Vad göra om man stöter på en ensam jakthund?

Ibland tänker jag att man kanske borde sätta en laminerad informationslapp på hundens pejlhalsband eller på västen om hunden har en sån där det står något i stil med.

"Jag har inte rymt, jag är ute och jagar med husse/matte. Dosan på mitt halsband/väst är en GPS-pejl så att husse/matte kan se var jag är någonstans. Om jag verkar skadad eller sjuk, ring 07012312312 och stanna kvar med mig på platsen tills matte/husse kommer. Om jag inte verkar skada eller sjuk, låt mig vara, jag jobbar!"

För folk som inte har någon aning om hur jakt med hund fungerar och aldrig sett en pejl kan det vara svårt att veta hur man ska agera. Är hunden dessutom trött och blöt så är det lätt att man kanske tycker synd om den. Jag och sambon mötte en tysk jaktterrier när vi var ute och fotograferade fåglar vid ett tillfälle. Den lät som en astmatisk blåsbälg. Den rosslade något fruktansvärt i andningen men den drev på bra upp och ned i backarna och ignorerade oss totalt. Vi lät den vara iom att den hade pejl, inte verkade vilja avbryta jakten och vi hade även sett en bil parkerad som såg ut som en klassisk jaktbil, så jägaren var troligen i krokarna. Men hade man inte haft någon kunskap med sig och mött den hunden hade man troligen blivit rätt orolig för hundens välbefinnande.
En tysk jagar nog till den stupar.....
 
Lite halvt OT men hur bra ser man var hunden befinner sig i själva pejl-mottagaren? Ser man en prick på en karta typ som vanlig gps? Undrar för en dag på jobbet (kör tåg) gick en gråhundsaktig hund och nosade typ 0,5 meter från spåret när jag kom i 200 km/h. Hann se att den hade typ reflexväst och pejl runt halsen. Blev ju lite förbryllad att de går runt så pass fritt nära järnväg, lär ju vara en del som förolyckas? Men kanske är nåt som är svårt att undvika också..?
 
Lite halvt OT men hur bra ser man var hunden befinner sig i själva pejl-mottagaren? Ser man en prick på en karta typ som vanlig gps? Undrar för en dag på jobbet (kör tåg) gick en gråhundsaktig hund och nosade typ 0,5 meter från spåret när jag kom i 200 km/h. Hann se att den hade typ reflexväst och pejl runt halsen. Blev ju lite förbryllad att de går runt så pass fritt nära järnväg, lär ju vara en del som förolyckas? Men kanske är nåt som är svårt att undvika också..?
Man kan ju inte styra vart hunden tar vägen, men ser man dom på väg nära en stor väg eller för dej, järnväg, då vill man nog gärna kalla in den igen. Men det är inte säkert man är tillräckligt nära så man kan göra det på ett kick.

Vi ser hunden som på typ en orienteringskarta, inte riktigt kanske men nästan. Så man ser rätt exakt vart hundarna är.
 
Träffat på flera och det är bara att låta dem vara.

Dock har jag träffat på¨några hundra som klart och tydligt visat att de är färdigjagade. En var en liten tax som följde med till stallet och gick direkt in och la sig i sadelkammaren på hundsängen vi har där och somnade :rofl:

Lyckligtvis har vi lite koll på jaktlagets hundar och visste vart denna kom ifrån.

Har även kommit några jakthundar som strosat in på gården ett antal ggr men de har inte brytt sig om något. Inte hästarna heller.

En gång ringde jaktlaget till mig och bad om hjälp. Deras ena unghund fick de inte tag i och han jagade hästarna hos grannenh. Så jag åkte dit för att få tag i hästarna. Hästarna var inte uppstressade men hunden fann dem mycket intressantare än jägarna. Glad att de ringde efter hjälp.
Min fd svärfar vaknade en gång upp med en vilt främmande sovandes jakthund i sängen. Han hade traskatn in genom altandörren och lagt sig i sängen med svärfar. Den hade pejl och en förvirrad jägare dök upp på gårdsplan
 
Lite halvt OT men hur bra ser man var hunden befinner sig i själva pejl-mottagaren? Ser man en prick på en karta typ som vanlig gps? Undrar för en dag på jobbet (kör tåg) gick en gråhundsaktig hund och nosade typ 0,5 meter från spåret när jag kom i 200 km/h. Hann se att den hade typ reflexväst och pejl runt halsen. Blev ju lite förbryllad att de går runt så pass fritt nära järnväg, lär ju vara en del som förolyckas? Men kanske är nåt som är svårt att undvika också..?
Man ser väldigt tydligt på en karta men gråhundarna kan jobba väldigt långt ifrån förare, så jag misstänker att det var en förare med hjärtat i halsgropen som på alla sätt försökt komma så pass nära hunden att den hörde inkallningen.
 
Lite halvt OT men hur bra ser man var hunden befinner sig i själva pejl-mottagaren? Ser man en prick på en karta typ som vanlig gps? Undrar för en dag på jobbet (kör tåg) gick en gråhundsaktig hund och nosade typ 0,5 meter från spåret när jag kom i 200 km/h. Hann se att den hade typ reflexväst och pejl runt halsen. Blev ju lite förbryllad att de går runt så pass fritt nära järnväg, lär ju vara en del som förolyckas? Men kanske är nåt som är svårt att undvika också..?

Jag vet att i år har 2 personer i olika jaktlag i närheten blivit av med sina hundar när hundarna korsat järnvägen i jakten på älg. Tydligen blir jakthundar både blind och döv för vad som händer runtomkring när de har sitt byte i blickfånget. Vad jag fått höra av jägare så ser de väldigt tydligen på gpskartan var hunden är någonstans och det finns nog ingen jägare som gillar när hunden är på järnvägen. Men drar älgen över järnvägen så följer hunden efter.
 
Kom att tänka på denna tråd igår när vi stötte på en jakthund längs 80-vägen in till stan. Vi såg först en stor viltsvinsgalt (tror jag det var) springandes i en kohage, väldigt ovanligt dagtid. Sen bromsade bilen framför in då det stod en jakthund mitt på vägen. Först trodde jag det var hundens ägare då den närmade sig bilen men den bilen fortsatte så tydligen inte. Hunden fortsatte en bit längs vägen efter den bilen innan den vände mot vår bil. Eftersom det var en dum plats för en hund att vara på så var jag på väg ut ur bilen för att kolla efter ett nummer att ringa men då verkade hunden ha hämtat andan så den beslutade att springa åt det håll den troligen kom från ut över ett fält.

Vi hade åkt förbi "jakt pågår" skyltar så vi hade ju extra koll.

Blir jägare sura om man ringer dem när hunden irrar längs en väg? det kändes väldigt riskabelt som den betedde sig ett tag när den stod mitt i vägen och sprang längs vägen men troligen behövde den bara återhämta sig lite.
 
Man kan ju inte styra vart hunden tar vägen, men ser man dom på väg nära en stor väg eller för dej, järnväg, då vill man nog gärna kalla in den igen. Men det är inte säkert man är tillräckligt nära så man kan göra det på ett kick.

Vi ser hunden som på typ en orienteringskarta, inte riktigt kanske men nästan. Så man ser rätt exakt vart hundarna är.
Det förstår man ju såklart! Men man ser järnvägar och större vägar på kartan mao? Lite det jag funderade över..
 
Kom att tänka på denna tråd igår när vi stötte på en jakthund längs 80-vägen in till stan. Vi såg först en stor viltsvinsgalt (tror jag det var) springandes i en kohage, väldigt ovanligt dagtid. Sen bromsade bilen framför in då det stod en jakthund mitt på vägen. Först trodde jag det var hundens ägare då den närmade sig bilen men den bilen fortsatte så tydligen inte. Hunden fortsatte en bit längs vägen efter den bilen innan den vände mot vår bil. Eftersom det var en dum plats för en hund att vara på så var jag på väg ut ur bilen för att kolla efter ett nummer att ringa men då verkade hunden ha hämtat andan så den beslutade att springa åt det håll den troligen kom från ut över ett fält.

Vi hade åkt förbi "jakt pågår" skyltar så vi hade ju extra koll.

Blir jägare sura om man ringer dem när hunden irrar längs en väg? det kändes väldigt riskabelt som den betedde sig ett tag när den stod mitt i vägen och sprang längs vägen men troligen behövde den bara återhämta sig lite.
Nej gud nej man blir överlycklig när någon ringer, eftersom man ser att hunden är vid vägen så är skräcken att den ligger död i diket. Att då få ett samtal att någon har fångat in hunden och väntar med den är som att få högsta vinsten!
 
Ja man ser ner till minsta stig, tänk orienteringskarta. Jag ska se om jag hittar någon bra bild.
Edit äh jag hittar inga bra bilder och det gick inte att fota från min handenhet heller. Men ja man ser det mesta!
Jag fattar, ja då borde man ju bli lite svettig om man ser att den närmar sig stor väg/järnväg. Men då kan den vara flera km bort eller?
 
Jag fattar, ja då borde man ju bli lite svettig om man ser att den närmar sig stor väg/järnväg. Men då kan den vara flera km bort eller?
Ja hunden kan vara 2-3 eller mer från föraren. Så ja ibland är det svettigt! Ibland ser man dem gå över vägen och vet att de kommer ta samma väg tillbaka även om det gick bra första gången så kan det gå på tok andra gången, men det finns ingen möjlighet att ta sig dit i tid för att hindra det. :(
 
Ja hunden kan vara 2-3 eller mer från föraren. Så ja ibland är det svettigt! Ibland ser man dem gå över vägen och vet att de kommer ta samma väg tillbaka även om det gick bra första gången så kan det gå på tok andra gången, men det finns ingen möjlighet att ta sig dit i tid för att hindra det. :(
Usch! Måste vara en väldig lättnad att se att den fortsätter röra sig därifrån..:nailbiting:
 
Nu börjar jag fundera lite på hur det fungerade innan man hade pejl.
Har det förändrat mycket hur man genomför jakten när man har möjligheten att se hundarna på distans? Eller sprang de runt på ungefär samma sätt/samma avstånd osv. fast skillnaden var bara att jägaren hade ingen aning om vad som hände och ansvaret för att hitta hem var hundens eget?
 
Nu börjar jag fundera lite på hur det fungerade innan man hade pejl.
Har det förändrat mycket hur man genomför jakten när man har möjligheten att se hundarna på distans? Eller sprang de runt på ungefär samma sätt/samma avstånd osv. fast skillnaden var bara att jägaren hade ingen aning om vad som hände och ansvaret för att hitta hem var hundens eget?
Det fungerade i stort sett på samma sätt men med större ovisshet, ett bra skall var kanske än mer eftertraktat eftersom man då kunde höra var hunden var ungefär. :)
 
Nu börjar jag fundera lite på hur det fungerade innan man hade pejl.
Har det förändrat mycket hur man genomför jakten när man har möjligheten att se hundarna på distans? Eller sprang de runt på ungefär samma sätt/samma avstånd osv. fast skillnaden var bara att jägaren hade ingen aning om vad som hände och ansvaret för att hitta hem var hundens eget?
Något som jag ser är viss skillnad mot förr är att ägarna gärna hämtar sina hundar om de kommer ut på en större väg. Helt förståeligt men det gör också att vissa hundar lär sig att det lönar sig att stanna/uppehålla sig utefter en väg, då någon snart kommer för att hämta den. Risken för att de blir påkörda ökar ju längre tid de uppehåller sig på vägen.
Sen finns det alltid människor som använder pejl på fel sätt, men för de flesta jägarna har nog pejlen gjort att jakten utförs på ett mer säkert sätt.
 
Något som jag ser är viss skillnad mot förr är att ägarna gärna hämtar sina hundar om de kommer ut på en större väg. Helt förståeligt men det gör också att vissa hundar lär sig att det lönar sig att stanna/uppehålla sig utefter en väg, då någon snart kommer för att hämta den. Risken för att de blir påkörda ökar ju längre tid de uppehåller sig på vägen.
Sen finns det alltid människor som använder pejl på fel sätt, men för de flesta jägarna har nog pejlen gjort att jakten utförs på ett mer säkert sätt.
Ja så är det ibland, en bekant förstörde sin hund genom att leta rätt på den. Så när den hade jagat klart satte den sig ner och vänta. 🙄 Det var värdelöst att jaga med den!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp