Vad göra om hästen kortar av baksteget?

L

lie

Vad hade ni gjort om ni hade haft en häst som kortar av baksteget när han springer?
 
Sv: Vad göra om hästen kortar av baksteget?

kortar han bara av ett av bakbenen eller gäller det baksteget överhuvudtaget?
om du lägger på tunga skor eller boots så länger dom ju baksteget.. men jag får känslan av att han håller igen pga smärta. hur känns h*n när baksteget kortas?
 
Sv: Vad göra om hästen kortar av baksteget?

Han har tunga skor fram så det är inte det, men denna häst har varit hos en tjej som bara har kört långsamkörning med honom 3 dagar i veckan.. Så han kortar av båda bakstegen, märks ju fortare det går.
Nu går han bara snabbjobb och han får även massage.. Han är lite stel i bakpartiet, men han kortar även av baksteget fast han är mjuk i kroppen...
 
Sv: Vad göra om hästen kortar av baksteget?

Okej finns det några mer tips?
Galoppera kan jag räkna bort, för det finns ingen travsäkrare häst än denna.
Har aldrig fått ett enda litet galoppsteg trots alla försök..
 
Sv: Vad göra om hästen kortar av baksteget?

lie skrev:
Han har tunga skor fram så det är inte det, ...
ju tyngre dom är fram och lättare bak ju kortare känns baksteget... du ska ha de tyckre skorna bak. om dom är lätta bak så får du ett kort och högre trippigt steg. men om du tynger dem så får du ett lägre men längre steg. hur ser h*n ut exteriört? vissa hästar är inte skapta för att kunna trava exemplariskt. har du ingen bild på h*n då h*n är uppställd? en bild kan tala för mycket!
 
Sv: Vad göra om hästen kortar av baksteget?

lie skrev:
Okej finns det några mer tips?
Galoppera kan jag räkna bort, för det finns ingen travsäkrare häst än denna.
Har aldrig fått ett enda litet galoppsteg trots alla försök..
klart det går att få han att galoppera!! det enklaste sättet som finns (fast inte så bra i längden om den skall ridas klassiskt sen) är att du gör en pytteliten volt och när du svänger upp mot tex galoppbacken så ställer du han överdrivet mycket utåt och får han att gå lite på snedden samtidigt som du pushar på han till galopp. om han är omöjlig så gäller dte att störa han så han faller i galopp - men jag lovar att du kommer aldrig att lyckas om han väl travat iväg! det måste göras från skritt eller halt!!
detta är inget sätt att rekomendera om man vill lära galoppskänkel och sådant - men om man har en häst som är omöjlig att få att galoppera så funkar det. sen när han lärt sig att det är galopp som gäller så går det att korrigera till komandot så det blir en vanlig galoppfattning tillslut. men det gäller att få honom att fatta att han sakll och får galoppera första gången/gångerna!! sen kan du tänka på hur fattningen görs och att den görs korekt.
 
Sv: Vad göra om hästen kortar av baksteget?

om det ändå inte går att få honom i galopp prova lägga bommar med jäkligt knöliga avstånd i början av intbacke. annars får du väl dröga eller nåt!!
 
Sv: Vad göra om hästen kortar av baksteget?

Då ska du absolut få honom att galopera, det kommer att göra den gott.
Jag har jobbat massor med att galopträna travare, den sista jag jobbade hos red jag 8-10 om dagen....... Smal som en sticka var jag :D
Det jag kommit fram till och som jag använder mig av än idag är:

1. Fatta ALDRIG nånsin från slängtrav. Fatta från skritt utom möjligen allra första gången.Detta för att inte uppmuntra att de ien pressad löpsituation tar till galopp. De ska inte veta hur man gör för att få galopp ur snabb trav, enbart från skritt.

2. Nedförsbacke och TUNG sand bjuder till galopp.Skritta i motsatt riktning som du ska galopera i, vänd upp, i detta fall åt vänster, håll hästhuvudet extremt åt vänster,det ska vara bra tryck i tygelen.

Samla ihop dig själv och förbered dig mentalt för galopp.
Vänd i färdriktningen OCH Följande moment ska utföras snabbt och effektivt och SAMTIDIGT:
1. Hela din kropp ska SKRIKA galopp (hästar är hejare på att läsa kroppspråk)
2. Tänk att du galoperar med hela hjärnan.
3. DRIV
4.Släpp vänstertygeln.
5.Sparka till rejält med vänsterben
6.¨Fånga upp med högertygel.

Det är nästan omöjligt att inte få galopp på detta vis. Efter ett tag lär man sig när rätat läget är för att få galopp och det tar då bara en sekund på vilken häst som helst som aldrig nånsin galoperat i hela sitt liv.

Tänk på att när du har fått galopp:
1. Stå upp, helt stilla.
2.Beröm med rösten, MASSOR, hela tiden eftersom hästen oftast tror att den gör fel.
3.Korrigera inget, bara åk med.
4.När du stannar, stå upp, stanna med så lite våldd som möjligt, använd rösten.
5.Beröm.

Inte förrän hästen slutar kännas osäker kan man korrigera galoppen, det kan ta ett par gånger.Med korriger amenas val av galopp, hastighet och form.

Tänk aldrig dra ner huvudet, men tänk på at det inet är bra för en travare att ridas med huvudet i vädret.
Huvudet får man ner på lättaste sättet genom att rakrida sin häst i uppförsbacke.
 
Sv: Vad göra om hästen kortar av baksteget?

Okej tack för tipsen, ska prova det så får vi se!!
 
Sv: Vad göra om hästen kortar av baksteget?

lie skrev:
.. Han är lite stel i bakpartiet, men han kortar även av baksteget fast han är mjuk i kroppen...

Stretcha bakbenen kanske?
 
Sv: Vad göra om hästen kortar av baksteget?

Har ingen bra bild men ska ta en så får ni se!
 
Sv: Vad göra om hästen kortar av baksteget?

Håller med om att galopp och backträning är bra men vill även slå ett stort slag för att jobba hästen i form framför allt i skritt.

Tömkörning är super för att få hästen att trampa under sig ordentligt och börja jobba.

Är baksteget kort och det inte är något fel på hästen så måste den börja använda rumpmusklerna motorn sitter bak, just nu så är det nog så att din häst drivs framåt med hjälp av frampartiet och använder nog inte mycket utav sina rygg/rumpmuskler.
 
Sv: Vad göra om hästen kortar av baksteget?

lie skrev:
Vad hade ni gjort om ni hade haft en häst som kortar av baksteget när han springer?

vi har en häst som kortar av baksteget, orsaken till detta var att musklerna inte var tillräckligt "utdragna"... Har haft masör på henne idag som behandlat henne innan och tittade extra bak i muskleraturen... Väldigt duktig tjej... :)
Skulle värma upp i ca 15 minuter sen stretcha... Tillslut töjer sig musklerna och blir "Längre" och då kan hon sträcka ut mer...
 
Sv: Vad göra om hästen kortar av baksteget?

lucillehornline skrev:
klart det går att få han att galoppera!! det enklaste sättet som finns (fast inte så bra i längden om den skall ridas klassiskt sen) är att du gör en pytteliten volt och när du svänger upp mot tex galoppbacken så ställer du han överdrivet mycket utåt och får han att gå lite på snedden samtidigt som du pushar på han till galopp. om han är omöjlig så gäller dte att störa han så han faller i galopp - men jag lovar att du kommer aldrig att lyckas om han väl travat iväg! det måste göras från skritt eller halt!!
detta är inget sätt att rekomendera om man vill lära galoppskänkel och sådant - men om man har en häst som är omöjlig att få att galoppera så funkar det. sen när han lärt sig att det är galopp som gäller så går det att korrigera till komandot så det blir en vanlig galoppfattning tillslut. men det gäller att få honom att fatta att han sakll och får galoppera första gången/gångerna!! sen kan du tänka på hur fattningen görs och att den görs korekt.

Att få våran häst som är 18 år nu, (körs inte längre), men körde henne i 8 år innan hon fick föl, var totalt OMÖJLIGT att få upp i galopp... fast allra klurigaste händelserna så galopperade hon ALDRIG!!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Mako, 14 månader BC, fick sina höfter röntgade idag. Höfterna såg ju fina ut, men jag fick mina misstankar om "det är nått med ryggen"...
Svar
12
· Visningar
1 923
Senast: AbCdE
·
Dressyr Frågan ser ni ovan: Om du fick skapa ett dressyrprogram, hur skulle det se ut? Vore roligt om ni skulle skriva några generella krav ni...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 371
Senast: Habina
·
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
473
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Hästnyheter En häst springer lös på riksväg 50, polisen har beordrats ut till Rya med anledning av att en travhäst med sulky springer på riksväg 50.
Svar
0
· Visningar
117
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp