Vad göra på föräldraledighet?

Voeux

Trådstartare
Efter en vecka på storstadssemester är det uppenbart att mitt barn just nu trivs som allra bäst när det händer saker, helst precis hela tiden. Dessvärre är hon också i en ålder där hon inte riktigt kan sysselsätta sig själv vilket ställer krav på min kreativitet.

Jag försöker läsa listor på vad man kan hitta på under föräldraledigheten men det är antingen saker som gör att jag hellre skulle spendera dagen i en isoleringscell, typ ”lär dig laga ekologisk barnmat tillsammans med andra föräldrar!” 🙃 Eller ”starta ett eget företag” som om man skulle ha särskilt många minuter över per dag.

Så, vad hittar ni på? Eller hittade på när ni var ”lediga”? Vi går på babysim en gång i veckan vilket är supermysigt, och så försöker jag klämma in sångstund på öppna förskolan någon dag vilket Ebba tycker är superkul så jag står ut :D Annars läste jag tips om museum vilket verkar sjukt mysigt att knata runt på! Kanske ska beta av stadens museum under hösten. Skansen och 4H-gårdar verkar mysigt också.

Vad gör ni?
 
Öppna förskolan var räddningen. Våra dagar var som mest harmoniska när vi varit där! Inte bara på sångstunden alltså utan halva dagen typ, utforska alla olika lekmiljöer och delta i aktiviteter som pedagogerna anordnade, och att äta medhavd lunch där och sedan var det sovstund i vagnen medan jag i sakta mak kunde promenera hem och ta en kaffe på en uteservering eller parkbänk. Vi var där 2-3 ggr/veckan. Upplevde att jag inte behövde underhålla alls utan sonen fick så mycket interaktion med allt och alla andra vilket var en så skön paus för mig. Mer energi till eftermiddagen!
 
Fick precis en flashback till hur det var att vara föräldraledig med första barnet när man faktiskt tyckte att det kunde bli lite att göra :D

Öppna förskolan skulle jag precis tipsa om. Om man som du @Voeux bor i Sthlm (eller annat större ställe) skulle jag tipsa om att prova lite olika öppna förskolor ifall man inte riktigt gillar den närmaste.

Skansen absolut! Men om man har barn under året så är det kanske med för en själv. Men mysigt är det, och behövs bara två besök så har man sparat in ett årskort.

Träningspass? När äldsta var bebis gick jag på mammaträning på Sats. Det var cirkelträning med olika nivåer beroende på hur pass ”tillbaka” man var. Och beroende på ifall ens bebis låg stilla på en madrass i mitten eller behövde användas som vikt i träningen :D
 
Senast ändrad:
Jag försökte gå på öppna förskolan men dottern blev alltid så otroligt magsjuk efter hon varit där så till sist orkade jag inte.

Vi gick på babysim och var mycket på 4h gård. Sen umgicks jag mycket med de andra föräldrarna + deras barn som jag lärde känna på babysimmet och i föräldragruppen i hemmamiljö. Jag kunde inte åka bil med mitt barn själv för hon skrek så mycket så jag var ganska låst till närområdet (eller kunde, kunde jag väl men det var jobbig).
 
Det är länge sedan nu, men jag var föräldraledig på heltid fram tills min dotter var ca 8 månader. Vi hade hund och häst (hästen i ett stall typ 800 meter hemifrån), så vi spenderade en del tid på hundpromenader, var i stallet o mockade och "hängde" en stund, gjorde olika saker i trädgården. Vi var på det hela taget inte särskilt sociala förrän inskolningen till förskolan, då jag också hade börjat jobba. För mig kändes det bra att inte ha några "måsten" eller aktiviteter, jag hade nog mentalt dött på öppna förskolan tror jag :D
 
Biblioteket tycker jag var superbra att hänga på! Fina lekhörnor och massa böcker att titta i! Mina barn älskade det. Öppna förskolan missade vi tyvärr pga pandemin men älskade det den gången jag kunde gå 😅.
 
Skansen absolut! Men om man har barn under året så är det kanske med för en själv. Men mysigt är det, och behövs bara två besök så har man sparat in ett årskort.

Jag har inga skrupler med att göra saker som är mer för mig själv :D Skulle vi hänga på öppna förskolan hela dagarna så tror jag tyvärr att jag skulle bli en hemskt ledsen människa, även om det är mysigt ibland. Huvudsaken är att hon är sysselsatt och nöjd!

Det blir ju så mycket lek/träning/utveckling alla dygnets vakna timmar med henne ändå tycker jag, så kan man hitta lite aktiviteter som jag mår bra av och som hon tycker det är mysigt att hänga med i vagn och spana på så blir jag mer än nöjd! Tänker att det är lite samma med typ museum, café, promenader osv!
 
Det är länge sedan nu, men jag var föräldraledig på heltid fram tills min dotter var ca 8 månader. Vi hade hund och häst (hästen i ett stall typ 800 meter hemifrån), så vi spenderade en del tid på hundpromenader, var i stallet o mockade och "hängde" en stund, gjorde olika saker i trädgården. Vi var på det hela taget inte särskilt sociala förrän inskolningen till förskolan, då jag också hade börjat jobba. För mig kändes det bra att inte ha några "måsten" eller aktiviteter, jag hade nog mentalt dött på öppna förskolan tror jag :D

Låter väldigt mysigt! Stall hade verkligen varit perfekt.
 
Julia är elva månader och vill också att det ska hända grejer hela tiden. Min man tar med henne på öppna förskolan ett par gånger i veckan och babyrytmik en gång. Hon älskar både och, är extremt social och extrovert, "hälsar" på alla och racear runt som en tok. Sover väldigt gott efter ;) Han tycker väl att det är lite halvt obekvämt ibland, är oftast både enda pappan och känner sig väldigt mycket äldre och stelare än alla unga mammor i träningstights (han påstår att de ser ut att vara 15 allihop) när det ska dansas babytwist och så. Men han håller god min :D Biblioteket är också skoj, det närmast oss har dock inte mycket till lekhörna men får testa Stadsbiblioteket snart.

När Barnens zoo fortfarande var öppet i Slottsskogen var hon mycket förtjust i att kolla på getterna! Så får kolla upp lämplig 4H-gård.

Hon är tokig i att gunga och gillar - praktiskt nog - att gå och handla. (Hon gillar - opraktiskt nog - inte att stå i kö så det gäller att gå när det är lite folk!)
 
Vi gick lite på bebis sång i kyrkan (mest för att jag ville sjunga ^^), hängde lite på kafé, gick mkt ute med vagn/bärsele i skog å mark, åt lunch med folk som smet iväg från jobb, var på biblioteket, tränade i gruppträning med andra mammor å deras bebisar. Nu har vi knappt gjort så mkt av det då stora varit mkt hemma, så då blir det lite mer större barn anpassat. Har en kompis nära som vi går turer med då hon jobbar mkt hemifrån annars vet jag inte, händer inte så mkt här på dagarna just nu 😅
 
Vi gick lite på bebis sång i kyrkan (mest för att jag ville sjunga ^^), hängde lite på kafé, gick mkt ute med vagn/bärsele i skog å mark, åt lunch med folk som smet iväg från jobb, var på biblioteket, tränade i gruppträning med andra mammor å deras bebisar. Nu har vi knappt gjort så mkt av det då stora varit mkt hemma, så då blir det lite mer större barn anpassat. Har en kompis nära som vi går turer med då hon jobbar mkt hemifrån annars vet jag inte, händer inte så mkt här på dagarna just nu 😅

Jag gillar också att sjunga! När hon inte vill sova brukar jag sysselsätta mig med att sjunga allt från gamla visor till nytt. Skulle jag sjunga Trollmor 56 ggr i rad hade det bara blivit en transportsträcka men att sjunga det jag själv gillar gör stunden rätt mysig. Hon somnar gott till Amazing grace!
 
Jag har inga skrupler med att göra saker som är mer för mig själv :D Skulle vi hänga på öppna förskolan hela dagarna så tror jag tyvärr att jag skulle bli en hemskt ledsen människa, även om det är mysigt ibland. Huvudsaken är att hon är sysselsatt och nöjd!

Det blir ju så mycket lek/träning/utveckling alla dygnets vakna timmar med henne ändå tycker jag, så kan man hitta lite aktiviteter som jag mår bra av och som hon tycker det är mysigt att hänga med i vagn och spana på så blir jag mer än nöjd! Tänker att det är lite samma med typ museum, café, promenader osv!

Ja alltså jag menade verkligen inte att det var negativt att det var mest för en själv! Det var bara en beskrivning på vad som fanns där för bebisar :)

Tycker verkligen du ska göra saker som du tycker är roliga och sen får bebis hänga på så länge hon inte våldsamt protesterar typ :D

Om du beskriver det som mycket lek/träning/aktivering för henne om dagarna så är det betydligt mer än vad jag gör! Jag gör nog…ingenting för det mesta 🙈 Eller alltså han är ju med hela tiden men det är mest att han hänger på. Just nu röjer jag i köket medan han övar sig på att gå längs kökslådorna (och förhoppningsvis inte lär sig öppna dem :D ).

Men ska ju också sägas att han har två äldre syskon som är betydligt mer populära än mamma och pappa när de är hemma. Så det är verkligen ingen brist på lek och aktivitet sett över hela dygnet 😅

Nu blev det världens utläggning här. Det enda jag ville skriva var att jagtycker du gör helt rätt som väljer aktiviteter efter vad DU vill göra :D
 
Jag har inga skrupler med att göra saker som är mer för mig själv :D Skulle vi hänga på öppna förskolan hela dagarna så tror jag tyvärr att jag skulle bli en hemskt ledsen människa, även om det är mysigt ibland. Huvudsaken är att hon är sysselsatt och nöjd!

Det blir ju så mycket lek/träning/utveckling alla dygnets vakna timmar med henne ändå tycker jag, så kan man hitta lite aktiviteter som jag mår bra av och som hon tycker det är mysigt att hänga med i vagn och spana på så blir jag mer än nöjd! Tänker att det är lite samma med typ museum, café, promenader osv!
Titta på djur uppskattas väldigt mycket här i alla fall! Han är väldigt aktiv fysiskt inne och kör därför slut på sig på det sättet enkelt, men vagnpromenader där det finns djur att titta på (och andra människor, vi bor i skogen :D) tar rejält mentalt! Och jag uppskattar det också eftersom det blir trevligt och avslappnande för mig.

Kan även vara värt att testa att gå ut i nån park, skog eller liknande och sätta henne på backen om du inte gjort det redan? Det är ett av få tillfällen då min kryp- och klätterapa faktiskt kan sitta still och bara pilla på och undersöka gräs och växter som finns runtomkring.
 
Ja alltså jag menade verkligen inte att det var negativt att det var mest för en själv! Det var bara en beskrivning på vad som fanns där för bebisar :)

Tycker verkligen du ska göra saker som du tycker är roliga och sen får bebis hänga på så länge hon inte våldsamt protesterar typ :D

Om du beskriver det som mycket lek/träning/aktivering för henne om dagarna så är det betydligt mer än vad jag gör! Jag gör nog…ingenting för det mesta 🙈 Eller alltså han är ju med hela tiden men det är mest att han hänger på. Just nu röjer jag i köket medan han övar sig på att gå längs kökslådorna (och förhoppningsvis inte lär sig öppna dem :D ).

Men ska ju också sägas att han har två äldre syskon som är betydligt mer populära än mamma och pappa när de är hemma. Så det är verkligen ingen brist på lek och aktivitet sett över hela dygnet 😅

Nu blev det världens utläggning här. Det enda jag ville skriva var att jagtycker du gör helt rätt som väljer aktiviteter efter vad DU vill göra :D
Jag gjorde nog inte så mycket heller för dottern. 🙈 Mitt barn sov helst på mig och det i kombination med att jag inte kunde köra henne i bil själv gjorde att det ändå blev en hel del tid hemma. Jag är en ultrasportfåne och det var både vinter-os och fotbolls-vm när jag var föräldraledig så där satt jag bänkad när barnet sov.
 
Va tvungen att tänka efter...var ju ett tag sen jag var föräldraledig. Men jag landar väl i att vi inte gjorde något speciellt egentligen. Vi bor ju på egen liten gård med hästar, hundar och andra djur. Så det blev ju mycket pyssel med dom. Jag är ingen supersocial människa så att fika med andra mammor, gå på öppna förskolan och sånt är verkligen inget för mig. Dock provade jag det, iallafall med äldsta dottern, både babymassage och öppna förskolan. När jag var hemma med yngsta så blev det inget sånt för jag hade insett att nej, jag vill vara i fred här hemma med mina barn och djur 😅

När jag var hemma med yngsta var äldsta 3 år och så skaffade vi valp samtidigt så vi var ute mycket. MASSA picknickar och grilla korv ute osv. Sånt älskar jag och gör fortfarande så ofta det går.
 
Jag har en extrovert 12-veckors (brås på sin far 😅). Hon gillar dagar när hon får vara med. Hon själv vill mest bara lyssna/titta/vara, men något vill hon ska hända. Jag har föräldralediga vänner med barn i olika åldrar, så promenerar mycket med dem. Promenerar även med folk från föräldragruppen på BVC, och då och då med min mamma. Försöker variera var vi promenerar för att inte ledsna. Har alltid med mig sjal om hon skulle balla ur och vägra vagnen. Går på Baby Bootcamp en gång i veckan också.

Brukar försöka planera in en aktivitet per dag. När hon blir äldre vill jag köra babysim och öppna förskolan också men hon är för ung för att få ut något av det än. Såg att Moderna hade bebisvisningar, det kanske kan vara något?
 
Efter en vecka på storstadssemester är det uppenbart att mitt barn just nu trivs som allra bäst när det händer saker, helst precis hela tiden. Dessvärre är hon också i en ålder där hon inte riktigt kan sysselsätta sig själv vilket ställer krav på min kreativitet.

Jag försöker läsa listor på vad man kan hitta på under föräldraledigheten men det är antingen saker som gör att jag hellre skulle spendera dagen i en isoleringscell, typ ”lär dig laga ekologisk barnmat tillsammans med andra föräldrar!” 🙃 Eller ”starta ett eget företag” som om man skulle ha särskilt många minuter över per dag.

Så, vad hittar ni på? Eller hittade på när ni var ”lediga”? Vi går på babysim en gång i veckan vilket är supermysigt, och så försöker jag klämma in sångstund på öppna förskolan någon dag vilket Ebba tycker är superkul så jag står ut :D Annars läste jag tips om museum vilket verkar sjukt mysigt att knata runt på! Kanske ska beta av stadens museum under hösten. Skansen och 4H-gårdar verkar mysigt också.

Vad gör ni?
Jag hängde mycket på öppna förskolan när ettan var liten. Det var verkligen mitt andningshål med en "rastlös" och energifylld bebis och brukade bli minst en dag i veckan och 3-4 timmar per gång. Sambon gick många babysimskurser på sina dagar. (Vi gick omlott, det är också ett bra tips om man har möjlighet! SÅ mycket lättare att hitta på något 2-3 dagar i veckan än 5...)

Vi umgicks också en del i föräldragruppen, åkte till parker eller sågs hemma hos varandra och fikade nån dag i veckan. Och så brukar biblioteken ha sagostunder som vi ofta gick på också.

Nu med tvåan gör jag mer projekt hemma, passade på att storhandla när jag var hemma flera dagar (bara en dag/vecka nu) och träffar någon ledig kompis ibland, men dötiden har helt klart minskat med två barn :D
 
Ja alltså jag menade verkligen inte att det var negativt att det var mest för en själv! Det var bara en beskrivning på vad som fanns där för bebisar :)

Tycker verkligen du ska göra saker som du tycker är roliga och sen får bebis hänga på så länge hon inte våldsamt protesterar typ :D

Om du beskriver det som mycket lek/träning/aktivering för henne om dagarna så är det betydligt mer än vad jag gör! Jag gör nog…ingenting för det mesta 🙈 Eller alltså han är ju med hela tiden men det är mest att han hänger på. Just nu röjer jag i köket medan han övar sig på att gå längs kökslådorna (och förhoppningsvis inte lär sig öppna dem :D ).

Men ska ju också sägas att han har två äldre syskon som är betydligt mer populära än mamma och pappa när de är hemma. Så det är verkligen ingen brist på lek och aktivitet sett över hela dygnet 😅

Nu blev det världens utläggning här. Det enda jag ville skriva var att jagtycker du gör helt rätt som väljer aktiviteter efter vad DU vill göra :D

Ja nej det var inte så jag tolkade dig heller, jag haffade bara ditt inlägg och spann vidare på ämnet :D

Idag har vi varit på stan och letat efter nya skor till mig eftersom mina promenadskor gått sönder. Utan framgång dock :down: Men hon tyckte det var kul!
 
Vi hängde mycket på öppna förskolan. I vårt samhälle har de öppet två dagar i veckan, så då var vi där. En dag i veckan var det sim. En dag i veckan brukade vi också åka och veckohandla. Dottern älskar också när det händer mycket, och älskar att åka runt i vagnen. Ibland passade vi på att luncha på stan då också (när det passade med sovtider). Hängde också i stallet ibland, eller hängde hos någon av mina vänner en stund. Allt som inte är hemma gillar hon 😊
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hur mycket jag än söker runt hittar jag ingen med samma problem som jag. Jag vet inte vad jag ska göra, mina barns far som jag är...
Svar
13
· Visningar
2 573
Senast: Och_Aye
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt hur jag ska börja lr få med allt som jag känner,Får ursäkta om det blir rörigt. gör ett försök. Är en 21 årig tjej som...
Svar
14
· Visningar
2 363
Träning Hur tror ni man skulle kunna börja få sin häst glad? Han är en häst som är väldigt nyfiken, nafsig, kan inte stå allt för stilla...
Svar
12
· Visningar
2 394
Senast: Jeenny914
·
L
Hästvård Hejsan! Jag har ett korsningssto (eng.fbl/am.vbl) på 12 år som inte verkar vilja bli frisk. Nån som har en idé om vad det kan vara...
Svar
2
· Visningar
908
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp