detta är nu 2 dagar sen och han är vare sig varm eller svullen i något ben men han markerar på vänster framben och höger bakben. Han är alltså diagonalhalt. Jag tror att han sträckte till sig när han ryckte till. Han är inte mycket halt, mer oren om jag säger så.

Jag masserar nu och kör på med liniment på bogar, hals och länd samt benen.
Dessutom stretchar jag honom i olika övningar. Min plan är att göra det varje dag och skritta honom i några dagar upp till en vecka. Är han inte väsentligt mycket bättre då så kontaktar jag veterinär och massör/osteopat.

Tilläggas bör att han inte verkar ha ont överhuvudtaget och han har ingen temp heller.

Låter detta vettigt???? Har ni några andra tips/råd att dela med er av?
Tack på förhand/Bettan.
 
Sv: Vad göra när häst sträckt sig?

Finns det någon som är kunnig inom det här området???
Svar emottages mycket tacksamt! :-)
 
Sv: Vad göra när häst sträckt sig?

Jag har även back on track snabb damasker och back on track fleecetäcke. Kan det vara bra att variera massagen med arnica med att använda BOT produkterna?

Alltså INTE använda det samtidigt. Kan det funka bra eller till och med bättre än att bara hålla sig till Arnican?
 
Sv: Vad göra när häst sträckt sig?

Jag skulle nog vara försiktig med att stretcha om misstanken är att hästen sträckt sig. Det kan göra saken värre.

Är han inte bättre efter ca en vecka så ska du nog kontakta veterinär precis som du har tänkt. Är ju svårt att säga exakt vad som kan ha hänt men jag hoppas det går bra. :)
 
Sv: Vad göra när häst sträckt sig?

Hade det varit jag hade jag omedelbart efter skadan upptäckts tagit kontakt med min Equiterapeut. Det är så lätt att en skada förvärras om den inte behandlas genast och lätt att man förvärrar läget genom egenbehandling.
Har du ingen kunnig som du kan kontakta?
 
Sv: Vad göra när häst sträckt sig?

Min häst hade egentligen inte sträckt sig i höstas, men visade liite hälta pga två väldigt stela muskler - Triceps brachii och Deltoideus. Jag valde på tränares inrådan att inte ta ut någon expert då, det var så tydligt vart det satt ändå och han hade haft problem med de musklerna hela hösten, sedan jag stallade upp honom på ett stall som visade sig gilla små frimärkeshagar och korta utevistelser. Han stod helt enkelt still för mycket.

Jag gjorde så att jag smorde med arnikagel varje dag och masserade musklerna 10-15 minuter. Hästen fick stå. Efter två veckor var problemet borta och han gick att rida igång igen, arnikagel är verkligen helt fantastiskt för spända muskler! Vet att folk har använt det på sträckta muskler med samma resultat.

(Tyvärr fick min häst miniåterfall, han blev aldrig halt igen men stel, så i årsskiftet ställde jag honom på lösdrift istället och nu är problemen helt borta sedan fem månader. Fast så långt behöver du nog inte gå med din häst :p)
 
Sv: Vad göra när häst sträckt sig?

Jo jag har varit i kontakt med en Equie terapeut idag och hon rådde mig att avvakta ungefär en vecka för att se om det förbättras.
Massage och liniment rekomenderades men precis som du sa hon att man ska vara försiktig med att stretcha. Lite grann var ingen fara men man måste vara lyhörd för hur hästen reagerar. :-)
 
Sv: Vad göra när häst sträckt sig?

Pratade också med en hästmassör idag och hon tyckte också att man kunde avvkata med att kalla ut henne då vi vet exakt vad som hänt, när det hände osv. Hästen är inte svullen eller varm, reagerar inte överhuvudtaget när man "känner igenom den". Hon tyckte att jag skulle massera själv samt smörja med arnica och varva detta med back on track täcke och snabbdamasker.
Inte samtidigt alltså utan typ varannan dag.

Jag håller tummarna för att detta fungerar nu. Är han inte mycket bättre inom en vecka får massören komma ut och då tar vi ställning till hur vi går vidare.

Jag hoppas hon har rätt i att vi kan avvakta så inte situationen blir värre.
Det är svårt tycker jag, man litar ju på att hon vet vad hon snackar om. Ändå blir jag orolig.
 
Sv: Vad göra när häst sträckt sig?

Jo jag har varit i kontakt med en Equie terapeut idag och hon rådde mig att avvakta ungefär en vecka för att se om det förbättras.
Massage och liniment rekomenderades men precis som du sa hon att man ska vara försiktig med att stretcha. Lite grann var ingen fara men man måste vara lyhörd för hur hästen reagerar. :-)

Det där hade jag inte nöjt mig med. Jag hade inte blivit lugn förrän hästen var undersökt av ett proffs för att försäkra om att inget allvarligt hänt. En omgång massage och/eller laser av ett proffs skadar inte heller.
Det har hänt att jag kallat ut ET i "onödan" och då det inte hittats nåt fel på min häst, har jag inte behövt betala.
 
Sv: Vad göra när häst sträckt sig?

Kunde banne mig inte sova i natt pga alla tankar om vad man bör göra.
Så jag bestämde mig för att ta ut Equie-terapeut nu idag istället för att vänta en vecka. Då vet jag i alla fall. Återkommer om hur det har gått ikväll om någon är intresserad.
 
Sv: Vad göra när häst sträckt sig?

Jag tycker du gör helt rätt. Känns bäst att vara på säkra sidan och nattsömnen ska man vara rädd om.

Jag vill gärna ha en uppdatering efter besöket.
 
Sv: Vad göra när häst sträckt sig?

Snacka om att jag har otur alltså... Fick precis ett telefonsamtal från equieterapeuten.
Vi får ingen tid förrän på onsdag. :-( :-( :-(

Det var tydligen fullt heeeeela veckan. Hon är den enda equieterapeut jag känner till här på orten också. Vad fan!!!! Kan man ta ut en "vanlig" massör tills dess då?

Hon bad mig att kolla honom idag så vi har något att gå på, hurvida han blir bättre eller inte. Oavsett om han blir bättre så får hon komma ut på onsdag i alla fall. Det kan ju inte skada att ett proffs tar sig an honom. Men jag skulle vilja ha ut någon mer akut. Känner till en bra massör men hon svarar inte i telefon.. Varken igår eller idag... suck :-(
 
Sv: Vad göra när häst sträckt sig?

Är det equiterapeuten L? Vet en superduktig man i Sundsvall som många är nöjd med, kan PMa om uppgifter (som jag hittade på en sida på internet). Nu är det förvisso påsk men jag tror att han är ganska flexibel, har ingen erfarenhet själv av honom dock.
 
Sv: Vad göra när häst sträckt sig?

Hej! Tack för ditt meddelande! Har sparat kontaktuppgifterna nu :-). Ja det är equiterapeut L**a som jag varit i kontakt med.
 
Sv: Vad göra när häst sträckt sig?

Personligen har jag ingen bra erfarenhet från henne. Mycket möjligt att hon är bättre nu än då för två-tre år sedan, men det hela var mest flummigt tycker jag.
 
Sv: Vad göra när häst sträckt sig?

Ok, ja det lät ju inge vidare. Hon samarbetar ju med en mycket välkänd massör med gott rykte så jag antog att hon var duktig. Jag har personligen inte hört någon som varit missnöjd med henne men det är ju olika det där :-)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 102
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 063
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 503
Hästvård Mitt sto har blivit halt på vänster bak efter ett ihopsläpp. Vi åkte in till klinik och gjorde en hält utredning. Reagera lite på högt...
Svar
6
· Visningar
2 695
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp