Vad gör man när vattnet tar slut?

TheRedLightning

Trådstartare
Detta är en liten fundering som växt fram, med tanke på hur torrt det börjar bli i skog och mark och inget regn i sikte.

Det jag funderar mest på hur man kan behålla vätskenivån nu när det är så varmt, utan att dricka massa vatten. Är det ens möjligt?

Kan man dricka sjö/å vatten eller bör man göra något med vattnet först?

Leker lite med tanken på vad man gör om det blir vattenkris på allvar (dvs det tar slut).

Jag minns när jag växte upp, fyllde vi badkaret med vatten när strömmen gick. Nu har jag inget badkar.
Jag vet att det råder vattningsförbud i måna kommuner och brandrisken är mycket hög.

Vad har ni för tankar kring detta ämne? Erfarenheter? Något jag missat?
 
Sluta inte dricka vatten, men spara på annat sätt (tex inte vattna massa, fylla pool/badkar etc). Ha vatten i kylen istället för att spola 5 min för att få det kallt.
Sjövatten bör iaf kokas. Vet att det iaf förra året (antar liknande nu) är så att de som får vatten från grundvattentäkter riskerar brist, men inte det som tas från öppna sjöar. Sen finns beredskap för att tex köra stora vattentankar etc för att förse befolkningen med vatten.

Rekommendationer finns ju däremot att ha ett "lager" med några dagars vattenförbrukning i dunk/flaskor hemma.
 
Det vatten vi själva dricker, måste ju vara en minimal del av vår vattenkonsumtion. Det går inte att spara vatten genom att dricka mindre!
Ja, det där är ju små mängder som vi har behov av. Det jag tänker är dumt att hälla ut i vasken är ju t.ex det vi spolar ner i avloppet när vi låter vattnet rinna såsom låta det ösa medan man tar tvål i duschen/handfat, låter det rinna medan man stoppar in disken i maskinen osvosv. Jag har noterat själv när jag börjat samla upp det vattnet att det är rätt stora mängder ändå.
 
Spola inte toaletten efter varje besök eller, om du har en äldre modell, ha en hink sjövatten eller liknande bredvid och häll i tanken för att spola. Handdiska - men inte rinnande vatten för att skölja utan en fylld ho för att diska och sedan en balja för att skölja. Använd inte tvättmaskin lika ofta, att hänga kläder på vädring över natten, gärna utomhus är nästan lika effektivt.

Ja och sedan det vanliga, lite vatten i ett glas för att borsta tänderna osv. Om du verkligen behöver dricka sjövatten finns det väl reningstabletter och liknande.
 
Dricksvattnet är en liten bråkdel av det som förbrukas. Det kommer bli restriktioner på annan användning och ransonering långt innan det riskerar att bli "helslut" så vi inte kan dricka. Och vi har massor av ytvatten här i landet så det skulle (även hypotetiskt) bara bli lokal brist och brist på högkvalitativt vatten.
Ser det som helt osannolikt att någon kommun skulle hamna i situationen att inte alls kunna få fram dricksvatten nog för överlevnad till sina invånare.
 
För egen del tror jag min vattenförbrukning är rätt minimal. Det största vattenförbrukningen jag har just nu är de 3-4L jag dricker varje dag på jobbet när det är varmt ute.

Jag vet att när man duschar kan man stänga av vattnet medan man tvålar in sig och duscha snabbt och effektivt.
 
För egen del tror jag min vattenförbrukning är rätt minimal. Det största vattenförbrukningen jag har just nu är de 3-4L jag dricker varje dag på jobbet när det är varmt ute.

Jag vet att när man duschar kan man stänga av vattnet medan man tvålar in sig och duscha snabbt och effektivt.

Tror du på allvar att de 3-4 liter per dag du dricker är din största förbrukning?
 
För egen del tror jag min vattenförbrukning är rätt minimal. Det största vattenförbrukningen jag har just nu är de 3-4L jag dricker varje dag på jobbet när det är varmt ute.

Jag vet att när man duschar kan man stänga av vattnet medan man tvålar in sig och duscha snabbt och effektivt.
Det går ju åt minst det varje gång du spolar på toa. För att inte tala om en dusch eller om gång i tvättmaskinen...
 
Det går ju åt minst det varje gång du spolar på toa. För att inte tala om en dusch eller om gång i tvättmaskinen...
Går inte på toa så ofta och kissa kan man i värsta fall göra ute i naturen (inte inne i samhället). Duscha gör jag väldigt sällan, likaså går inte tvättmaskinen så ofta, tror den går en gång i månaden. Brukar samla ihop så jag kan göra den full, känns lite sådär att bara tvätta några få plagg, när jag knappt ens använder så mycket kläder. Det som går åt är sockar och underkläder.
Så ja, dricka vatten är MIN största vattenförbrukare under varma dagar. :)
 
Går inte på toa så ofta och kissa kan man i värsta fall göra ute i naturen (inte inne i samhället). Duscha gör jag väldigt sällan, likaså går inte tvättmaskinen så ofta, tror den går en gång i månaden. Brukar samla ihop så jag kan göra den full, känns lite sådär att bara tvätta några få plagg, när jag knappt ens använder så mycket kläder. Det som går åt är sockar och underkläder.
Så ja, dricka vatten är MIN största vattenförbrukare under varma dagar. :)
Fast någon gång i veckan bör du väl duscha i alla fall? På tre minuter går det 55 liter.
Bara att göra en trepunktstvätt (skrev armhålor och fötter ) brukar göra av med någon halvliter i alla fall i fjällen.

Det är klart att man i kris kan klara sig med drick och matvatten. Men i vardagen är det den övriga förbrukningen mer än tiofalt mer.
 
Fast någon gång i veckan bör du väl duscha i alla fall? På tre minuter går det 55 liter.
Bara att göra en trepunktstvätt (skrev armhålor och fötter ) brukar göra av med någon halvliter i alla fall i fjällen.

Det är klart att man i kris kan klara sig med drick och matvatten. Men i vardagen är det den övriga förbrukningen mer än tiofalt mer.
Nu, det senaste har vi badat i sjön. Då går det inte åt något vatten, sen kan man tvätta armhålorna hemma. :)
 
Spola inte för få kallt vatten, ställ kanna i kylen. Så gör vi på jobbet. Använder torktumlarens vatten till att vattna krukväxter osv... Många bäckar blir snart till en stor å. Senaste investeringen är en regntunna som ska stå i närheten till växthuset.
 
Går inte på toa så ofta och kissa kan man i värsta fall göra ute i naturen (inte inne i samhället). Duscha gör jag väldigt sällan, likaså går inte tvättmaskinen så ofta, tror den går en gång i månaden. Brukar samla ihop så jag kan göra den full, känns lite sådär att bara tvätta några få plagg, när jag knappt ens använder så mycket kläder. Det som går åt är sockar och underkläder.
Så ja, dricka vatten är MIN största vattenförbrukare under varma dagar. :)
Går du inte på toa och spolar en enda gång under ett dygn ?
 
Senast ändrad:
Går du inte på toa och spolar en enda gång under ett dygn ?
Tja, på jobbet blir det ofta skogen när man ska kissa. Kör lastbil, inte alltid det faller så det finns en toa i närheten. Samtidigt kan jag hålla mig rätt länge, så mindre toabesök än i vintras i alla fall. :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 264
Senast: Calmiche
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 320
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 895
Senast: Korven
·
Kropp & Själ Jag får rätt ofta höra att eftersom vi har badkar så är vi inte miljövänliga. Men det måste väl ändå bero på HUR man använder sin...
2
Svar
24
· Visningar
7 850
Senast: smedsussie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp