Vad gör ni för miljön?

Voeux

Trådstartare
Som trådrubriken lyder, vad gör ni för miljön, och hur tänker ni kring er egen miljöpåverkan? Jag tänker att man kan undvika en tävling i vem som är bäst och gör mest utan en ärlig diskussion skulle vara givande. Jag har nämligen själv känt mig ganska handfallen och haft svårt att motivera mig tidigare. När jag tackade nej till en flygresa så sa en vän "Det där flyget kommer att gå ändå" och det representerar väl ganska bra hur jag kände förr i tiden. Att min uppoffring kändes meningslös. Men idag tänker jag nog lite annorlunda. Jag tänker att jag alltid har gjort så som jag blivit upplärd. Man har inte tänkt på miljö när man åkt på semester, eller funderat så värst mycket på alla plastförpackningar man köper. Men jag tänker att om vi lär våra barn annorlunda så kanske det kommer en helt ny generation sen som tycker att det faller naturligt. Vi kanske måste ändra våra beteenden och det är svårt, och det kanske ger föga effekt i dagsläget, men det kanske banar väg för framtiden.

Saker jag tänker på i dagsläget:

- Äta närproducerad mat
- Sopsortera i största möjliga mål utifrån de möjligheter som finns i mitt hus
- Köpa hållbara kläder, skor och smycken som inte behöver bytas ut på länge
- Köpa saker utan onödiga plastförpackningar i affären (tyvärr hemskt dålig fortfarande på att komma ihåg tygkasse..)
- Undviker palmolja
- Äter ej scampi
- Försöker prioritera mina flygresor så de blir mer sällan men kanske mer värdefulla

Vad tar er miljömedvetenhet för uttryck, och hur tänker ni kring den?
 
# Jag sålde bilen och började åka kollektivtrafik och pendlar till jobbet ett par mil utanför stan och jag slås varje dag över hur jevla bra kollektivtrafiken är i alla möjliga hänseenden, varav det största är ett stort och övertygande miljösamvete. Det kompenserar att livet blev lite "besvärligare" liksom - med råge.

# Är medveten. Undviker köpa onödiga plastförpackningar, sopsorterar, återanvänder, äter till största delen vegetarisk kost, handlar i första hand närproducerade grönsaker, ägg, och så vidare.
 
Smart! Har det funkat bra för dig? Jag har alltid tyckt att det är lite läskigt att frångå vanan med tampong men alla som bytt säger ju att det är toppen.

Ja, den är underbar! Kommer aldrig frivilligt använda engångsmensskydd igen. Jag behöver inte tänka på mensen längre. Den är oväsentlig. Frihet. Att man dessutom sparar både pengar och slipper producera så mycket skräp är en väldigt trevlig bonus! Dessutom är jag så glad att slippa en massa kemikalier där nere som torkar ut och irriterar. Hur mycket det irriterade insåg jag inte förrän jag slutade med det och började använda menskopp.
 
Jag utbildar mig i miljö och hoppas kunna jobba i branschen inom kort. Det känns som min bästa möjlighet. Sedan ett halvår är jag billös och om jag klarar mig igenom vintern kommer jag sälja bilen. Äter inte kött men har hundar som äter desto mer... Är noga med att bara ge svenskt kött i alla fall. Försöker resa så miljövänligt jag kan. Naturligtvis sopsorterar jag och försöker undvika livsmedel som är riktiga miljöbovar.
 
Jag äter växtbaserad mat.

Undviker plastförpackningar där jag kan. Har alltid egna grönsaksnät med mig, egna kassar/korgar osv när jag handlar. Någon gång i kvartalet handlar jag torrvaror på en lösviktsbutik.

Vi komposterar vårt matavfall själva.

Har bara energisparlampor/LED hemma samt egen solvärme och -ström.

Vi använder hårda handtvålar i stället för flytande och kollar noga att hygienprodukter inte innehåller mikroplast.
 
Som trådrubriken lyder, vad gör ni för miljön, och hur tänker ni kring er egen miljöpåverkan? Jag tänker att man kan undvika en tävling i vem som är bäst och gör mest utan en ärlig diskussion skulle vara givande. Jag har nämligen själv känt mig ganska handfallen och haft svårt att motivera mig tidigare. När jag tackade nej till en flygresa så sa en vän "Det där flyget kommer att gå ändå" och det representerar väl ganska bra hur jag kände förr i tiden. Att min uppoffring kändes meningslös. Men idag tänker jag nog lite annorlunda. Jag tänker att jag alltid har gjort så som jag blivit upplärd. Man har inte tänkt på miljö när man åkt på semester, eller funderat så värst mycket på alla plastförpackningar man köper. Men jag tänker att om vi lär våra barn annorlunda så kanske det kommer en helt ny generation sen som tycker att det faller naturligt. Vi kanske måste ändra våra beteenden och det är svårt, och det kanske ger föga effekt i dagsläget, men det kanske banar väg för framtiden.

Saker jag tänker på i dagsläget:
- Äta närproducerad mat
- Sopsortera i största möjliga mål utifrån de möjligheter som finns i mitt hus
- Köpa hållbara kläder, skor och smycken som inte behöver bytas ut på länge
- Köpa saker utan onödiga plastförpackningar i affären (tyvärr hemskt dålig fortfarande på att komma ihåg tygkasse..)
- Undviker palmolja
- Äter ej scampi
- Försöker prioritera mina flygresor så de blir mer sällan men kanske mer värdefulla

Vad tar er miljömedvetenhet för uttryck, och hur tänker ni kring den?
Jag gör samma saker som du gör.
Jag köper mycket begagnat, inredning, möbler, köksmaskiner... Dock har jag svårt att hitta begagnade kläder, skulle annars gärna handla det! Det är väldigt få möbler som vi köpt nya. Sängen och några små bord bara! Och någon matta, annars är faktiskt resten köpt begagnat!
Försöker sälja saker istället för att slänga.
En stor bonus för miljön är att jag inte ska ha några barn!
Jag försöker minska min konsumering.

Miljöbovar
Det händer att jag flyger. I helgen tex, skulle ner till Västerås. En timme med flyg eller en dag i bil, hade jag kört bil så hade jag inte haft tid eller ork att åka. (min bror hade 50-årsfest).
 
- Slutat köra hästtransport (undantag klinik, förstås)
- Hästen får närproducerat foder
- Rider inte i uppvärmt ridhus
- Bytt till en mindre miljöbil
- Flyger sparsamt, håller mig i Europa
- Har inte onödigt stor bostad
- Försöker handla närproducerat och ekologiskt
- Köper bara kläder och heminredningsgrejer som jag räknar med att kunna ha i flera år
- Undviker kläder som kan släppa ifrån sig mikropartiklar (reflexplagg, glitterkläder, fleece)
- Köper schampoo, tvål, balsam och inpackning i bitar i stället för flytande
- Tvättar kläderna när de är smutsiga, inte "bara för att"
- Har segelbåt i stället för motorbåt
- Tar oftast med egen korg eller kasse till butiken

Mina värsta miljösynder är nog att jag tar bilen i onödan hyfsat ofta, älskar att bada badkar, och så tycker jag att det blir för mycket förpackningsskräp här hemma.
 
- Åker kollektivt till jobbet trots att det tar 40 minuter längre tid än med bilen (som står hemma i garaget under tiden)
- Har (av klimatskäl) minskat rejält på köttkonsumtionen och äter enbart svenskt kött
- "Plastbantar" så mycket jag kan, byter ut uttjänta plastprodukter mot annat material.
- Köper så lite kläder som möjligt öht, när jag köper så försöker jag undvika platskläder och välja ekologiska. Här lyckas jag dock inte till 100 %
- Sopsorterar in absurdum nästan.
- Letar efter begagnat i första hand. I princip alla våra möbler i vårt hus utom sängarna är begagnade. Det här är visserligen en del för min egen plånboks skull också men delvis för miljön iaf.


- Sen jobbar jag med hållbarhetsfrågor. Jag kan inte påstå att jag valde yrke för miljön skull. Däremot har jag i takt med ökad medvetenhet hos mig själv sett till att så mycket som möjligt arbeta för dessa frågor i allt jag gör. Vara lite nagel i ögat sådär..


Jag skulle kunna skriva massa mer saker på den här listan som jag gör som är bra för miljön. Men det är ju lite skillnad på att verkligen göra aktiva val för miljöns skull och att det val man ändå skulle ha gjort råkar vara bra för miljön. Att jag löptränar istället för att köra motorcross på fritiden är ju visserligen bättre för miljön, men så länge motorcrossen aldrig var ett alternativ är det ju inte direkt någon uppoffring jag gjort...

Ni som har tagit upp barn till exempel, har ni aktivt valt att inte skaffa barn för miljöns skull? Om miljön inte vore ett problem skulle ni välja att skaffa barn?
 
- Åker kollektivt till jobbet trots att det tar 40 minuter längre tid än med bilen (som står hemma i garaget under tiden)
- Har (av klimatskäl) minskat rejält på köttkonsumtionen och äter enbart svenskt kött
- "Plastbantar" så mycket jag kan, byter ut uttjänta plastprodukter mot annat material.
- Köper så lite kläder som möjligt öht, när jag köper så försöker jag undvika platskläder och välja ekologiska. Här lyckas jag dock inte till 100 %
- Sopsorterar in absurdum nästan.
- Letar efter begagnat i första hand. I princip alla våra möbler i vårt hus utom sängarna är begagnade. Det här är visserligen en del för min egen plånboks skull också men delvis för miljön iaf.


- Sen jobbar jag med hållbarhetsfrågor. Jag kan inte påstå att jag valde yrke för miljön skull. Däremot har jag i takt med ökad medvetenhet hos mig själv sett till att så mycket som möjligt arbeta för dessa frågor i allt jag gör. Vara lite nagel i ögat sådär..


Jag skulle kunna skriva massa mer saker på den här listan som jag gör som är bra för miljön. Men det är ju lite skillnad på att verkligen göra aktiva val för miljöns skull och att det val man ändå skulle ha gjort råkar vara bra för miljön. Att jag löptränar istället för att köra motorcross på fritiden är ju visserligen bättre för miljön, men så länge motorcrossen aldrig var ett alternativ är det ju inte direkt någon uppoffring jag gjort...

Ni som har tagit upp barn till exempel, har ni aktivt valt att inte skaffa barn för miljöns skull? Om miljön inte vore ett problem skulle ni välja att skaffa barn?
Nej, jag skulle aldrig skaffa barn ändå, men det är fortfarande bland det bästa man kan göra för miljön, så det är ju en bra grej! Många skriver att dom inte flyger så mycket, då undrar jag samma sak, har dom flugit mycket tidigare och slutat med det pga miljön, eller har dom aldrig flugit mycket?

Det mesta andra gör jag delvis för miljön/delvis för ekonomin, det känns helt enkelt bra av flera olika anledningar.
 
Är vegan (visserligen av fler skäl än miljö, men det är en del i det).
Försöker gå/cykla så mycket som möjligt, och längre resor sker med tåg. Vintertid blir det dock en del kortare bussresor och till platser som saknar kollektivtrafik blir det ju bil.
Flyger inte. Trist nog är flyget ofta billigare än tåget :down:.

Sen källsorterar jag noggrant men det ser jag som självklart. Använder saker tills de verkligen är trasiga och köper inget som jag inte faktiskt behöver. Har gjort såna där tester för att hitta vad jag mer kan göra, men det finns liksom inte så mycket mer jag kan ändra på (om jag inte flyttar och bor i stad istället).
 
Många skriver att dom inte flyger så mycket, då undrar jag samma sak, har dom flugit mycket tidigare och slutat med det pga miljön, eller har dom aldrig flugit mycket?
Jag avstår att flyga av miljöskäl, trots att det ibland hade blivit billigare. En resa avstod jag helt eftersom tåget var för dyrt och flyget vill jag inte välja. Sen har jag visserligen aldrig flugit mycket.
 
Alla fem i min familj äter vegetariskt. Två av oss veganskt. Arbetar för att äta så säsongsbaserat som möjligt.

Sopsorterar men det är väl en självklarhet, antar jag.

Värmer upp huset med egen ved. Tre kaminer, ingen panna. Lagar i princip all mat på vedspis under den period som vi eldar. Jag vet dock inte hur illa vedeldning är för miljön. Kanske är det sämre än annat. Men vi eldar så lite det går och klär på oss i stället. Mycket låg elförbrukning hur som helst.

Flyger max en gång om året.

Vårt stora dåliga samvete är bilkörningen. Vi bor två mil från närmsta affär och har två bilar.
 
Alla fem i min familj äter vegetariskt. Två av oss veganskt. Arbetar för att äta så säsongsbaserat som möjligt.

Sopsorterar men det är väl en självklarhet, antar jag.

Värmer upp huset med egen ved. Tre kaminer, ingen panna. Lagar i princip all mat på vedspis under den period som vi eldar. Jag vet dock inte hur illa vedeldning är för miljön. Kanske är det sämre än annat. Men vi eldar så lite det går och klär på oss i stället. Mycket låg elförbrukning hur som helst.

Flyger max en gång om året.

Vårt stora dåliga samvete är bilkörningen. Vi bor två mil från närmsta affär och har två bilar.
Jag tror tyvärr att vedeldning inte är så bra, vattenkraft/vind/sol ska vara bättre. Men man kan inte lyckas på alla punkter, och man ska nog inte skämmas för det heller.

Vi har el från förnybara källor, luftvärmepump och eldar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 600
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
21 838
Senast: Otherside
·
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 010
Senast: Mkb
·
Äldre Cyklar ni till jobbet, är vegetarian, äter bara ekologisk mat och köper aldrig nya saker eller tänker ni att Sverige gör redan sitt i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 176
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp