Vad göra om man stöter på en ensam jakthund?

Silver Girl

Trådstartare
Idag på skogspromenaden fick jag och hunden plötsligt sällskap av en jakthund, en snäll och trevlig spets. Ingen jägare i sikte. Hunden hade halsband med pejl men utan namn eller telefonnummer.
Jag kopplade för säkerhets skull min hund, mest för att hon inte skulle få för sig att följa med om jakthunden drog iväg. I över en kilometer hade vi sällskap och sedan, strax innan vi kom fram till min bil, träffade vi på en kvinna. Hon bodde i närheten och trodde inte hunden tillhörde lokala jaktlaget för de var tydligen flera mil bort och hunden såg inte speciellt trött ut. Hon erbjöd sig att locka med sig hunden så ägaren skulle få mer tid att hitta den, så jag slapp fundera på vad jag skulle göra med den.

Men hur ska man tänka när hunden ser ut att vara pigg och må bra och har pejl på sig? Kan man lita på att den funkar och bara låta hunden vara eller ska man ta hand om den som man gjort om det varit en annan hund som man hittat?
 
Idag på skogspromenaden fick jag och hunden plötsligt sällskap av en jakthund, en snäll och trevlig spets. Ingen jägare i sikte. Hunden hade halsband med pejl men utan namn eller telefonnummer.
Jag kopplade för säkerhets skull min hund, mest för att hon inte skulle få för sig att följa med om jakthunden drog iväg. I över en kilometer hade vi sällskap och sedan, strax innan vi kom fram till min bil, träffade vi på en kvinna. Hon bodde i närheten och trodde inte hunden tillhörde lokala jaktlaget för de var tydligen flera mil bort och hunden såg inte speciellt trött ut. Hon erbjöd sig att locka med sig hunden så ägaren skulle få mer tid att hitta den, så jag slapp fundera på vad jag skulle göra med den.

Men hur ska man tänka när hunden ser ut att vara pigg och må bra och har pejl på sig? Kan man lita på att den funkar och bara låta hunden vara eller ska man ta hand om den som man gjort om det varit en annan hund som man hittat?
Låt den vara
 
Låt hunden vara. Notera var och när du såg hunden och lyssna på lokalnyheterna/läs lokal tidningen ifall det kommer en efterlysning. Oftast har dagens jägare koll på var hunden finnes genom GPS halsbandet och kan hämta upp den vid behov om den lämnat eget jaktområde.
 
Låt alltid en jakthund med pejl vara, även om den inte ser ut att vara i jakt-mode sas. Att den har pejl tyder på att den är ute med någon och inte bara har rymt från gården och förutsatt att pejlen funkar och inte har lagt av så ser jägaren var hunden är.
 
Låt hunden vara eller försök få den att lämna er.
Har bara varit med om en gång att GPS inte funkar och det var när halsbandet var i en bil.

Ta absolut inte med hunden om den inte är sjuk, skadad eller om du vet att det är tjuvjakt, inget godis, inget klappande eller annat hunden kan tycka är trevligt.
En jaktspets kan vara många km från sin förare.
 
Jag känner en som var ute och jagade med sin hund. Hunden hade pejl och var i work-mode så att säga. Av någon anledning så försvann hunden spårlöst. Det visade sig att en kvinna hade sett hunden efter vägen och tyckt att den såg så trött och hungrig ut. Hon lockade med sig hunden in i bilen, tog hem den och gav den mat. Sedan körde hon hunden till polisen 8 mil bort. Jag kan säga att jägaren var inte så glad över att behöva avbryta jakten för att någon stal med sig hans hund. Tydligen var inte pejl tydligt tecken nog att detta inte var en övergiven hund. Så låt hundar med pejl vara såvida den inte är anmäld försvunnen. Dessutom verkar de flesta jägare häromkring vara utav den åsikten att hunden ska kunna återvända till sin ägare eller sitt hem och genom att plocka upp hunden med bil och mata den någon annanstans så motarbetar man den träningen.
 
Idag på skogspromenaden fick jag och hunden plötsligt sällskap av en jakthund, en snäll och trevlig spets. Ingen jägare i sikte. Hunden hade halsband med pejl men utan namn eller telefonnummer.
Jag kopplade för säkerhets skull min hund, mest för att hon inte skulle få för sig att följa med om jakthunden drog iväg. I över en kilometer hade vi sällskap och sedan, strax innan vi kom fram till min bil, träffade vi på en kvinna. Hon bodde i närheten och trodde inte hunden tillhörde lokala jaktlaget för de var tydligen flera mil bort och hunden såg inte speciellt trött ut. Hon erbjöd sig att locka med sig hunden så ägaren skulle få mer tid att hitta den, så jag slapp fundera på vad jag skulle göra med den.

Men hur ska man tänka när hunden ser ut att vara pigg och må bra och har pejl på sig? Kan man lita på att den funkar och bara låta hunden vara eller ska man ta hand om den som man gjort om det varit en annan hund som man hittat?
I skogen, låt den vara! Vi har dock plockat upp andras jakthundar när de har varit ute på vägen och sen ställt oss på lämpligt ställe och väntat in ägaren. I stort sett alltid extremt tacksamma ägare som har haft panik över att hunden har varit vid vägen.
Farbror plockade även in en jakthund som vimsade runt vid hans hus i mörkret, gpsen var igång så han hängde ut den på trappen och tog in hunden i värmen och försökte ringa numret som stod på gpsen men kom bara till telefonsvaren. Jag slängde ut en fråga på facebook om det var någon som saknade en jakthund och en otroligt glad person hörde av sig, typ allt hade gått fel för dem, handenheten hade lagt av, telefonen hade ramlat i ett vattenhål och mörkret la sig som sagt.

Men annars, låter hunden vara, ser till att min hund inte stör den, oftast så söker de sig vidare eller så dyker det upp en jägare. ;) Jag hade mer problem med att en som bor i närheten där vi jagar har en hund som tycker att våran jakthund är typ det bästa som finns så deras hund sticker ifrån dem och letar rätt på vår jakthund. :rofl: Vår hund är i jaktmode då och struntar i deras hund men den hänger på och försöker få vår att leka. Så numera messar jag när vi tänker gå ut i närheten av dem så de kan stänga in och ha koll på sin hund som normalt annars går lös på gården. Så skickar jag ett mess när vi är klara och deras hund kan gå lös igen. :) Oftast handlar det bara om 1-2 h en gång i månaden under jaktsäsongen vi är på den marken så markägaren/hundägaren tycker att det är helt okej.
 
Jag tycker det är svårt att avgöra. Träffade på en jakthund med pejl förra sommaren när jag och hund var på väg hem från skogen. Jag funderade på om jag skulle engagera mig i att fånga in den, för den var uppenbart vilse. Samtidigt har jag hört att man absolut inte ska röra jakthundar (oavsett var de befinner sig) och lät således bli. Det visade sig sedan att hunden varit borta ett tag och flertalet personer letade efter den. Den hade farit runt på ett antal vägar och villakvarter. Så vid just den händelsen hade det nog varit bättre om hunden fångats in av någon, men det är svårt att avgöra vad ägaren uppskattar. Jag tänker att så länge den är i skogen, låt den vara. Är den på en väg, fånga eventuellt den och vänta in jägaren.
 
De flesta har ju telefonnummer på sig så verkar den lite ur workmode så kan man slå jägaren en pling och kolla läget.
Jag har dock plockat upp en efter att den flög på mina kopplade hundar och min ena blev skadad. Ringde jägaren först från skogen.
Den hunden fick jägaren hämta hemma på gårdsplanen. Dock fick jag ingen ursäkt för händelsen eller min skadade hund. Bara en utskällning :meh:
 
De flesta har ju telefonnummer på sig så verkar den lite ur workmode så kan man slå jägaren en pling och kolla läget.
Jag har dock plockat upp en efter att den flög på mina kopplade hundar och min ena blev skadad. Ringde jägaren först från skogen.
Den hunden fick jägaren hämta hemma på gårdsplanen. Dock fick jag ingen ursäkt för händelsen eller min skadade hund. Bara en utskällning :meh:
Då är en polisanmälan fullt befogad
 
Håller med dig @Snurrfian :) Låt dom vara när de är i skogen, men är de på någon väg och snurrar eller runt hus etc så koppla och ring.

Sara drog iväg med älg igår när vi jagade, oftast kommer hon tillbaka men igår bestämde hon sig för att kolla läget på en bondgård först. Där kopplade bonden henne och ringde oss, så vi kunde hämta henne. Guld värt!
 
Skulle jag hitta en hund i hagen spelar det ingen roll om den är på jakt eller inte, jag skulle försöka få ut den fort som fan innan hästarna dödade den! :nailbiting: I övrigt bryr jag mig inte, så länge den inte kommer in på min tomt eller i hagen.

Och kl*
Jag tror jag berättat det förut, men jag träffade en ung gråhund när jag var ute och red en gång - den förskte ställa mig och hästen som om vi vore en älg. (Tack för den!) :D Tur både terrier och häst var väldigt snälla, vi stod och väntade tills en rätt irriterad jägare kom och hämtade.
 
Det borde vara en självklarhet att hundarna ska förses med ett telefonnummer även om den har pejl.

Har själv jakthundar men blir ständigt förvånad över att jägare verkar tro eller tycka att de är helt ansvarsbefriade. För några veckor sedan var en jakthund ute på riksvägen där den förföljde en bil med släp (bilen saktade in när hunden kom upp på vägen men det medförde ju att hunden också hela tiden kunde hålla jämna steg med bilen) ekipaget mötte en annan bil som väljer att stanna och plocka upp hunden men tanken att hunden har ju pejl så ägaren borde se vart den tar vägen (föraren skulle själv träna hund i närheten).
Jägaren blev stört galen och allt annat än tacksam utan började istället hota med både det ena och det andra (bland annat anmälan- stöld av hund 😅)
Att jägaren själv skulle ha strikt hundägare ansvar eller visa tacksamhet över hunden inte orsakade en olycka efter en kraftigt trafikerad väg fanns inte med på världskartan
 
Skulle jag hitta en hund i hagen spelar det ingen roll om den är på jakt eller inte, jag skulle försöka få ut den fort som fan innan hästarna dödade den! :nailbiting: I övrigt bryr jag mig inte, så länge den inte kommer in på min tomt eller i hagen.
Det är min mardröm om vår hund skulle ge sig ut i en hage och ge sig på tamdjur, för många år sedan försvann vår tidigare hund i närheten där de hade en fårgård, jag började med att ringa dem och kolla så att han inte gick bärsärk i deras hagar. Nu gjorde han inte det tack och lov utan vi hittade på honom så småningom i skogen.
 
Låt den vara i skogen om den har pejl, om den inte verkar skadad. Är den skadad eller på fel plats, tex tomt, i djurhage eller på vägen kan man fånga hunden och försöka kontakta ägaren (är den skadad och ägaren inte svarar direkt kan man köra hunden till veterinären så får dem fortsätta försöka kontakta ägaren)

Jakthundar är oftast väldigt duktiga på att lokalisera sig, och hört flera fall där hunden försvunnit under jakten, och man inte hittat hunden, och sedan på kvällen när hunden är trött och hungrig har den själv tagit sig hem. Och oftast rör sig hundarna långt bort från ägaren under jakt.
 
Tänkte på den här tråden idag när jag mötte en spets när jag kom ut från pannrummet. :) Torsten fick glad-spel och rusade dit och försökte leka.

Husse dök upp nästan samtidigt - han hade koll via pejlen.
Han lyckades med det jag inte fixade, att greppa Torsten när han cirklade runt spetsen. Sedan kunde jag lyfta upp honom i famnen.
(Det var alltså hemma på min tomt som min hund var lös).
 
Skulle jag hitta en hund i hagen spelar det ingen roll om den är på jakt eller inte, jag skulle försöka få ut den fort som fan innan hästarna dödade den! :nailbiting: I övrigt bryr jag mig inte, så länge den inte kommer in på min tomt eller i hagen.
Jag har hittat jakthund i hagen som ställt/försökt ställa häst. Kraken måste varit färgblind eftersom den försökte ställa en skäck. Hästen sket högaktningsfullt i hunden så jag lät den vara och jag definitivt inte är hundmänniska. Har även hört att hund försökte ställa min vackra vita i det förra stallet jag stod men även den fick hållas för hästen brydde sig inte.
Hur vanligt är det egentligen att hundar ställer hästar i hage?
Skulle någon hund försöka ställa min nuvarande grålleman så skulle den omedelbums bli inlåst. Det kunde ta en ände med förskräckelse, tror dock inte man jagar med lös älghund på de markerna då de är för små för det.
 
Jag har hittat jakthund i hagen som ställt/försökt ställa häst. Kraken måste varit färgblind eftersom den försökte ställa en skäck. Hästen sket högaktningsfullt i hunden så jag lät den vara och jag definitivt inte är hundmänniska. Har även hört att hund försökte ställa min vackra vita i det förra stallet jag stod men även den fick hållas för hästen brydde sig inte.
Hur vanligt är det egentligen att hundar ställer hästar i hage?
Skulle någon hund försöka ställa min nuvarande grålleman så skulle den omedelbums bli inlåst. Det kunde ta en ände med förskräckelse, tror dock inte man jagar med lös älghund på de markerna då de är för små för det.
Mina skulle inte låta sig ställas, de slår för att döda. Jag är så ledsen för räven de hade stampat så mycket på att stackaren kan inte haft många hela ben i kroppen där den låg i en grop delvis täckt med jord efter de hoppat på den. 😢
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp