Vad göra om man stöter på en ensam jakthund?

Ja så är det ibland, en bekant förstörde sin hund genom att leta rätt på den. Så när den hade jagat klart satte den sig ner och vänta. 🙄 Det var värdelöst att jaga med den!
Grannens jycke kom hem till oss när hon var klar. Vet inte varför hon började med det. Men hon var alltid superglad att se mig. Nu var det ju inte så långt till oss och han visste ju var han skulle gå och titta.
 
Grannens jycke kom hem till oss när hon var klar. Vet inte varför hon började med det. Men hon var alltid superglad att se mig. Nu var det ju inte så långt till oss och han visste ju var han skulle gå och titta.
Jag vill att hunden ska komma tillbaka till mig som förare, det skulle vara livsfarligt om han började få för sig att han ska traska hemåt om vi jagar på marker långt hemifrån. Om jag ser på pejlen att han går i bakspår men det spåret tar en stor lov runt så kan jag vissla in honom för att spara lite på hans krafter men för det mesta låter jag honom jobba sig tillbaka till mig, berömmer och så jagar vi vidare. När vi jagar som vi gör är det ännu viktigare att han kommer tillbaka till mig även om det skjuts för honom vilket har fungerat väldigt bra, han kommer fram till viltet som är skjutit, hälsar lite på skytten och sen jobbar han sig tillbaka till mig.
 
Jag vill att hunden ska komma tillbaka till mig som förare, det skulle vara livsfarligt om han började få för sig att han ska traska hemåt om vi jagar på marker långt hemifrån. Om jag ser på pejlen att han går i bakspår men det spåret tar en stor lov runt så kan jag vissla in honom för att spara lite på hans krafter men för det mesta låter jag honom jobba sig tillbaka till mig, berömmer och så jagar vi vidare. När vi jagar som vi gör är det ännu viktigare att han kommer tillbaka till mig även om det skjuts för honom vilket har fungerat väldigt bra, han kommer fram till viltet som är skjutit, hälsar lite på skytten och sen jobbar han sig tillbaka till mig.
Ja, du. Den här hunden hade ingen inkallning alls. Hon jagade tills hon var trött och gick sen hem till mig. Oftast hade grannen då varit hemma i några timmar.
 
Ja, du. Den här hunden hade ingen inkallning alls. Hon jagade tills hon var trött och gick sen hem till mig. Oftast hade grannen då varit hemma i några timmar.
😔 Fy vad tråkigt det måste ha varit att jaga med en sån hund. Tyvärr var det vanligt längre tillbaka i tiden, ofta var det även hundar som levde sitt liv i hundgården och knappt motionerades utanför jaktsäsongen. I dag skulle jag säga att de är sällsynta, de är inte välkomna i jaktlagen eftersom de kan förstöra en hel jaktdag.
 
😔 Fy vad tråkigt det måste ha varit att jaga med en sån hund. Tyvärr var det vanligt längre tillbaka i tiden, ofta var det även hundar som levde sitt liv i hundgården och knappt motionerades utanför jaktsäsongen. I dag skulle jag säga att de är sällsynta, de är inte välkomna i jaktlagen eftersom de kan förstöra en hel jaktdag.

Särbon har två gästjägare i laget som är söderifrån och oj vilka hundar de har :love: Bra tryck i jakten och oerhört lydiga :up:
 
😔 Fy vad tråkigt det måste ha varit att jaga med en sån hund. Tyvärr var det vanligt längre tillbaka i tiden, ofta var det även hundar som levde sitt liv i hundgården och knappt motionerades utanför jaktsäsongen. I dag skulle jag säga att de är sällsynta, de är inte välkomna i jaktlagen eftersom de kan förstöra en hel jaktdag.
Ja oseriöst är bara förnamnet. Korsning tax/drever. Levde som soffpotatis inne melkan jaktsäsongerna fram till sonen i familjen redan som bäbis blev hysterisk (jepp) när han såg en hund eller något liknande. Sedan fick hon sitta i hundgården. En fin hundgård men det var sorgligt. Fast det är ju länge sedan nu. Jag tycker det är skönt att veta att de flesta jakthundar idag har ett helt annat liv.
 
Tänkte på tråden idag när Torsten och jag var på vår morgonrunda.

Mitt i skogen stöter vi på en spets med pejl. Vi har träffat henne förr. Hon är ung och husse håller på att jaga in henne. Hon är väldigt vacker och uppenbart en vänlig själ.

Torsten var lös och lite svår att stoppa när han överförtjust ville leka. Så jag bad henne stanna och sitta ner. Då gick det att greppa Torsten. Slängde en godis på marken intill henne och så stod vi stilla tills hon vandrat iväg.
:heart
 
Lite halvt OT men hur bra ser man var hunden befinner sig i själva pejl-mottagaren? Ser man en prick på en karta typ som vanlig gps? Undrar för en dag på jobbet (kör tåg) gick en gråhundsaktig hund och nosade typ 0,5 meter från spåret när jag kom i 200 km/h. Hann se att den hade typ reflexväst och pejl runt halsen. Blev ju lite förbryllad att de går runt så pass fritt nära järnväg, lär ju vara en del som förolyckas? Men kanske är nåt som är svårt att undvika också..?
För många år sedan fanns det en användare här vars hund hade blivit påkörd av tåget men ändå mirakulöst överlevt trots att den blev illa skadad (om jag minns rätt).
 
Min fd svärfar vaknade en gång upp med en vilt främmande sovandes jakthund i sängen. Han hade traskatn in genom altandörren och lagt sig i sängen med svärfar. Den hade pejl och en förvirrad jägare dök upp på gårdsplan
För något år sen när jag bodde ute på landet, så satt jag på toaletten i godan ro, med ytterdörr och toadörr öppna. Då kommer det helt plötsligt in en jakthund med pejl, glad i hågen, och vill hälsa på mig 😅 nosade sen runt inne på toan ett tag, för att sen springa vidare!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp