Vad göra?

K

Krabban

Hmmm, nu har jag lite problem. Har kvar hö från innan sommaren som har räckt nu i två veckor. Till det har jag gett min unghäst 1,5 kg Hippo Alfa som har hög proteinhalt, chevinal och lite foderkalk - allt efter uträknad foderstat.

Nu är det så att höt är snart slut och det är dags att börja blanda med det nya höt och tillslut gå över till det. Problemet jag har är att det finns ingen analys på det nya höt än, jag trodde att den var på väg och att vi skulle få den innan jag hann byta hö, men tydligen hade bonden glömt att skicka in den, så det tar väl ytterligare några veckor innan den landar i mitt knä.

Nu vet jag inte hur jag ska göra. De (som har haft hö från den här bonden i flera år) säger att hans hö brukar vara jättefint, nästan lite för hög protein ibland. (Proteinhalten är ju absolut inget problem för mig då han ska ha mkt protein.) Men vad ska jag göra??? Jag blir lite orolig att han får för mkt protein nu, men jag VET ju inte.

Detta är så frustrerande, jag vet inte hur jag ska fodra nu. Hittills har jag gett 50/50 med de olika hösorterna, dragit in på foderkalken (han fick bara 10g), gett honom ett "sprut" chevinal istället för två och dragit ner på Alfan till 1 kg.

Tänker jag fel? Snälla hjälp mig, är just orolig för proteinet från Hippo Alfan, men det kanske jag inte ska vara? Är supertacksam för alla svar och idéer! :bow: :bow:
 
Några veckor är ingen fara. Kommer proteinöverskottet från grovfoder så är det inga problem (och alfa räknas väl som lucern, dvs som grovfoder? alfaalfa är ju ett gräs?)

Men se till att bonden skickar analysen pronto, så har du svaret på en, max två veckor, och under den tiden är det ingen fara med "för mycket" protein. Dels har din häst högt proteinbehov, och som sagt, överskott från grovfoder är okej (från kraftfoder däremot är inte bra)
 
Tack för svaret. Alltså Hippo Alfa är ett fullfoder som innehåller "lusern, havre, vete, korn, majs, vetekli, vetefodermjöl, betfor, melass, soja, bryggerijäst, fett, foderkalk, monokalciumfosfat och olika vitaminer och spårelement".

Smrp 135g/kg foder så det är ju mkt protein. Men jag vet inte? Räknas det som grovfoder verkligen? För jag trodde det var kraftfoder och därav min oro. Men tycker du jag har gjort rätt som dragit ner lite på alfan eller? :confused:

Bonden har alltså skickat iväg den nu men jag trodde han hade gjort det för längesen.
 
ha, jo då är det kraftfoder, jag trodde det var som lucern typ, att det bara var alfalfahö =)

Men, har bonden skickat analys har du ju svar inom 2 veckor, så fortsätt du med din foderstat du har nu, men förklara för bonden hur viktigt det är att du får analyssvaret så fort han fått det =)
 
Tack så jättemycket för svaren! :bow: Var lite orolig för pållen. Tack än en gång!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
2 598
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 003
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Eurofins skriver på sin hemsida ”socker (ESC)” i vissa analyser och sen i andra analyser bara socker. Har någon en analys från Eurofins...
Svar
2
· Visningar
2 009

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad äter ni för sill i påsk`?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp