Balken

Trådstartare
Hej!
vad gör ni när ni har tråkigt/känner er ensam och vännerna är upptagna?
Är ledig och vill få dagarna att gå, men tips på saker att göra ensam? Är i en tung period i livet och vill ta tag i mig själv och inte bra ligga inne och tänka på det jobbiga 🤯
 
Går ut på en promenad, tränar, spelar tv-spel, målar, virkar, syr är sånt jag gör när jag känner mig ensam/nere/känns motigt. Och är jag trött sätter jag på en film eller serie
 
Lyssna på en ljudbok (i solstolen, soffan, på promenaden)
Cyklar ner till stan och köper en take away lunch och sätter mig på nån fin plats och äter min lunch
Spelar dator-spel
Kollar på YouTube
Tittar på film/serie
Tar ett varmt bad (inte när det är varmt ute)
Cyklar till stranden och badar (när det är varmt ute)
 
Jag strukturerade min dag så jag slapp tänka, bara ut och göra. Promenad på morgonen (en timme), sedan kaffepaus. Cyklade och tittade på ett nytt ställe som jag tänkt på (lättare att hitta på för varje dag som gick). Äta något, stallet, hem, lite tv, dusch, tvätta etc. Sedan allt igen.
 
Det har inte hänt mig en enda gång hittills i mitt 35-åriga liv 🙄 Mina todolistor tar aldrig slut. Mår jag sämre gör jag sådant jag klarar av eller finner mer intressant. Jag gillar att sortera grejer/papper/digitala saker och få ordning, det ger mig ro. Att tvätta, stryka, städa om jag orkar. Lyssna på poddar, läsa, titta på något program/serie. Att laga mat/matlådor/försöka rensa i frys o kyl o kanske testa något nytt recept (jag ofta hittat när jag rensat mina bokmärken i mobilen tex).

Och så är jag i stallet varje dag men det är jag ju alltid.
 
Jag klättrar, eller glor på något bra på tv och äter gott om jag är för trött för att klättra. Hundpromenader fungerar också, men de tar jag varje dag och räknar inte riktigt som något "extra" eller vad man ska säga.
 
Lite beroende på utgångspunkt så kan något så enkelt som att äta frukost, klä på sig och röja undan det värsta hemma vara fullt tillräckligt för att komma igång. Men då är det från bottenläge.

Funkar det basala så brukar någon form av fysisk aktivitet kännas bra. Antingen promenader eller tyngre träning (kondition/styrka/specifik sport) om man gillar det. Att surfa på telefonen i en park känns mer värdefullt än att surfa på telefonen i soffan. Byter man telefon mot en bok så känns det ännu lite mer som att man gjort något.
 
Jag är sjukskriven sen februari och så blev jag riskgruppare och Corona på det. Så vad gör jag?

Jag promenerar mycket. Just nu blir det mycket uti svampskogen och plockar svamp som jag glädjer andra med. Läser mycket feelgood, ser någon tv-serie, bakar kakor och bröd,”. Är det en jobbig period försöker jag sätta upp ett mål typ rensa en byrålåda/köksskåp för liksom komma igång.
 
Jag strukturerade min dag så jag slapp tänka, bara ut och göra. Promenad på morgonen (en timme), sedan kaffepaus. Cyklade och tittade på ett nytt ställe som jag tänkt på (lättare att hitta på för varje dag som gick). Äta något, stallet, hem, lite tv, dusch, tvätta etc. Sedan allt igen.

Så gör jag med. Rutiner håller mig över ytan. Sen är det klart att ibland spelar det ingen roll, jag gör rutinerna men är ändå under isen.

Ledig dag: Vaknar, tar medicin + ger hunden medicin. Båda ska inte tas i samband med mat så jag tar en hundpromenad före frukost. Äter frukost. Ser på teve, kollar datorn. Gör stallet 2-3 tim. Äter lunch... sen börjar det "roliga" med att försöka slå ihjäl tiden med nåt meningsfullt. Kanske har jag tvättstuga och när jag ändå har tvätten brukar jag städa. Då gick några timmar. Eller så for jag ut och plockade bär/svamp/gick i skogen med hunden. Då gick några timmar. Sen äter jag middag. Och därefter kan jag klara av att bara se på teve/surfa. Och sen fick jag äntligen gå och lägga mig igen.
 
Åker till stallet, tränar, går ut med vovve. Har sista tiden börjat besöka vandringsleder, gärna i kombination med löpning. Besöka någon form av sevärdheter. Går ofta att kombinera med vandringsleder.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vet inte riktigt hur jag ska börja det här inlägget. Eller ens vad jag vill ha sagt. Jag har alltid haft en känsla av att jag inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 883
Senast: Seaside
·
Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 370
Senast: Mois
·
Fritid Efter en rätt tung och tuff period i livet känner jag för att komma bort lite och göra något på egen hand. Jag har aldrig varit i Paris...
Svar
8
· Visningar
830
Senast: Javan
·
Fritid Jag tänkte att det hade varit roligt med tråd där vi kan ge varandra tips och idéer på semesterkänsla i vardagen nu under sommaren...
2
Svar
24
· Visningar
2 041
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fautras
  • Shettistråden del II
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp