Vad gor ni nar ni blir tillsagd att anvanda hot?

LionQueen

Trådstartare
Lang historia kort.

Var uppe och prov jobbade pa en ko farm med hastar de anvander till att fosa kor med. Jag fick rida pa en hast som de fick for nagot ar sedan, den kallades Kids horse, just for att den fatt gora lite som den ville med barnen som red pa den. Alltsa ingen jattekonsekvent ryttare hade ridit hasten sen ja.. urminnes tider ungefar.

Denna hast var valdigt snall i den synen att den aldrig bockade eller stegra eller var elak pa det viset. Men nar man red sa ville han inte gora som man sa at honom, inte sta stilla speciellt lange, osv.

Da sa agaren at mig att jag skulle hota honom, sparka pa han(skankla hart) tills han forstod att jag var bossen, da han hittade pa silly stuff. Och aven springa runt(las-till svetten rinner som en flod) i en liten paddock nar han inte vill bli tagen ur hagen direkt.

Jag som har borjat intressera mig for NH, gentle horsehandling osv och jag kande mig sa elak nar jag gjorde som agaren sa at mig.
Allt annat pa jobbet ar bra, t ex de rider mkt med ben och har losa tyglar, lite neck-reining nar vi jobbar ute i ko hagarna. MEN jag vill inte saga till henne att jag inte vill vara dar for de ar elaka mot hastarna..

Eller ar jag bara lojlig? Det kanske ar sa har det gar till..

Hur reagerar ni om nagon sager at er att bossa och hota tills hasten ger upp?
 
Sv: Vad gor ni nar ni blir tillsagd att anvanda hot?

Jag hoppas verkligen att jag hade sagt nej för jag hade haft väldigt svårt att leva med mej själv om jag medvetet gjorde hästen illa. Det finns så mycket bättre sätt än att knäcka hästen, få den att arbeta med en istället för mot för att den sjäv vill.
 
Sv: Vad gor ni nar ni blir tillsagd att anvanda hot?

Jag tror du missförstod ägaren lite. Det är inte fråga om hot och att vara elak, utan om att vara konsekvent och sätta ramar och regler.

Om hästen förstår vad det handlar om, men inte lyssnar så får man se till att den gör det.
Ibland får man faktiskt använda "ponnysparkar" ;)
Jag hade börjat med att skänkla lätt (be hästen), om den inte reagerade hade jag gjort det igen (lite hårdare) och om den fortfarande inte reagerade hade jag kickat till ordentligt. Det gör inte ont på hästen så länge du inte har sporrar :)

Glöm inte att berömma ordentligt
när han gör det han blir uppmanad att göra.

Det där med att låta hästen springa tills den blir svettig om den inte vill bli fångad låter som någon variant av "join-up" och det tycker inte jag är rätt metod :mad:

Gör dig intressant istället ;) Jag ser inget som helst fel i att kanske ha en morotsbit eller två med sig. Muta? Javisst, men å andra sidan tycker hästen att du är en trevlig prick :angel:
 
Sv: Vad gor ni nar ni blir tillsagd att anvanda hot?

Förstår vad du menar och håller med, metoderna funkar, och man behöver ju inte göra dom extrema? Jag runt hästen i hagen har jag med gjort, men endast tills den står kvar (slutat fjanta runt) och jag kan hämta den eller ännu hellre, om hästen fattat så kommer den till mig. Ponnyspark kan behövas, var konsekvent, liten bonk- stor bonk- spö brukar jag göra , detta behöver man ju bara upprepa några gånger (om inte hästen är särskilt 'silly') för då vet den ordningen och går efter första eller andra kommandot. Dum får man vara om det behövs, men man är alltid snäll när det funkar. Det ska vara lätt och trevligt att göra rätt, men dummar den sig får man vara dum tillbaka. Kolla hur hästar agerar mot varandra i hagen, så ser man att dom inte alltid har 'schyssta' metoder. Men dom kan också klia manke senare.

Om någon är för dum mot en häst, går över gränsen, så hade jag velat ta det med den personen, att det inte var schysst, hade kunnat sluta eftersom den 'gett sig' för längesedan.
 
Sv: Vad gor ni nar ni blir tillsagd att anvanda hot?

Det är nackdelen med att befinna sig utanför sverige...... Nh är en helt okänd grej här. Här prylar man hästar, "Break them" som det kallas tills de i princip stupar....Jag tar avstånd från det, mår illa...
 
Sv: Vad gor ni nar ni blir tillsagd att anvanda hot?

delvis *kl*

Det kan vara så att jag överreagerat på det hela, eller missförstått henne. Men jag vet att det fortfarande finns andra lösningar också. Jag får försöka komma ihåg att berömma efter varje gång och ge pållen en ordentlig ryktmassage sen :) För jag vill inte vara den som hästen förknippar med tråkig och dum.

Ja, måste säga att djurskötslen och hanteringen plus ridning är mycket annorlunda utomlands än i Sverige. Är i södra Australien ute i bergen och folk tar efter sina föräldrars, föräldrar o s v. Men, men. Får väl bita ihop och försöka göra det bästa av situationen.
 
Sv: Vad gor ni nar ni blir tillsagd att anvanda hot?

Fast det är ju knappast försent att lära om den *nya* generationen så att säga.
 
Sv: Vad gor ni nar ni blir tillsagd att anvanda hot?

tycker du overreagerar lite dar.. igen de sa inte att du skulle sla ihjal hasten for att fa den att gora vad du vill. att skankla hasten och lagga mer tryck nar den inte lyssnar, helt normalt.. gar inte in pa alla detaljer har men ta for example om du vill att hasten skall backa, du trycker pa brostet, hasten lyssnar inte, du trycker lite hardare, hasten lyssnar fortfarande inte, du get den da en popper sa du far attention, hasten lyssnar.. ge berom och sen ge igen en litet tryck.. hasten lyssnar. hasten vill inte ga framat, da backar man den, vilket ar mkt obekvamt for en hast att gora..
nej lyssna och lar dig, och kombinera det med dina NH saker, var beredd att de kommer att skratta at dig da NH ar inte sa utbrett i south aus.. men ta inte at dig, utan forklara varfor och kanske kan omvanda ngn.. just for att man inte daltar med hasten betyder inte att manhotar den..
 

Liknande trådar

Samhälle Jag sag nagonstans att det var lang vantetid att fornya pass i Sverige sa jag kollade och upptackte att mitt svenska pass gar ut i...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
17 166
Senast: 95johsv
·
Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 227
Senast: Huggorm
·
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 389
Senast: Raderad medlem 120709
·
Fritid Eller den regelbundna ledighet du har, beroende pa jobbschema? Jag ar nyfiken da jag nastan varje helg brottas mellan att vilja gora sa...
2
Svar
24
· Visningar
2 042

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp