Vad göra?

Sryoqwe

Trådstartare
Vi har en häst utlånad på foder, livstid. Lånades ut som sällskap och skogsmulle pga ålder och historik.
Nu har fodervärdarna kommit på att hästen inte är något vidare ridbar eller någon man tar med till tränare och bryter därför kontraktet och tycker att vi får komma och hämta hästen.

Hästen är svårfödd, ej ridbar (mer än enklare skogsridning, men funkar inte alltid att rida ut på själv) och har garanterat förslitningar pga tidigare tävlat på högsta nivå i mycket krävande gren i många år. Fyller 20 iår. Extremt snäll häst, om än något brötig. En sådan häst som man hade kunnat sätta en femåring som aldrig sett en häst innan till att skritta något varv barbacka med grimma. Men lättstressad och klarar inte att vara själv i stallet, blir då såpass stressad att den blir direkt farlig och får panik.
Jag tror att det är väldigt svårt att hitta ett hem till hästen.

Nu funderar vi på om vi ska avliva hästen eller inte. Vi har i nuläget inte möjlighet att ha hästen. Mycket ekonomiskt men även för att det bara finns två boxar i stallet vi står med dem andra. Samtidigt behöver vi flytta för det kommer inte fungera där i längden. Men det finns inte många stall här och det är svårt nog att hitta stallplats till två. Dessutom fungerar inte den här hästen med mitt sto då den agerar svans och följer efter konstant, vilket mitt sto inte uppskattar. Valacken och stoet fungerar dock bra ihop och jag vill inte sära på dem för att ha den andra hästen med valacken.

Hur hade ni gjort? Jag ser inte att det är fel att avliva, men är osäker på om det är det ända rätta.
 
Vi har en häst utlånad på foder, livstid. Lånades ut som sällskap och skogsmulle pga ålder och historik.
Nu har fodervärdarna kommit på att hästen inte är något vidare ridbar eller någon man tar med till tränare och bryter därför kontraktet och tycker att vi får komma och hämta hästen.

Hästen är svårfödd, ej ridbar (mer än enklare skogsridning, men funkar inte alltid att rida ut på själv) och har garanterat förslitningar pga tidigare tävlat på högsta nivå i mycket krävande gren i många år. Fyller 20 iår. Extremt snäll häst, om än något brötig. En sådan häst som man hade kunnat sätta en femåring som aldrig sett en häst innan till att skritta något varv barbacka med grimma. Men lättstressad och klarar inte att vara själv i stallet, blir då såpass stressad att den blir direkt farlig och får panik.
Jag tror att det är väldigt svårt att hitta ett hem till hästen.

Nu funderar vi på om vi ska avliva hästen eller inte. Vi har i nuläget inte möjlighet att ha hästen. Mycket ekonomiskt men även för att det bara finns två boxar i stallet vi står med dem andra. Samtidigt behöver vi flytta för det kommer inte fungera där i längden. Men det finns inte många stall här och det är svårt nog att hitta stallplats till två. Dessutom fungerar inte den här hästen med mitt sto då den agerar svans och följer efter konstant, vilket mitt sto inte uppskattar. Valacken och stoet fungerar dock bra ihop och jag vill inte sära på dem för att ha den andra hästen med valacken.

Hur hade ni gjort? Jag ser inte att det är fel att avliva, men är osäker på om det är det ända rätta.
Herregud, ta bort den. Den har levt ett långt liv och med vad du berättar är den varken särskilt fräsch i kroppen eller tillräckligt lugn mentalt för att vara en bra sällskapshäst.
 
Vi har en häst utlånad på foder, livstid. Lånades ut som sällskap och skogsmulle pga ålder och historik.
Nu har fodervärdarna kommit på att hästen inte är något vidare ridbar eller någon man tar med till tränare och bryter därför kontraktet och tycker att vi får komma och hämta hästen.

Hästen är svårfödd, ej ridbar (mer än enklare skogsridning, men funkar inte alltid att rida ut på själv) och har garanterat förslitningar pga tidigare tävlat på högsta nivå i mycket krävande gren i många år. Fyller 20 iår. Extremt snäll häst, om än något brötig. En sådan häst som man hade kunnat sätta en femåring som aldrig sett en häst innan till att skritta något varv barbacka med grimma. Men lättstressad och klarar inte att vara själv i stallet, blir då såpass stressad att den blir direkt farlig och får panik.
Jag tror att det är väldigt svårt att hitta ett hem till hästen.

Nu funderar vi på om vi ska avliva hästen eller inte. Vi har i nuläget inte möjlighet att ha hästen. Mycket ekonomiskt men även för att det bara finns två boxar i stallet vi står med dem andra. Samtidigt behöver vi flytta för det kommer inte fungera där i längden. Men det finns inte många stall här och det är svårt nog att hitta stallplats till två. Dessutom fungerar inte den här hästen med mitt sto då den agerar svans och följer efter konstant, vilket mitt sto inte uppskattar. Valacken och stoet fungerar dock bra ihop och jag vill inte sära på dem för att ha den andra hästen med valacken.

Hur hade ni gjort? Jag ser inte att det är fel att avliva, men är osäker på om det är det ända rätta.
Håller med @Fiorano. Den här hästen har gjort sitt för mänskligheten. Kan du inte ha den skrotandes i en hage där du är så tycker jag det bästa du kan göra för din häst är att ta bort den.
 
Håller med övriga. Livstidsfoder på en så pass gammal häst som dessutom inte håller för ridning känns väldigt oansvarigt enligt mitt tycke. Jag hade tagit bort den och inte letat fler fodervärdar.
 
Det som skulle göra att vi skulle ha kvar hästen är att den inte är halt eller har ont av att gå i hage och skritta lite och den är pigg och glad. Men jag ser ingen rimlig lösning på att kunna ha den på det sättet heller.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett...
Svar
11
· Visningar
1 742
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 437
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag har ett shettissto som snart ska föla. Tanken i sommar var att de skulle gå ihop med min storhäst i en hage då ponnyn inte klarar...
Svar
4
· Visningar
681
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 543
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp