Vad gor man med plommon?

hastflicka

Trådstartare
Ja, som rubriken sager. Vad gor man med plommonen nar man har ett par trad fulla med sma ganska syrliga frukter?
 
Gasp, äta!? :D (önskar jag hade fått plommon i år) Jag åt helt fräckt upp alla mina hallon stående i busken. Säkert flera dl om dagen :rofl: medan jag skämdes lite över att jag inte gjorde sylt på dem.

åh... hallon... :love:

Bär gör sig bäst som sig själva tycker jag. Nyplockade björnbär, blåbär, smulton, hallon, omg :bump: Syltning och sånt är mest för hållbarheten.
 
Ja, som rubriken sager. Vad gor man med plommonen nar man har ett par trad fulla med sma ganska syrliga frukter?


Om du har en glassmaskin så kan du göra plommonglass.

300 gram plommon
0.5 dl socker
2 st äggvitor
2 dl vispgrädde

Lägg plommonen i en kastrull och låt dom smälta ner lite.Tillsätt socker och låt puttra några minuter tills frukterna faller isär. Ta bort kärnorma och låt krämen svalna.

Vispa äggvitorna till hårt skum. Vispa grädden (inte för hårt). Vänd ner plommonkrämen i grädden. Vänd ner äggvitorna. Frys i din glassmaskin.


Plommonkräm

500- 600 gram urkärnade plommon
6 dl kallt vatten
1- 2 dl strösocker
3-4 msk potatismjöl + vatten

Lägg de urkärnade plommonen i en kastrull med vatten, låt sjuda upp och mosa med en potatiskross under tiden. De ska koka15-20 minuter.

Vänd ner socker och låt sjuda upp. Smaka av hur mycket socker dina plommon behöver, det beror på hur söta de är. Rör ut vatten & potatismjöl och vänd ner under tiden du vispar, låt sjuda upp och ta bort från plattan.

Låt svalna, den kan serveras ljummen eller kall, jag älskar ljummen kräm med kall mjölk.
 
Du har inte nagot mer exact recept?:confused:
Håller med, gärna recept i tråden. :d

1 kg plommon
1 hel citron
8 dl Syltsocker

Skala och kärna ur plommonen, spara gärna lite skal för den fina färgens skull. Dela de ungefär på hälften bara så du får lite goda bitar i marmeladen.
Skiva citronen, och skär den därefter i miniklyftor.

Blanda plommon, citron och syltsocker i en gryta och koka i cirka 12-13 minuter.
Glöm inte skumma av.

Testa gärna efter 8-9 minuter om marmeladen stelnar genom att hälla upp en halv tesked på ett fat.
Jag gillar min marmelad syrlig, vill man ha den sötare så rekommenderar jag ta 1 kg syltsocker istället. Citronen gör ju sitt också =)
 
Allt later jatte gott ... men RECEPT ... pretty please :p

sarskilt likorer behovs det recept pa.😌

Krikon
Blanksprit
Vit sirap/sockerlag

Bättre än så blir det inte, vi höftar ;) men kanske 1/3 krikon/plommon och 2/3 sprit. Vit sirap/sockerlag efter hur sött man vill ha det. Krikonen får ligga i spriten i kanske någon/några månader, sedan silar man bort dem och tillsätter socker efter hur sött man vill ha det.
 
Jag gör marmelad! Eller, sylt, då (min brittiske man menar att bara citrusfrukter kan bli marmelad...). Plockar dem gärna lite omogna. Sylten blir ljuvligt syrlig och såååå god!! Jag gör enbart på lila/blå plommon men tror de gula också blir goda. Lyckans ost!!!

Du skulle älska krikonmarmeladen (jag är svensk så jag hävdar att det är marmelad ;) :D). Den blir väldigt syrlig och fin.
 

Liknande trådar

Mat Jag har massor av plommon hemma (eller ja, krikon som jag fått lära mig att det är av @athena_arabians :D ). Käkat en hel del som de...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 753
Senast: Otherside
·
Hemmet Konstig rubrik, ja. Men vi har ju kört avfuktare ett par månader nu. Den har klickat igång en stor del av tiden. Men nu? Det är tydligen...
2
Svar
28
· Visningar
1 316
Senast: Acto
·
Kläder & Bli fin Jag fick tag på ett par helt underbara skor till mycket bra pris häromdagen 😍 Problemet är att de börjar skava redan efter ett par...
Svar
10
· Visningar
834
Senast: Lyan
·
IT & mobiler Ja, som rubriken. Google är inte min vän. Var kan jag hitta hörlurar med sladd och heöst någon form av brusreducering Sist jag flög...
2
Svar
30
· Visningar
1 185
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp