Vad göra?

H

Halvblod_Rider

Jag vet inte om jag placerar denna tråd rätt:crazy: ..men men...
Här är problemet..

Jag skaffar foderhäst den 11:e Juni, stallplats/"bete" är fixat och allting. Bra tänker jag, inga problem..så jag besökte gården igår bara för att veta hur det ser ut där och ta mig en titt.

Bra ridhus, fin omgivning, bra ridslingor i skogen MEN sedan till mig förfäran så är "sommarhagen" i ungefär samma storlek som paddocken, kanske något mindre t.o.m. :eek:
Och i denna så ska då foderhästen och två stycken c-ponny valacker gå HELA sommaren. Det är ungefär 20% gräs i "hagen" och sen är det hösilage som gäller.
Stackars häst tänker jag då, här kan han ju inte stå sommaren ut:( . Det är ju nästan deprimerande:cry:

Men det finns ett alternativ, jag kan låta honom gå i stora hagen(där det finns gräs och tillräckligt med plats), men då är det både ston och valacker(ca 10-15st) som går i den..därav skaderisk.

Vad skall jag göra? Det blir ju RIKTIGT knepigt att fixa nytt bete på en och en halv vecka liksom :crazy:

Ska jag låta honom gå med flocken eller låta honom gå i den där lilla plätten till hage?
Hjälp mig! Vad göra?!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad göra?

För mig hade det bara varit ett alternativ!
STORA HAGEN! :D
enligt mej det enda rätta mot hästen, om hagen är tillräckligt stor så att det finns plats för alla hästarna så är skaderisken inte större än i den lilla hagen med mindre antal hästar.
 
Sv: Vad göra?

dalla_4_ever skrev:
För mig hade det bara varit ett alternativ!
STORA HAGEN! :D
enligt mej det enda rätta mot hästen, om hagen är tillräckligt stor så att det finns plats för alla hästarna så är skaderisken inte större än i den lilla hagen med mindre antal hästar.
Jo, så har jag också tänkt, men sen är det ju som sagt skaderisken..visst, försäkringen täcker det om det nu skulle hända något, men inte vill jag har det på samvetet:crazy:

Tack för ditt svar hursomehlst :)
 
Sv: Vad göra?

Stora hagen skulle jag ha valt. Där är det mindre skaderisk då det är större yta och mindre hörn att kunna tränga in varandra i.

Där hinner de undan mycket bättre än i en liten hage. Det är sällan flera hästar grupperar sig runt en enskild häst för att "dänga upp den", utan de brukar göra upp rangen en efter en, och då är det inte så farligt att det är så pass många fler individer.

Skillnad om du skulle ha hästen i egen hage. Men skador kan hända ändå... tyvärr.
Men jag tror att det går bra. ;)
 
Sv: Vad göra?

Jag tror bestämt att han får gå med travar-gänget då! :idea:
Tack för era svar:)
 
Sv: Vad göra?

usch, gubben sa nej till stora hagen bara för att hästen skulle "känna sig säkrare" i den andra "hagen" :smirk:
Vad besviken jag är:( och stackars häst..
 
Sv: Vad göra?

Gud va tråkigt:(
Du kan väl ta dit hästen tills du skaffat ett annat bete eller så kanske gubben ändrar sig ,hade han annonserat eller hur fick du tag på detta ställe?
 
Sv: Vad göra?

via en kompis, som också ska ha sin foderponny där( i samma hagen som min)..och hon tyckte inte alls hagen var liten :confused: :mad:
usch..det är ju rejält svårt att hitta något nu, i Haninge/tyresö..jag frågade runt på en del ställen innan jag fick reda på detta, men såklart var det fullt överallt.
Sen är hon ju en kompis..så det känns ju lite konstigt om man skulle ge sig av efter arbetet med att fixa iordning allt..

Jag får väl gå ut med honom på "promenad" några timmar så han får i sig lite färskgräs iallafall.
 
Sv: Vad göra?

Byt hage!
Det går så många hästar där, så det blir garanterat inga problem!
 
Sv: Vad göra?

arabia skrev:
Jag hoppas inte du behöver betala för bete som inte finns o kan erbjudas.
Jo, vi betalar 500 kr/månad plus hösilage fri tillgång 500 kr..
 
Sv: Vad göra?

Har du sökt en betes plats o du blivit lovad bete så ska de hålla sitt löfte annars ska du inte betala för det. En sak är om du bara sökt en plats+ hösilage då betalar du för det.
 
Sv: Vad göra?

sökt och sökt, jag gick igenom min kompis pappa som själv har 5 egna travisar där och han sa att det fanns hagar(och då tänkte jag att dom skulle vara någorlunda stora..) mm.. det är egentligen kanske mitt fel som inte kollade upp det närmre :crazy:
shame on me..:crazy:
 
Sv: Vad göra?

Chex skrev:
Det är sällan flera hästar grupperar sig runt en enskild häst för att "dänga upp den", utan de brukar göra upp rangen en efter en,

Var har du fått det ifrån? Stämmer inte alls. Flera kan mycket väl ge sig på en. I stort sett hela flocken kan sätta efter en ny om det är så. Rangen kan göras upp med flockmedlemmarna när den släppts in av ledaren i hagen, och visat att den underkastar sig. Då kommer rangordnandet för att hitta platsen i flocken.

Det kan gå direkt eller ta lång tid. Beror på individerna, mest på ledaren och den nya.

Men du har rätt i att en stor hage ger plats att komma undan.
Fast jag har sett en hel flock (min:mad: ) jaga en häst som inte erkände ledarens rang, tills den var tvungen att hoppa ur ur hagen för att komma undan. Och det var en stooor hage:crazy: Just den hästen gav sig inte och släpptes därför inte in. Det var en beteshäst
och efter två veckor gav vi upp, ägarna hämtade honom.
 
Sv: Vad göra?

Halvblod_Rider skrev:
usch..det är ju rejält svårt att hitta något nu, i Haninge/tyresö..jag frågade runt på en del ställen innan jag fick reda på detta, men såklart var det fullt överallt.


Är det? Finns ju mycket stall neråt Sorunda/Nynäs och bort mot Huddinge. Inte så långt. Har du verkligen kollat?
 
Sv: Vad göra?

oopsie skrev:
Är det? Finns ju mycket stall neråt Sorunda/Nynäs och bort mot Huddinge. Inte så långt. Har du verkligen kollat?
Ojojoj, där har jag aldrig ens satt min fot och vet inga stall överhuvudtaget så därborta har jag inte frågat nej ..
 
Sv: Vad göra?

Bara en tanke, men nu när alternativen är så extrema åt bägge håll, dvs endera paddock hage eller typ 15 hästar i samma hage: är det inte läge att fråga ägaren???
 
Sv: Vad göra?

Men nu finns det ju inget alternativ längre utan han får gå i "paddock-hagen" helt enkelt.
+ några timmar om dagen i den stora (med de två c-ponnyerna bara).
 
Sv: Vad göra?

jag har mina hästar oxå i haninge, men just nu är dem på sommarbete i Tungelsta. Kanske värt å kolla upp stallen där borta? Helt underbart sommarbete jag hittat till våra pållar :love: Dem växelbetar med får hela tiden å byter hagar såfort betet börjar ta slut. Å hagar finns det gott om å dem är hur stora som helst... Så man får inte vara så trångsynt å bara kolla där man bor å typ 1 km radie, utan man får lixom kolla vad det finns för möjligheter runtomkring... Å jag betalar 700:-/mån för mitt sommarbete...
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 757
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Hej! Ska försöka hålla denna långa bakgrundshistoria kort, men det är så att jag har en valack på 11 år som jag ägt nu i ett år. Han är...
Svar
4
· Visningar
882
Senast: Lexa
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 796
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp