Vad göra om man stöter på en ensam jakthund?

Träffat på flera och det är bara att låta dem vara.

Dock har jag träffat på¨några hundra som klart och tydligt visat att de är färdigjagade. En var en liten tax som följde med till stallet och gick direkt in och la sig i sadelkammaren på hundsängen vi har där och somnade :rofl:

Lyckligtvis har vi lite koll på jaktlagets hundar och visste vart denna kom ifrån.

Har även kommit några jakthundar som strosat in på gården ett antal ggr men de har inte brytt sig om något. Inte hästarna heller.

En gång ringde jaktlaget till mig och bad om hjälp. Deras ena unghund fick de inte tag i och han jagade hästarna hos grannenh. Så jag åkte dit för att få tag i hästarna. Hästarna var inte uppstressade men hunden fann dem mycket intressantare än jägarna. Glad att de ringde efter hjälp.
 
Vi träffade på en ensam stövare i skogen en gång. Den verkade helt slut och ville bara in i vår bil, där den rullade ihop sig och somnade. Vi hittade emellertid ett telefonnr som vi ringde, och nu minns jag inte exakt detaljerna kring hur detta gick till, men ägarens nr gick till SAS. Vi ringde SAS på Arlanda, från övre Norrland, och förklarade att -Hej, vi har hittat stövaren din i skogen, vi har den i bilen, vill du att vi kör hem den till dig?

Den som tog samtalet lät något fundersam.....

Men tiken kom hem och ägaren var glad att vi plockat upp henne (detta var innan GPS:ens tidevarv...)
 
Jag har hittat jakthund i hagen som ställt/försökt ställa häst. Kraken måste varit färgblind eftersom den försökte ställa en skäck. Hästen sket högaktningsfullt i hunden så jag lät den vara och jag definitivt inte är hundmänniska. Har även hört att hund försökte ställa min vackra vita i det förra stallet jag stod men även den fick hållas för hästen brydde sig inte.
Hur vanligt är det egentligen att hundar ställer hästar i hage?
Skulle någon hund försöka ställa min nuvarande grålleman så skulle den omedelbums bli inlåst. Det kunde ta en ände med förskräckelse, tror dock inte man jagar med lös älghund på de markerna då de är för små för det.

Grannens gråhund har varit inne och skällt på mina hästar några ggr. Mina hästar är vana hundar så dom brydde sig inte om den dumma hunden :p Jag fick tag i ägaren som kom och hämtade den. MEn detta har inte hänt efter att vi fick shettisen. Hon gillar INTE hundar, hon accepterar på nåder vår hund, men inte andra, så hon hade antagligen jagat livet ur den om den inte hade haft vett att gå ur hagen.
 
Jag har hittat jakthund i hagen som ställt/försökt ställa häst. Kraken måste varit färgblind eftersom den försökte ställa en skäck. Hästen sket högaktningsfullt i hunden så jag lät den vara och jag definitivt inte är hundmänniska. Har även hört att hund försökte ställa min vackra vita i det förra stallet jag stod men även den fick hållas för hästen brydde sig inte.
Hur vanligt är det egentligen att hundar ställer hästar i hage?
Skulle någon hund försöka ställa min nuvarande grålleman så skulle den omedelbums bli inlåst. Det kunde ta en ände med förskräckelse, tror dock inte man jagar med lös älghund på de markerna då de är för små för det.
För älghundar- Vanligt skulle jag säga. Alltså kommer dom in i en hage med kor eller hästar så provar dom nog ställa det som finns där. Har dock inte varit med om att våra hundar sprungit från skogen och in i någon hage men sambons hund hade en del äventyr på yngre dagar när han lyckades rymma från gården och sprang då alltid till närmsta hage (halvtaskigt när hunden bara var 12 veckor gammal och i ett oövervakat ögonblick lyckades dra från gården och prova ställa en mindre men inte helt snäll flock med kossor- tror gubben kände sig som en mattador när han skulle rädda sin lilla valp). Den hunden är i dag 9 år och tror han vet vad som är okej att ställa eller inte. Kan inte tänka mig att han skulle dra till en hage vare sig han är hemma eller på jakt även om han aldrig är lös på hemmaplan.

Men återigen så finns det ju också en stor del jägare som fått för sig att det är en utomordentlig idé att hetsa sina hundar att skälla både hästar och kor när de är på promenad "för det är ju SÅ bra träning"
Läggs ut videos på typ jämthundsgruppen lite då och då där folk är så imponerad över deras unga hundars stånd egenskaper när de står i kopplets längd och skäller boskap genom stängslet
(kanske mer sällan nu, är länge sedan jag såg någon sådan video faktiskt)
 
För älghundar- Vanligt skulle jag säga. Alltså kommer dom in i en hage med kor eller hästar så provar dom nog ställa det som finns där. Har dock inte varit med om att våra hundar sprungit från skogen och in i någon hage men sambons hund hade en del äventyr på yngre dagar när han lyckades rymma från gården och sprang då alltid till närmsta hage (halvtaskigt när hunden bara var 12 veckor gammal och i ett oövervakat ögonblick lyckades dra från gården och prova ställa en mindre men inte helt snäll flock med kossor- tror gubben kände sig som en mattador när han skulle rädda sin lilla valp). Den hunden är i dag 9 år och tror han vet vad som är okej att ställa eller inte. Kan inte tänka mig att han skulle dra till en hage vare sig han är hemma eller på jakt även om han aldrig är lös på hemmaplan.

Men återigen så finns det ju också en stor del jägare som fått för sig att det är en utomordentlig idé att hetsa sina hundar att skälla både hästar och kor när de är på promenad "för det är ju SÅ bra träning"
Läggs ut videos på typ jämthundsgruppen lite då och då där folk är så imponerad över deras unga hundars stånd egenskaper när de står i kopplets längd och skäller boskap genom stängslet
(kanske mer sällan nu, är länge sedan jag såg någon sådan video faktiskt)

Fast man vill ju inte att jakthunden ska tända på fel sorts djur så de jägarna måste vara på lite fel spår gällande träning. En korrekt tränad älghund ska väl mer eller mindre kunna springa förbi en flock renar utan att bry sig om dem eller tex kunna sitta i ett större kaninhägn utan att jaga efter kaniner. Förra vintern fick jag följa med på en lydnadsträning anpassad för jakthundar där ett moment faktiskt var att hundarna skulle kunna sitta bland kaniner utan att bli galna. Det var mest fågelhundar där men det var en älghund där också.
 
Som fårägare, så anser jag att lösa hundar, jakthund eller ej, på min mark, är totalt no-no.

Det är jag som har jakträtten, inte en förlupen hund från annans mark.

Det dödas ett stort antal får och lamm varje år, av hundar som kommer in i fårhagar.
Även hundar som springer längs stängsel, och "hetsar" kan stressa får såpass svårt, att djur i värsta fall dör, dräktiga tackor kan kasta lamm, och fåren kan rent allmänt skadas.

Får skiljer inte på varg och hund, och har till skillnad från t.ex. hästar inga vapen mot varg och hund utom att fly.
De är dessutom fågna i sina hagar, där de även om hagarna är relativt stora ur de betande fårens perspektiv, är små ur ett "fly från rovdjur" perspektiv.

Har en lös hund kommit in på min mark, så har den kommit fel, om jag inte gjort upp med ägaren av hunden om någon form av träning där lös hund ingår, så om möjligt så tar jag och kopplar hunden, tar in den, och kontaktar ägaren.

Har en hund tagit sig in i en fårhage, eller hetsar längs stängslet, så hämtar jag bössan, om den inte låter sig fångas på enkelt sätt.
 
Fast man vill ju inte att jakthunden ska tända på fel sorts djur så de jägarna måste vara på lite fel spår gällande träning. En korrekt tränad älghund ska väl mer eller mindre kunna springa förbi en flock renar utan att bry sig om dem eller tex kunna sitta i ett större kaninhägn utan att jaga efter kaniner. Förra vintern fick jag följa med på en lydnadsträning anpassad för jakthundar där ett moment faktiskt var att hundarna skulle kunna sitta bland kaniner utan att bli galna. Det var mest fågelhundar där men det var en älghund där också.
Japp det det är så det ska vara (tycker jag borde vara en självklarhet ) men det finns många i de äldre gardet som fortfarandede tror att hunden inte kommer skälla älg om dom blivit fyad att skälla på andra typer av djur. Sedan finns det nog bara en hel del som aldrig tänker längre än näsan räcker dvs det är "coolt" att hunden skäller boskap typ och har inte en tanke att dom kanske kommer göra det även under jakt för jakt är ju I skogen 🙄
Det är alltså inte jag som tycker att hundarna ska skälla boskap. Skulle själv aldrig tillåta det. Här går ju dessutom boskapen lös på skogen så det är jätteviktigt att hundarna vet vad som är tillåtet och inte.
 
Alltså nu är ju jag brutalt okunnig vad det gäller jakt, så jag ställer en riktigt dum fråga: vid vilka typer av jakt kan man förvänta sig av att hunden faktiskt befinner sig långt ifrån sin förare? Vad är hundens jobb då? Och vilka typer av hund rör det sig oftast om då?
 
Alltså nu är ju jag brutalt okunnig vad det gäller jakt, så jag ställer en riktigt dum fråga: vid vilka typer av jakt kan man förvänta sig av att hunden faktiskt befinner sig långt ifrån sin förare? Vad är hundens jobb då? Och vilka typer av hund rör det sig oftast om då?
skulle säga att det ffa kanske är älghundar som kan gå iväg såpass långt från sina förare. Jämthund, gråhund, Laika osv.
Det är den jakten jag är mest insatt i.

Ofta vill man ha såna hundar på större jaktmarker just därför.
 
Alltså nu är ju jag brutalt okunnig vad det gäller jakt, så jag ställer en riktigt dum fråga: vid vilka typer av jakt kan man förvänta sig av att hunden faktiskt befinner sig långt ifrån sin förare? Vad är hundens jobb då? Och vilka typer av hund rör det sig oftast om då?
Vid jakt på allt klövvilt skulle jag säga, min ras ses som kortdrivande men på 20 hinner man långt ifrån föraren om djuret inte buktar. Hundens jobb är att hålla spåret på djuret den driver och skälla. Rådjur brukar bukta runt så att de kommer tillbaka till där de började. Det är intressant att studera viltet, de springer en bit, stannar, lyssnar, springer en bit till osv. Hundens jobb är innan den får tag på ett drevdjur är att söka ut, min ras ska helst ligga på cirklar runt förare på 100-300 meter för att söka av området, en del går uppåt 500 meter ifrån föraren i sökarbetet. Här jobbar hunden helt självständigt, vilket gör att man i vardagen har en hund som är van att ta egna beslut om det mesta. ;)

Älghundar jobbar ännu längre ifrån föraren för att hitta älg, sen ska de helst ställa älgen, dvs se till att älgen står kvar.

Jakthundar som söker kontakt har oftast haft ett långt drev och har tappat bort sig/inte hittat på sitt bakspår. Om man som förare har varit lite för försiktig kan man även få en hund som förväntar sig att bli hämtad. ;)
 
Idag mötte vi den snygga spetsen mitt uppe i skogen. Nu blev den glad att se oss (vi börjar ju bli gamla bekanta :D ) Vill gärna försöka leka med Torsten. Lite kul eftersom husse berättat att hon är lite rädd för andra hundar efter en attack.

Eftersom den verkade vandra runt lite planlöst kollade jag telefonnumret på halsbandet och ringde. Husse hade full koll - via pejlen - och var alldeles i närheten.

så vi stod stilla och då travade hon iväg. :)
 
Kom och tänka på denna tråden när vi var ute och jagade idag. Atan drev vildsvin ut till en mindre väg, jag ser på pejlen att hon går över vägen men att hon vänder typ direkt och går tillbaka i sina bakspår. Ser sen att hon rör sig väldigt fort på vägen och kort därefter har jag inte längre kontakt med henne :crazy: en passkytt som var närmre henne ser att hon fortsätter på vägen och att hon måste upp plockad då hon rör sig väldigt fort. Jag satte på nya reflexer med telefonnummer igår så jag tänkte att den som plockat upp henne säkert ringer mig eller maken. Efter 10 min har ingen av oss hört något på telefonen, jag går tillbaka till min bil för att se om jag kan åka efter. Hyfsat upprörd :devil: (och rädd!) Då ringer en person min man och förklarar att de plockat upp en blöt hund som frös, säkert i all välvilja men de hade samtidigt bråttom då de skulle till vårdcentralen så de stannande inte kvar på platsen. Min man ber att dom väntar så kommer han och hämtar henne, men de hade bråttom och kunde inte vänta, så de släpper ut henne i vägkanten (ca 10 min med bil från där de plockade upp henne) och åker! Som tur är så stannar det en äldre dam när hon får syn på Atan där i vägkanten och ringer oss. Damen är vänlig och stannar kvar tills maken kommer fram och kan ta med Atan.

De som först plockade upp henne gjorde det säkert av välvilja, även om det inte blev så bra denna gången...
 
Kom och tänka på denna tråden när vi var ute och jagade idag. Atan drev vildsvin ut till en mindre väg, jag ser på pejlen att hon går över vägen men att hon vänder typ direkt och går tillbaka i sina bakspår. Ser sen att hon rör sig väldigt fort på vägen och kort därefter har jag inte längre kontakt med henne :crazy: en passkytt som var närmre henne ser att hon fortsätter på vägen och att hon måste upp plockad då hon rör sig väldigt fort. Jag satte på nya reflexer med telefonnummer igår så jag tänkte att den som plockat upp henne säkert ringer mig eller maken. Efter 10 min har ingen av oss hört något på telefonen, jag går tillbaka till min bil för att se om jag kan åka efter. Hyfsat upprörd :devil: (och rädd!) Då ringer en person min man och förklarar att de plockat upp en blöt hund som frös, säkert i all välvilja men de hade samtidigt bråttom då de skulle till vårdcentralen så de stannande inte kvar på platsen. Min man ber att dom väntar så kommer han och hämtar henne, men de hade bråttom och kunde inte vänta, så de släpper ut henne i vägkanten (ca 10 min med bil från där de plockade upp henne) och åker! Som tur är så stannar det en äldre dam när hon får syn på Atan där i vägkanten och ringer oss. Damen är vänlig och stannar kvar tills maken kommer fram och kan ta med Atan.

De som först plockade upp henne gjorde det säkert av välvilja, även om det inte blev så bra denna gången...
En bekant råkade ut för något liknande, hans tax jagade men vid en mindre väg for hunden plötsligt iväg i hög fart och försvann från pejlen. Han ringde polisen och anmälde att någon hade stulit hans hund, polisen talade om att de just hade fått ett samtal från ett par som hade räddat en förvildade hund som de hade fått sprungit ifatt i skogskanten. 🙄 Nu var de på väg hem och undrade om de kunde få behålla hunden eftersom den var övergiven. Det tog ett antal timmar och allvarligt snack från polisen innan de lämnade tillbaka hunden.
 
Kom och tänka på denna tråden när vi var ute och jagade idag. Atan drev vildsvin ut till en mindre väg, jag ser på pejlen att hon går över vägen men att hon vänder typ direkt och går tillbaka i sina bakspår. Ser sen att hon rör sig väldigt fort på vägen och kort därefter har jag inte längre kontakt med henne :crazy: en passkytt som var närmre henne ser att hon fortsätter på vägen och att hon måste upp plockad då hon rör sig väldigt fort. Jag satte på nya reflexer med telefonnummer igår så jag tänkte att den som plockat upp henne säkert ringer mig eller maken. Efter 10 min har ingen av oss hört något på telefonen, jag går tillbaka till min bil för att se om jag kan åka efter. Hyfsat upprörd :devil: (och rädd!) Då ringer en person min man och förklarar att de plockat upp en blöt hund som frös, säkert i all välvilja men de hade samtidigt bråttom då de skulle till vårdcentralen så de stannande inte kvar på platsen. Min man ber att dom väntar så kommer han och hämtar henne, men de hade bråttom och kunde inte vänta, så de släpper ut henne i vägkanten (ca 10 min med bil från där de plockade upp henne) och åker! Som tur är så stannar det en äldre dam när hon får syn på Atan där i vägkanten och ringer oss. Damen är vänlig och stannar kvar tills maken kommer fram och kan ta med Atan.

De som först plockade upp henne gjorde det säkert av välvilja, även om det inte blev så bra denna gången...
Men herregud!!!! Hur kan de dumpa hunden i diket, där den har absolut noll koll på var den är någonstans? Vilka puckon.
En bekant råkade ut för något liknande, hans tax jagade men vid en mindre väg for hunden plötsligt iväg i hög fart och försvann från pejlen. Han ringde polisen och anmälde att någon hade stulit hans hund, polisen talade om att de just hade fått ett samtal från ett par som hade räddat en förvildade hund som de hade fått sprungit ifatt i skogskanten. 🙄 Nu var de på väg hem och undrade om de kunde få behålla hunden eftersom den var övergiven. Det tog ett antal timmar och allvarligt snack från polisen innan de lämnade tillbaka hunden.
Förstår inte folk vad en pejl är? Vansinnigt.
 
En bekant råkade ut för något liknande, hans tax jagade men vid en mindre väg for hunden plötsligt iväg i hög fart och försvann från pejlen. Han ringde polisen och anmälde att någon hade stulit hans hund, polisen talade om att de just hade fått ett samtal från ett par som hade räddat en förvildade hund som de hade fått sprungit ifatt i skogskanten. 🙄 Nu var de på väg hem och undrade om de kunde få behålla hunden eftersom den var övergiven. Det tog ett antal timmar och allvarligt snack från polisen innan de lämnade tillbaka hunden.
Vill både skratta och gråta :nailbiting: helt galet ändå att de trodde de kunde behålla den! Gissar på att dagens person troligen inte behövde jaga ifatt Atan, hon blev säkert superglad över att någon stannade och pratade med henne. Tror tyvärr inte hon behövde någon vidare övertalning för att hoppa in i bilen heller, nackdelen med supersocial hund.
 
Vill både skratta och gråta :nailbiting: helt galet ändå att de trodde de kunde behålla den! Gissar på att dagens person troligen inte behövde jaga ifatt Atan, hon blev säkert superglad över att någon stannade och pratade med henne. Tror tyvärr inte hon behövde någon vidare övertalning för att hoppa in i bilen heller, nackdelen med supersocial hund.
Nä de är lite väl sociala 🙈 Ville hade nog också följt med om han hade släppt sitt spår.
Min tidigare dagtax blev upplockad många gånger eftersom hon hade ovanan att ständigt gå ut på vägen när hon släppte men ingen har åkt särskilt långt utan stannat vid första möjliga ställe och ringt ägaren. Men de som plockade upp och åkte tror jag inte ens begrep att det fanns jakthundar. 🙄
 
Min pappa kom hem med en tax en gång som gått mitt på en 90-väg. Han hade nästan kört på den och vågade inte lämna den där. Det var i början av 1990-talet så den hade bara ett halsband med hemnummer på. Och ingen var så klart hemma. Hunden var hos oss i några timmar tills jägaren kom hem när det blev mörkt. Den sov som en stock efter att ha fått vatten, hade tydligen sprungit lite för långt.

Vad gäller pejl tror jag faktiskt inte det är något gemene man känner till.
 
Ibland tänker jag att man kanske borde sätta en laminerad informationslapp på hundens pejlhalsband eller på västen om hunden har en sån där det står något i stil med.

"Jag har inte rymt, jag är ute och jagar med husse/matte. Dosan på mitt halsband/väst är en GPS-pejl så att husse/matte kan se var jag är någonstans. Om jag verkar skadad eller sjuk, ring 07012312312 och stanna kvar med mig på platsen tills matte/husse kommer. Om jag inte verkar skada eller sjuk, låt mig vara, jag jobbar!"

För folk som inte har någon aning om hur jakt med hund fungerar och aldrig sett en pejl kan det vara svårt att veta hur man ska agera. Är hunden dessutom trött och blöt så är det lätt att man kanske tycker synd om den. Jag och sambon mötte en tysk jaktterrier när vi var ute och fotograferade fåglar vid ett tillfälle. Den lät som en astmatisk blåsbälg. Den rosslade något fruktansvärt i andningen men den drev på bra upp och ned i backarna och ignorerade oss totalt. Vi lät den vara iom att den hade pejl, inte verkade vilja avbryta jakten och vi hade även sett en bil parkerad som såg ut som en klassisk jaktbil, så jägaren var troligen i krokarna. Men hade man inte haft någon kunskap med sig och mött den hunden hade man troligen blivit rätt orolig för hundens välbefinnande.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

Tillbaka
Upp