Finns det absolut inget sätt att ta hand om dem själv (att det gått så långt att hö osv är slut...) så hade jag helt enkelt släppt ut hästen. Vi har nu studier på russen, som var växande unghästar, klarade sig rätt så bra på 10 hektar. Vad gör de då om de släpps ut helt.
Avliva är det sista jag skulle göra. Hästar är en bra matreserv att ha om det skulle gå så pass långt. Bor jag på landet så skulle jag inte direkt söka mig till skyddsrum heller. Det är bara att utsätta sig för ännu mer risk.
Inte som personlig kritik utan en fundering. Gäller inte bara dig utan andra.
Tänker du att du i krig ska kunna vara hemma och ta hand om djuren på samma vis som nu? Alltså att du är på arbetet x timmar per dag men sen kommer hem och kan ta hand om djuren. Och problemet skulle vara om det inte gick få tag på foder?
För 15 år sedan om någon ställt mig denna fråga hade jag svarat precis som dig. Och varit helt inne på att jag skulle vara hemma endera helt eller utanför arbetet och kunna ta hand om hem och djur. Och problemen skulle vara typ värme, elektricitet, vatten osv och hur man ordnar det.
Så kommer det förvisso vara för vissa - men långt från alla. En stor del av befolkningen är krigsplacerad hos sin arbetsgivare. Och där riskerar man att bli fast. De flesta förväntas klara minst 72 h på arbetsplatsen utan hjälp utifrån med mat mm. Och risken är väldigt stor att vid händelse av krig kommer det vara betydligt längre tid än 72 h innan jag kommer hem igen.
Även de som inte är krigsplacerade har totalförsvarsplikt. Dvs kan bli ”inkallade” att arbeta där regeringen bestämmer i princip
För att ge lite perspektiv så har det på mitt jobb flera gånger diskuterats problematiken där bägge föräldrarna till minderåriga barn är krigsplacerade och alltså omedelbart ska inställa sig. Vem ska då ta hand om barnen? Och svaret är i princip alltid ”be en vän eller granne eller någon”.
Sen kommer ju samhället hitta en mer funktionell ny vardag över tid, lotta-kåren mfl kommer kunna hjälpa lantbrukare osv.
Men det är lite vanskligt att räkna med att kunna vara ”hemma” och ta hand om djuren som vanligt. Ändå verkar väldigt många tänka så. Eller tänka att ”då tar jag familjen och djuren åker till stugan i skogen och där kan jag klara mig på konserver och höförrådet i ett år”