Vad göra?

Skruttan

Trådstartare
Skulle vilja ha några tips/ råd på vad jag ska göra med min nya häst.
Jag har haft honom o ca 4 veckor nu och han är snäll och lättlärd, men han kan vara nonchalant och ibland kliva på mig när jag leder honom. Har gått mycket med honom och när jag stannar och han står på mig så har jag viftat med grimskaftet och han har då backat. Tänker även mycket på att det är han som ska flytta på sig inte jag, och det börjar han också fatta.

Men...igår var jag i paddocken och gick runt därinne. Stannade jag så stannade han på lagom avstånd efter, han hade huvudet sänkt och tuggade lite. Eftersom det gick så bra efter bara en kort stund tänkte jag gå ut och gå en runda istället. När vi går ut ur paddocken slänger han sig före mig och får spel = kastar sig runt /små stegrar /sparkar bakut. Han stannar så att han står med huvudet mot paddocken och varje gång jag ska vända runt honom så tränger han sig före mig och får spel. Varje gång han får spel så ignorerar jag honom och när han står still gå jag ett steg och ett annat håll, då kommer han fram till mig med sänkt huvud och ser lite undrande på mig.
Vi höll på länge, jag gick tillbaka till paddocken och då gick han snällt efter, gick lite därinne och sen närmare utgången. Men samma sak igen, det slutade med att när jag gick från paddocken så slängde han sig före mig och backade sen när jag gick mot honom, sen när jag ska vända runt eller gå före tränger han sig igen och gör samma sak.
Han slutade när vi kom till stallbacken och gick då som vanligt igen....

// :bump:

Jag tror att han testar mig just nu, han lyssnar knappt alls när jag longerar honom just nu. I början var han väldigt lydig.
 
Ett litet tipps som jag använder på min nya polla är att när du går framför hästen och du märker att den kommer för nära så låtsas att du ska sparka bakut! :devil: Lyssnar han inte då så sparka. Han måste respektera ditt "utrymme" eftersom att du är högre i rang. Om han springer förbi dig endå så vänd samtidigt som han är förbi dig så är du på så sätt alltid framför honom. Tänk på att minsta närmandet av hästen är ett sätt att inkräkta på ditt område lyckas han en gång tar han chansen igen! Lycka till! :bump:
 
Tack! Tänkte inte på att jag kan vända mig när han går om mig, då hamnar han ju bakom mig! Ska pröva det...

Hur ska jag bete mig när han får spel (kastar-slänger-brallar)? Ska jag bli arg och säga nej, eller som jag gjort hittills, nonchalera honom och sen gå åt ett annat håll så fort han gett sig.... Han håller bara på ett par sekunder, sen stannar han och står still.

// :bump:
 
Är där ström som går runt i paddocken?

Min häst gjorde så innan, det var bara för att det satt en eltråd som gick i marken under honom.
Han kände det och börja bocka o slänga sig ut.

Det kan inte vara nåt sånt?
 
Nej, ingen ström går under paddocken. Han gjorde så utanför paddocken också.... Inte visste jag att de kan känna av sånt, men å andra sidan...varför inte?!

// :bump:
 
Okej..

Då vet jag tyvärr inte varför din pålle gör så.. :(

Min häst var i alla fall väldigt känslig för strömmen och tyckte att det var obehagligt i början.
Kanske inte alla hästar som reagerar så i för sej..

:bump: BumP wiie.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 160
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
571
Senast: Lutten
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 835
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 218
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp